کد خبر: ۱۲۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - 05 December 2017
بانكداري ايراني -صنعت بیمه هنوز فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد . یکی از دلایل عدم توسعه استارتاپ ها در صنعت بیمه نگرانی هایی است که پیرامون استارتاپ ها مطرح می شود . مساله نخست موضوع پولشویی است .
بانكداري ايراني -امروزه ، همه صنایع مطرح دنیا از جمله از بازارهای  پولی و سرمایه گرفته تا صنایع سنگین به دنبال استفاده ازامکانات  سایبری برای توسعه فضای کسب  کار خود هستند .  در همین رابطه شرکت های با بنیاد مالی و پولی با استفاده از financial technology  درصدد  گسترش فضای حرفه ای خود هستند. از سوی دیگر راه یافتن تکنولوژی های نوین به صنعت بیمه در اقصی نقاط جهان و پیدایش Insurance Tech نیز به این رویکرد کمک کرده است تا شرکت های بیمه ایرانی نیز به دنبال راهی برای استفاده از این ابزار برای توسعه بازارهای خود باشند اما این پروسه در ایران به کندی صورت می گیرد زیرا موانع زیادی برای رشد و توسعه آن وجود دارد. 

به گزارش بانكداري ايراني ، در ایران نیز بسیاری از صنایع برای این گسترش ، اقدام به  بکارگیری استارتاپ ها در فضای کسب و کار خود شدند.  صنعت بانکداری ، بازار سرمایه ، آی تی ها و حتی صنایع سنگین در ایران همانند دیگر کشورها از این فضا استفاده می کنند . در ماههای گذشته ، در زمینه ارائه خدمات حمل و نقل (اسنپ) و تبدیل شدن آن به رقیب جدی آژانس های تاکسیرانی، بسترساز، تشویق و ترغیب دیگر فعالیت های اقتصادی در فضای مجازی شده است.

اما صنعت بیمه هنوز فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد . یکی از دلایل عدم توسعه استارتاپ ها در صنعت بیمه نگرانی هایی است که پیرامون استارتاپ ها مطرح می شود . مساله نخست موضوع پولشویی است . 

دولت ها همواره نگران تخلفات مالی برای فعالان  اقتصادی و  سرمایه گذاران هستند بنابراین درگاه های تخلف و پولشویی را  بسته و سعی می کند قوانین سفت و سختی در این زمینه طراحی کنند اما با نظارتهای دقیق این اجازه را به فعالیت اقتصادی می دهند که به رشد و توسعه خود بیاندیشند .

دغدغه دیگر در این زمینه به کند شدن فضای کسب و کار سنتی مرتبط است.  در ایران بیمه مرکزی سایتهای اینترنتی بیشتر حق بازار یابی دارند و چندان نمی توانند خرید و فروش بیمه ای انجام دهند و این خود عاملی برای عدم توسعه این فضا شده است .  رییس بیمه مرکزی  در این زمینه نگرانی خود را اعلام کرده است و طی مصاحبه ای اظهار کرد:  "  الان هم بعضی از سایت‌ها بیمه‌نامه الکترونیک می‌فروشند به نظر من این‌ها باید ساماندهی شود تا فردا روزی برای مردم گرفتاری ایجاد نشود و این طور نشود که مردم بیمه‌­نامه­‌ای بخرند که اعتباری نداشته باشد. این‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند. من گفته‌ام که در این زمینه استارت‌آپ‌ها در حال آمدن هستند و ما باید بپذیریم که تحولات تکنولوژیکی به شدت بالاست و هر کسی در این تحولات تکنولوژیکی دیر بجنبد، عقب می‌ماند. ولی من نمی‌گویم که نمایندگی‌ها باید تعطیل شوند آن ها باید روش‌های­شان را عوض کنند و برای خدمت‌رسانی به مردم خود را مجهز به علوم جدید و روش‌های نوین کنند. اگر به این سمت حرکت نکنند حتما بازارشان را از دست می‌دهند. امیدواریم این اتفاق نیفتد و بازار آن­ها بیشتر هم شود. در حال حاضر ما ۴۰ هزار نماینده داریم و امیدوارم ۷۰ هزار نماینده داشته باشیم البته به شرطی که از روش‌های نوین استفاده کنند." 

این دغدغه رییس بیمه مرکزی در حالی مطرح می شود که  چندی پیش  فرمان ۱۰ ماده ای اخیر رئیس جمهوری که بصورتی جدی به اصلاح ساختار بیمه و فروش الکترونیک آن تأکید می ورزد اما همچنان شاهد تحول شگرفی در این زمینه نیستیم. 

این نکته حایز اهمیت است که ارائه خدمات در قالب استارت آپ ها، حاوی نکات مثبت و سازنده بسیاری است که جلوگیری از تردد غیرضروری و کاهش مراجعات مردم به دفاتر بیمه و مدیریت هر چه مطلوب تر زمان، از نمونه های آن به شمار می رود. به اعتقاد برخی از کارشناسان تسهیل رصد اطلاعات بیمه نامه ها و کاهش هزینه خرید بیمه نامه از دیگر نکات مثبت این امر به شمار می رود که باید برای حمایت و پشتیبانی از چنین فعالیت هایی، بیش از پیش تلاش کرد.

بنابراین مسئولان امر و مدیران شرکتهای بیمه گری  باید به دور از نگرانی های موجود وبا افزایش نظارت های خود فضای رشد استارتاپ ها را مهیا کرده و بگذارند این صنعت نیز گام به گام شرکتهای بزرگ دنیا رشد کنند  زیرا آینده این صنعت در گروه رشد و توسعه و بکارگیری ابزارهای نوین است. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: