کد خبر: ۱۲۱۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - 19 December 2017
رایزن پیشین بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد از برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی صنایع و خدمات جمهوری اسلامی ایران در کربلا از هجدهم تا بیست و یکم دی ماه خبر داد.
 بانكداري ايراني -  رایزن پیشین بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد از برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی صنایع و خدمات جمهوری اسلامی ایران در کربلا از هجدهم تا بیست و یکم دی ماه خبر داد.

'مهدی نجات نیا' عصر امروز (دوشنبه) در گفت و گو با ایرنا افزود: بخش های مختلف عراق پس از جنگ داخلی و آغاز بازسازی آن کشور با ظرفیت واردات 100 میلیارد دلار کالا در سال و 200 میلیارد دلار هزینه سالیانه بازسازی و توسعه، ارزنده ترین فرصت مشارکت را برای فعالان اقتصادی ایران فراهم آورده است.

نجات نیا ادامه داد: فرصت برپایی نمایشگاه توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در استان کربلا باوجود درخواست های بی شمار دیگر کشورها مانند ترکیه، چین، کره، هند و ... به دلیل کمک های کشورمان در دوران جنگ با داعش، به جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافت.
به گفته وی، با وجود هزینه های بالای رایج نمایشگاهی در عراق هر مترمربع فضای این نمایشگاه فقط به قیمت 140 دلار دراختیار شرکت های تولیدی، صادراتی، بازرگانی و خدماتی ایران قرار گرفت. 

مدیر اجرایی نمایشگاه کربلا اضافه کرد: در اوج مشکلات اقتصادی کشور، این رویداد بزرگ می تواند در برون رفت شرکت های تولیدی ایرانی از رکود و تعطیلی بسیار راهگشا باشد.
وی ادامه داد: امروز نشانه های آغاز بازسازی و فعالیت های اقتصادی در این کشور هویداست که با پایان جنگ داخلی و سال نو میلادی کلید می خورد.
وی بیان داشت: در میان استان های 18 گانه عراق، کربلا به عنوان مرکز گردشگری مذهبی و تراکم جمعیت ستادی، امن ترین محیط برای صادرات، تجارت، تولید و عرضه مستقیم محصولات کشورمان و نیز دروازه ای برای ورود به بازار کالا و خدمات فنی و مهندسی این کشور محسوب می شود.
به گفته وی، استان کربلا به عنوان مهمترین منطقه امن و پر رونق اقتصادی در عراق و نزدیک به پایتخت مطرح است و در حاشیه این نمایشگاه چهار همایش نیز برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، این نمایشگاه چهار روزه در بخش های منسوجات و پوشاک، لوازم خانگی و آشپزخانه های صنعتی، مواد غذایی و غذای حلال، لوازم التحریر اداری و تجهیزات مهندسی، تجهیزات نیروگاهی و انرژی های نو، صنایع راه سازی و ریلی، دارو و تجهیزات پزشکی، بیمارستانی و آزمایشگاهی، مبلمان منزل و اداری، فولاد، سیم و کابل، سنگ، سرامیک و کاشی، تاسیسات سرمایشی و گرمایشی ساختمان، اسباب بازی، مواد پتروشیمی و پلاستیک، لوازم بهداشتی و آرایشی، صنایع دستی و گیاهان دارویی، فرش ماشینی و دستباف و صنایع دریایی شیلات و آبزیان برگزار می شود.
مهرماه سال 1394 هیات وزیران برای حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق، بانک توسعه صادرات را به عنوان بانک عامل برای اعطای 200 میلیون دلار تسهیلات ارزی تعیین کرد.
هیات دولت آذرماه 1395 و آبان ماه 1396 دوره بازپرداخت این تسهیلات را به مدت یکسال تمدید کرد.
به گفته دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، در نیمه نخست امسال بیش از سه میلیارد و 277 میلیون دلار از ایران به عراق صادرات داشتیم و رکورد صادرات ماهانه 600 میلیون دلاری به این کشور حفظ شد.
«سیدحمید حسینی» افزود: عراق دومین مقصد صادرات کالاها و خدمات ایرانی با سه میلیارد و 200 میلیون دلار، پس از چین بود و کمتر از یک سوم صادرات به منطقه کردستان عراق انجام شد.
علاوه بر صادرات کالا، صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق در دستور کار شرکت های ایرانی قرار دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: