کد خبر: ۱۲۱۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۶ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - 13 December 2017
بانكداري ايراني - رئیس کل بانک مرکزی با تشریح اقدامات بانک مرکزی برای یکسان‌سازی، تنها مانع تک‌نرخی شدن ارز را ایجاد روابط کامل کارگزاری بانکی در سطح بین‌الملل دانست.
بانكداري ايراني -  رئیس کل بانک مرکزی با تشریح اقدامات بانک مرکزی برای یکسان‌سازی، تنها مانع تک‌نرخی شدن ارز را ایجاد روابط کامل کارگزاری بانکی در سطح بین‌الملل دانست. 

به گزارش بانكداري ايراني ،  در حاشیه هفتمین مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری که روز گذشته در بانک مرکزی برگزار شد، رئیس کل بانک مرکزی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. رئیس کل بانک مرکزی  در مورد حذف دلار از مبادلات موجود کشور اعلام کرد: آنچه مسلم است دلار از مبادلات تجاری بانک مرکزی و نظام بانکی کشور حذف شده است و کاربرد زیادی ندارد.

در حال حاضر درآمدهای ارزی به سایر ارزها دریافت می‌شود و پرداخت‌ها نیز با سایر ارزها انجام می‌شود. اما در زمینه ارزی بحث یکسان‌سازی نرخ ارز را در پیش داریم که در موقعیت مقتضی انجام خواهیم داد. 

سیف در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص تخصیص حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای یکسان‌سازی در لایحه بودجه سال ۹۷ گفت: اقداماتی در حال انجام است که برخی از کالاها که تامین آنها با ارز مبادله‌ای بود به بخش ارز آزاد منتقل شود. ضمن اینکه موارد محدودی وجود دارد که با ارز مبادله‌ای تامین می‌شود. 

برای یکسان‌سازی نرخ ارز مقدماتی لازم است که بخشی از آن انجام شده و بقیه در شرف انجام است. به محض اینکه موارد مطروحه انجام شود طبیعتا یکسان‌سازی نرخ ارز انجام خواهد شد. این ۱۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده در لایحه بودجه مبلغ جبرانی است که برای اقلام و کالاهایی که در ازای ارز بالاتر ممکن است قیمت آنها افزایش پیدا کند دولت از محل این بودجه حمایت می‌کند که قیمت آنها افزایش پیدا نکند.

 او در مورد زمان یکسان‌سازی نرخ ارز با تاکید بر اهمیت روابط بانکی بین‌المللی گفت: نیاز به اقدامات دیگری برای یکسان‌سازی نرخ ارز وجود دارد و نمی‌توانیم در حال حاضر زمان‌بندی کنیم که چه زمانی شرایط مهیا می‌شود لذا بهتر است زمانی در این مورد گفته نشود. مقدمات کار آماده است و مراحل کار روشن است و با فراهم شدن شرایط، یکسان‌سازی نرخ ارز انجام خواهد شد.

سیف در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص برنامه بانک مرکزی برای کاهش شکاف نرخ ارز مبادله‌ای و نرخ ارز آزاد گفت: برنامه‌های مختلفی باید انجام شود. طبیعتا نرخ مبادله‌ای هم مسیر خودش را طی خواهد کرد. اما آنچه مسلم است، مهم‌ترین پارامتر که در این امر اثرگذار است روابط حداقلی بین‌المللی است که برای یکسان‌سازی نرخ ارز نیاز است. 

رئیس کل بانک مرکزی در مورد نرخ در نظر گرفته شده دلار در لایحه بودجه اظهار کرد: طبیعتا نظام ارزی کشور، نظام ارزی شناور مدیریت شده است که براساس این نظام عمل می‌شود. ارقام گفته شده در بودجه یک مبنای محاسباتی دارد و به هیچ وجه قیدی از ۳۵۰۰ تومان در بودجه نیست. این مبنای محاسباتی است که در آنجا بیان شده است. ممکن است حجم کاهش و نرخ افزایش پیدا کند و برعکس. بنابراین کل ریالی که در بودجه دیده شده ثابت و قابل استفاده است. در مورد نرخ ارز شرایط خاصی وجود دارد و در حال حاضر نرخ ۴۲۰۰ تومان نیست و اصلاحاتی در آینده خواهد داشت.

ولی‌الله سیف در مورد مشکلات بانکی که برای برخی از تجار ایرانی در کشورهایی مانند چین و امارات ایجاد شده و حساب آنها از سوی این بانک‌ها مسدود شده است، اعلام کرد: برخی از این خبرها تایید شده نیست. مواردی هم ممکن است وجود داشته باشد که یک بانک خاص سختگیری‌هایی را اعمال کند که عمومیت هم ندارد. بانک مرکزی در این مورد حساسیت کافی دارد و پیگیری می‌کند و هر جایی که لازم باشد اقداماتی را انجام خواهد داد. 

رئیس کل بانک مرکزی در مورد برقراری ارتباط با بانک‌های بزرگ با اشاره به افزایش روابط کارگزاری بین بانکی اعلام کرد: ما قبل از برجام با ۳۳ بانک کار می‌کردیم، در حال حاضر با حدود ۲۴۵ بانک در سطح بین‌الملل همکاری داریم. اما به این معنا نیست که ارتباطات ما با بانک‌های بین‌المللی به سطح عادی رسیده است. در برخی موارد گاهی محدودیت‌هایی داریم که در تلاش هستیم آنها هم رفع شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: