کد خبر: ۱۲۰۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - 05 December 2017
قدیری گفت: با عدم تغییر ساختار اقتصادی در کشور و کاهش خروجی محصول در بنادر، ثبات بازار نهاده های دامی دور از انتظار است.
بانكداري ايراني - قدیری گفت: با عدم تغییر ساختار اقتصادی در کشور و کاهش خروجی محصول در بنادر، ثبات بازار نهاده های دامی دور از انتظار است.

مجيد موافق قديری رييس انجمن صنايع خوراک دام، طيور و آبزيان ايران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل نوسانات قيمت نهاده‌های دامی و محصولات پروتئینی اظهار کرد: تجربه سال های گذشته در امر تنظیم محصولات دامی بیانگر آن است که بواسطه مشکلات جدی و ساختاری در امر تنظيم بازار کشور، دولت در لحاظ کردن ملاحظات مربوط به تولیدکنندگان شير، گوشت و تخم مرغ و مصرف کنندگان، اولویت را به تولیدکنندگان  اختصاص نداده است.

وی افزود: در فرآیندهای تصميم گيری و تخصيص منابع، برای حل معضل گرانی و تنظيم بازار، بخش وسیعی از منابع کشور صرف اجرای ساز و کارهای آسان ازجمله واردات بی رویه محصولات می شود، بدون اینکه در کنار آن یک اراده جدی برای رویارویی با این مشکلات ساختاری مورد توجه قرار گرفته باشد.

موافق قديری با اشاره به مهم ترین دلایل افزایش قیمت فرآورده های دامی از ابتدای سال بیان کرد: باوجود موجودی مناسب بيش از ٦٠٠ هزار تن ذرت در مبادی جنوبی، حجم مناسب واردات ديگر نهاده های دامی از جمله جو و کنجاله سویا  و همچنین وجود تعادل بین عرضه و تقاضا، به صورت دوره ای بازار این محصولات، متاثر از برخی مسائل با مشکلات و نوسان شديد قیمت روبرو شده است.

رييس انجمن صنايع خوراک دام، طيور و آبزيان ايران ادامه داد: در شرایط کنونی، علی رغم افزايش جمعيت، توليد محصولات پروتئينی به سبب کاهش در آمد خانوار ، همانند شش سال گذشته بوده است.

موافق قديری با بیان اینکه تولید در بخش دامپروری به دلایل گوناگون ایام پرتلاطمی را سپری می کند، اذعان کرد: در چنین شرایطی طبیعی است که تولیدکنندگان و سیاست گذاران اقتصادی در تشخیص اولویت ها و انتخاب جهت گیری ها در معرض سرگردانی و رفتارهای متناقض قرار گیرند.

گرانی فرآورده های دامی بیانگر وجود اختلال در زنجیره تولید این محصولات است 

وی با اشاره به تاثیر شرایط اقتصادی کشور در ضعیف شدن دلار در برابر دیگر ارزها به ویژه یورو بیان کرد: افزايش 5 درصدی قيمت جهانی برخی نهاده های دامی از جمله ذرت نسبت به یک ماه گذشته، نوسانات نرخ دلار، افزایش هزينه های حمل و نقل و هزينه های بانكی و نحوه سیاست های اجرایی تنظیم بازار سبب شد که جهت گیری های صحیح و کارآمد تولیدکنندگان در عرصه سیاست گذاری با چالش هایی در تصمیم گیری روبرو شود.

این مقام مسئول با انتقاد از برداشت های گوناگون افراد از قانون گفت: این امر در کنار سلیقه ای بودن اجرای قانون، تولید را از دریافت سهم قانونی خود محروم کرده  که در چنین شرایطی بدیهی است که صدای تولیدکنندگان کمتر شنیده شود.

رييس انجمن صنايع خوراک دام، طيور و آبزيان ايران با اشاره به اینکه گرانی های اخیر فرآورده های دامی بیانگر وجود اختلال در زنجیره تولید این محصولات است، بیان کرد: به نظر می رسد که اراده جدی برای رویارویی با مشکلات ساختاری در خصوص تامین نهاده های تولید در بخش دامپروری برای کوتاه مدت مشاهده نمی شود.

قیمت نهاده های دامی با دستور دولت کاهش نخواهد یافت

این فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که با وجودفضای حاکم بر بخش تولید در سال های اخير می توان انتظار داشت که تولید و قیمت مطابق نظر سیاستگذار اقتصادی انجام گیرد، گفت: قیمت نهاده های دامی با دستور دولت کاهش نخواهد یافت. در صورت عدم کاهش هزینه های واردکنندگان و تولیدکنندگان نباید انتظار داشت که آنها کالای خود را  کمتر از حد معمول که زیان و ورشکستگی آنها را به همراه خواهد داشت، عرضه کنند.

وی  ادامه داد: بازرگانان عرصه واردات نهاده های دامی به سبب کاهش  خروجی بندر جنوب از روزی ١٥ هزار تن  به ٨ هزار تن ، چاره ای جز افزایش قیمت  ندارند چراکه این امر بیانگر كاهش مصرف، افزايش هزينه های انبارداری و افزايش ريسک سرمايه گذاری و... خواهد بود. 

رييس انجمن صنايع خوراک دام، طيور و آبزيان ايران ادامه داد: در یکسال اخیر به سبب برخی عوامل نظیر زيان واردکنندگان نهاده های دامی ناشی از افزایش بیش از 30 درصد تبديل نرخ يورو به دلار و شیوع  آنفلوآنزای حاد پرندگان، کاهش قيمت نهاده های دامی دور از ذهن است و در صورت کاهش نرخ، شرایط مقطعی خواهد بود.

آخرین وضعیت نرخ نهاده های دامی

وی افزود: امروز ميانگين قيمت كنجاله سويا ١٨٢٥ تومان و قيمت جهانی در مبادی ورودی جنوبی كشور ٣٧٠ دلار است.

قدیری در خاتمه با اشاره به اینکه ميانگين قيمت جو دامی در بنادر شمال و جنوب ايران به ترتيب ٩٦٠ و ٩٣٠ تومان و قيمت جهانی ٢٠٢ دلار است، بیان کرد:  ميانگين قيمت ذرت دامی در بنادر شمال و جنوب به ترتيب ٩٦٠ و ٩٢٠ تومان و ميانگين قيمت جهانی ٢١٥ دلار است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: