کد خبر: ۱۲۰۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۱ - ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - 09 December 2017
نوسانات قیمتی در بخش مسکن طی دو دهه اخیر حاکی است که در همین مدت،میانگین قیمت زمین یا املاک مسکونی کلنگی نیز 92 برابر شده است که این موضوع، رشد سنگین هزینه تامین اصلی‌ترین و گران‌ترین نهاده بخش ساخت وساز را نشان می‌دهد.
بانكداري ايراني - نوسانات قیمتی در بخش مسکن طی دو دهه اخیر حاکی است که در همین مدت،میانگین قیمت زمین یا املاک مسکونی کلنگی نیز 92 برابر شده است که این موضوع، رشد سنگین هزینه تامین اصلی‌ترین و گران‌ترین نهاده بخش ساخت وساز را نشان می‌دهد.
 

مطالعات اقتصادی نشان می‌دهد میانگین قیمت مسکن در یک بازه زمانی 20 ساله یعنی از بهار سال 72 تا زمستان سال 92، 83برابر شده است. نوسانات قیمتی در بخش مسکن طی دو دهه اخیر حاکی است که در همین مدت،میانگین قیمت زمین یا املاک مسکونی کلنگی نیز 92 برابر شده است که این موضوع، رشد سنگین هزینه تامین اصلی‌ترین و گران‌ترین نهاده بخش ساخت وساز را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر برآوردهای اقتصادی از نوسانات بازار اجاره مسکن حاکی است طی بیست سال اخیر به‌طور متوسط هزینه اجاره‌بهای یک واحد مسکونی 100 مترمربعی 74 برابر شده است که در مجموع می‌توان چنین نتیجه گرفت که اگرچه در برهه‌هایی از زمان هزینه اجاره مسکن رشدی به مراتب بیشتر از رشد قیمت مسکن را تجربه کرده است اما در بلندمدت میزان رشد اجاره‌بهای مسکن از میزان رشد قیمت خرید آپارتمان کمتر بوده است.همچنین بررسی‌های صورت گرفته از میزان نوسانات قیمت مسکن و سایر بخش‌های وابسته به حوزه ساخت‌و‌سازهای مسکونی و اجاره‌بها نشان می‌دهد همواره نوسانات بخش مسکن جلوتر از نرخ رشد حداقل حقوق کسب شده از بازار کار کشور از سوی افراد و خانوارها بوده است.

در شرایطی که طی بیست سال گذشته، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 83 برابر شده، حداقل دستمزد خانوارها به‌طور میانگین‌ رشد 68 برابری را نشان می‌دهد. این در حالی است که شاخص بهای کالاها و خدمات در این بازه زمانی-بهار 72 تا زمستان 92- 64 برابر شده است. هرچند محاسبه میزان جذابیت بازار مسکن با توجه به این آمارها برای سرمایه‌گذاری ساختمانی چه در بخش «ساخت و ساز» و چه در بخش «خرید ملک» نیازمند ارائه آمارهای رسمی و دقیق از نوسانات و میزان بازدهی سایر بازارهای اقتصادی همچون بازار ارز،طلا، بورس و... است اما با استناد به همین آمارها مشخص می‌شود طی دو دهه گذشته بازار مسکن برای سرمایه‌گذاران از بازدهی مطلوبی برخوردار بوده است. از سوی دیگر،هم‌اکنون عمده تقاضا در بخش مسکن معطوف به واحدهای مصرفی است؛ بنابراین، سرمایه‌گذاران ساختمانی در سال‌های پیش‌رو به‌خصوص در کوتاه‌مدت و میان‌مدت می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری و ورود به بازار ساخت واحدهای «مصرفی» علاوه بر کمک به رونق بخش مسکن و بخش عمده متقاضیان،از بازدهی مطلوبی ناشی از سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی برخوردار شوند.به این ترتیب، نشانه‌های اولیه از بازار مسکن همچون افزایش نسبی حجم معاملات خرید مسکن طی ماه‌های اخیر حاکی از پیش‌روی بازار مسکن در فاز پیش‌رونق است که سرمایه‌گذاری برای ساخت آپارتمان‌های متناسب با الگوی فعلی مصرف و تقاضا_آپارتمان‌های کوچک و میان متراژ- می‌تواند منجر به تسریع تغییر فاز بازار مسکن از پیش‌رونق به رونق شود.

* خبرگزاری میزان- یاداشت اقتصادی -محمد حسن مرادی
برچسب ها: مسکن ، قیمت زمین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: