کد خبر: ۱۲۲۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۶ - 31 December 2017
زمانی که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی امریکا تصاویری از بحران عمیق بشردوستانه در یمن برای دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده به نمایش گذاشتند.ترامپ از مقام‌های سعودی خواست تا به سرعت در مسیر حل این بحران و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن گام بردارند.
بانكداري ايراني - روزنامه اعتماد در گزارشی، نوشت: زمانی که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی امریکا تصاویری از بحران عمیق بشردوستانه در یمن برای دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده به نمایش گذاشتند.ترامپ از مقام‌های سعودی خواست تا به سرعت در مسیر حل این بحران و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن گام بردارند.

در ادامه این گزارش آمده است: به گزارش واشنگتن پست، ترامپ از دولت عربستان سعودی خواست تا اجازه دهد مواد غذایی که مردم یمن به‌شدت به آن نیاز دارند وارد این کشور شود. این بیانیه از سوی دونالد ترامپ دیپلمات‌های خارجی و حتی شخصیت‌های اصلی در دولت را شگفت زده کرد. او در بیانیه خود تاکید کرد که این اقدام باید به دلایل بشردوستانه انجام شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی تحرکات بعد از این درخواست ترامپ نشان می‌داد که محدودیت‌ها بطور موقت کمتر شد و اجازه داده شد که تعدادی از کشتی‌ها به منطقه ارسال شود. 

اما منتقدان بر این عقیده بودند که این حرکت نمی‌تواند باعث کاهش درد و رنج مردم جنگ زده‌ای شود که نزدیک به سه سال است درگیر جنگ در یمن هستند. برخی دیگر معتقدند که این واکنش آنی رییس‌جمهور که نتیجه دیدن برخی تصاویر و درد و رنج غیر نظامیان است به‌طور کامل نشان می‌دهد که ترامپ تجربه کمی در سیاست خارجی دارد، چرا که گاهی اوقات واکنش‌های ناگهانی و احساسی یک رییس‌جمهور می‌تواند نتایج عکس داشته باشد.

به طور مثال در ماه آوریل ترامپ تصمیم به شلیک موشک‌های تام هاوک به پایگاه هوایی در سوریه گرفت. اتفاقی که پس از دیدن تصاویر تلویزیونی از قربانیان حمله شیمیایی خان شیخون رخ داد. گفته می‌شود که این تصاویر تاثیر زیادی بر ترامپ گذاشته بود. این نخستین حمله مستقیم ایالات متحده به دولت اسد در جنگ داخلی این کشور بود اما این اقدام بدون استراتژی هیچ تاثیر عمده‌ای برسیاست‌های ایالات متحده در منطقه نداشت.

در یمن نیز اکنون شرایط مشابهی حاکم است چرا که پس از حمله موشکی انصارالله به ریاض، ائتلاف سعودی محاصره بنادر یمن را سخت‌تر کرد و درخواست‌های خصوصی دیپلمات‌ها برای ارسال کمک‌ها از سوی کاخ سفید تاثیر چندانی نداشت و عملا سخنان ترامپ را بی‌تاثیر کرد.

جرالد فیرستین، سفیر سابق امریکا در یمن به واشنگتن پست گفت: وقتی که شما از طریق دولت انتقاد می‌کنید و به صورت عمومی آن را بیان می‌کنید این بروکراسی دولتی است که صحبت می‌کند. اما وقتی که دونالد ترامپ سعودی‌ها را خطاب قرار می‌دهد و با این وجود به این موضوع اهمیت داده نمی‌شود باید در خصوص وضعیت رابطه دو جانبه نگران بود.

به گزارش واشنگتن‌پست و به نقل از مقام‌های آگاه از جلسه روز ٦ دسامبر، ترامپ در دیدار با مقام‌های کابینه عکس‌ها و گزارش‌هایی را از وضعیت وخیم مردم یمن دریافت می‌کند. کاخ سفید نیز ساعت‌ها بعد از این جلسه بیانیه‌ای را از جانب دونالد ترامپ منتشر کرد. 

تیم او برایان که مدت‌ها ترامپ را مورد بررسی قرار داده در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست عنوان کرد: او توجه و صبر کافی برای نشستن و مطالعه کردن و دریافت اطلاعات خالص را ندارد. ترامپ همچنین عادت کرده است که تصمیمات را به صورت غریزی و براساس آنچه که می‌بیند انجام دهد. او قضاوت‌های ناگهانی دارد زیرا فکر می‌کند که غریزه‌هایش بی‌نظیر عمل می‌کنند.

دیوید پریس، افسر سابق سیا نیز بر اساس اطلاعاتی که در اختیار داشت گفت که محتویات ارایه شده به دونالد ترامپ توانسته ادراکات رییس‌جمهور را شکل دهد. او گفت: وقتی درباره چیزی به صورت عاطفی تصمیم‌گیری می‌شود بسیار نگران‌کننده است. این تصمیم‌گیری‌ها به ندرت می‌تواند یک سیاست را تغییر دهد.

گفتنی است درگیری در یمن یک معضل برای ایالات متحده ایجاد کرده است. زیرا عربستان به همراه چند کشورحاشیه خلیج فارس در سال ٢٠١٥وارد جنگی شدند که حدود سه سال از آن می‌گذرد. مقام‌های ایالات متحده از یک طرف علاقه‌مند هستند حمایت خود از عربستان سعودی را که مورد حملات مشوکی انصارالله قرار گرفته نشان دهند. اما آنها از سوی دیگر تلاش کرده‌اند خود را تا حدودی از تلفات غیرنظامی که عربستان سعودی در سه سال جنگ به وجود آورده دور کنند. اما واقعیت این است که ایالات متحده از زمان آغاز جنگ عمدتا سعی کرده در قالب فروش سلاح و کمک به سوخت رسانی هواپیماهای ائتلاف سعودی به آنها کمک رسانی کند.

ایالات متحده از زمان آغاز جنگ، عربستان سعودی، عمدتا در قالب فروش سلاح و کمک سوخت‌رسانی هواپیما، به عربستان سعودی ارایه کرده است. با این وجود هرچند دولت ترامپ در طول دوره یکساله ریاست‌جمهوری خود سعی کرده تمام قد در کنار خاندان سعودی بایستد و از آنها حمایت کند اما مقامات ایالات متحده بطور فزاینده‌ای نگران تلفات غیر نظامی این جنگ هستند و اکنون این جنگ منجر به آن شده است که بیش از یک میلیون نفر مبتلا به وبا شده‌اند میلیون‌ها نفر نیز در معرض قحطی کامل قرار دارند. پری کاماک یک مقام سابق دولت اوباما که اکنون در موسسه صلح کارنگی مشغول کار است گفت: دولت ترامپ باید به عربستان سعودی بفهماند که حاضر است کمک‌های نظامی را متوقف کند. وی افزود: او باید نشان دهد که بیانیه او در ٦ دسامبر نه فقط یک موضوع لفظی است، بلکه یک واقعیتی عملی در سیاست است.

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1396،10،10
برچسب ها: عربستان ، ترامپ ، یمن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: