کد خبر: ۱۲۰۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - 12 December 2017
بانک مرکزی کشورهای اندونزی، تایلند و مالزی با هدف افزایش استفاده از ارزهای محلی برای تجارت و سرمایه گذاری، چهارچوب توافق ارزی را پی ریزی کردند تا براساس آن در روابط مالی از ارزهای بومی استفاده کنند.
 بانكداري ايراني -بانک مرکزی کشورهای اندونزی، تایلند و مالزی با هدف افزایش استفاده از ارزهای محلی برای تجارت و سرمایه گذاری، چهارچوب توافق ارزی را پی ریزی کردند تا براساس آن در روابط مالی از ارزهای بومی استفاده کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه 'سان دیلی'، این اقدام همسو با یادداشت تفاهم دوجانبه در خصوص چهارچوب توافق ارزی میان این کشورها که سال گذشته توسط بانکهای مرکزی سه کشور امضاء شده بود، انجام شد. 
این چهارچوب ارزی متشکل از 'روپیه – رینگیت' و 'روپیه – بات' و یک توسعه از ارزهای 'رینگیت – بات' است که با هدف سرمایه گذاری مستقیم و افزایش نقل و انتقال های تجاری موجود انجام می شود. 
رینگیت، روپیه و بابت به ترتیب واحد پول کشورهای مالزی، اندونزی و تایلند هستند. 
بر اساس این توافق ارزی این کشورها می توانند نقل و انتقالات تجاری و سرمایه گذاری خود را از دوم ژانویه سال 2018 انجام دهند. 
این سه بانک مرکزی، با صدور بیانیه مشترکی در مالزی ضمن اعلام ایجاد این چهارچوب های ارزی بیان کردند: 'روپیه – رینگیت'، 'روپیه – بات' و یک چهارچوب توسعه یافته در مورد 'بات – رینگیت' چشم انداز کلیدی برای تقویت همکاری های مالی در منطقه محسوب می شود. 
بر اساس این بیانیه، بانک های تعیین شده، بانک های کارآمد و مقاومی در هر یک از این سه کشور هستند، که تجربه تسهیل فعالیت های تجاری را داشته و با توجه به تجربه گسترده روابط تجاری تعداد زیادی مشتری و شعبه های خارجی در هر یک از این سه کشور دارند. 
بانک مرکزی مالزی برای انجام این اقدامات بانک های 'سی.آی.ام.بی'، 'هونگ لئونگ بانگ'، 'مِی بانک'، 'پابلیک بانک'، 'آر.اچ.بی بانک'، 'بانکوک بانک'، 'بانک توکیو – میتسوبیشی یو.اف.جی مالزی' و بانک 'یونایتد اُوِر سی' را با هدف انجام این قبیل تعاملات میان اندونزی و تایلند معرفی کرده است. 
در سال 2016، حجم تجارت دوجانبه مالزی با اندونزی حدود 14 میلیارد دلار و با تایلند نیز حدود 13 میلیارد دلار گزارش شده است که حدود 5.8 درصد از تجارت با اندونزی و 11.4 درصد نیز با تایلند با ارزهای محلی انجام شده است. 
در سال گذشته میلادی، تجارت درون منطقه ای کشورهای جنوب شرق آسیا 521 میلیارد دلار از کل تجارت این منطقه را به خود اختصاص داده است. 
اعضای این منطقه در سال گذشته 24 میلیارد دلار سرمایه گذاری درون منطقه ای انجام دادند که این رقم در مجموع حدود 25 درصد از سرمایه گذاری مستقیم خارجی است که وارد این کشورها شده است.
افزایش سرمایه گذاری و تعاملات تجاری میان کشورهای عضو آ.سه.آن مقامات مالی این کشور را بر آن داشته است تا به استفاده از ارزهای محلی روی آورند. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: