کد خبر: ۱۱۹۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - 03 December 2017
بانکداری همراه، مرکز ارائه محصولات و سرویس‌های موسسات مالی به‌شمار می‌آید و به همین دلیل هم حمایت و پشتیبانی از تلفن‌های هوشمند برای افزایش و بهبود تجربه مشتری، بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.
ماهنامه عصر تراکنش / بانکداری همراه، مرکز ارائه محصولات و سرویس‌های موسسات مالی به‌شمار می‌آید و به همین دلیل هم حمایت و پشتیبانی از تلفن‌های هوشمند برای افزایش و بهبود تجربه مشتری، بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

محصول جدید اپل به نام آیفون ۱۰ یا آیفون X با قابلیت‌هایی که دارد می‌تواند مرحله جدیدی از تعاملات بانکداری همراه را ارائه دهد.

شرکت‌های فناوری همچنان بر شیوه زندگی مردم، خرید کالا و خدمات و حتی نحوه تعامل‌شان با بانک تاثیر می‌گذارند. در واقع شرکت‌های فعال بهترین نوآوری‌های جدید خودشان را با راهکارهایشان در هم آمیخته‌اند و آن را در مدل‌های جدید از تلفن‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های دیجیتالی جدیدشان، ارائه می‌دهند.

امکانات و قابلیت‌هایی مانند خرید با یک ضربه در آمازون، سفر با اوبر و انجام پرداخت‌های فردبه‌فرد از طریق ونمو باعث شد تا مصرف‌کنندگان بیش از قبل قدردان چنین امکانات دیجیتالی شوند که زندگی روزمره‌شان را بسیار ساده‌تر کرده است.

صنعت بانکداری هم تفاوت چندانی ندارد. دیدگاه‌های مختلفی که در مورد ضرورت نوآوری وجود دارد، باعث شده تا شکافی میان نوآوری‌های موجود و به‌کارگیری آنها وجود داشته باشد.

برای مثال می‌توان به معرفی فناوری تشخیص صدا در جاهایی مانند کپیتال وان، آمریکن اکسپرس، آربی‌سی، موون، یو‌اس‌ای‌ای، پی‌پال و… اشاره کرد. در حالی‌ که به‌طور کلی پذیرش زیادی نسبت به دستیاران دیجیتالی توسط مصرف‌کنندگان وجود دارد، اما بسیاری از سازمان‌های بانکی برای استفاده از فناوری‌های صوتی دیجیتالی بسیار کند پیش رفتند.

طی ۱۰ سال گذشته، تلفن‌های هوشمند تقریبا تمام تجارب بانکداری را تغییر داده‌اند؛ از بررسی مانده حساب و ارسال پول و پرداخت قبوض گرفته تا خرید و افتتاح حساب و درخواست وام. افراد می‌توانند تمام این کارها و حتی خواباندن چک به حساب‌شان را هم بدون کوچک‌ترین مراجعه به شعب بانکی انجام دهند.

اکنون آیا می‌توان معرفی و رونمایی از محصول آیفون ۱۰ شرکت اپل را به چشم موج جدیدی از ساختارشکنی‌های موبایلی دید و اینکه آیا صنعت بانکی هم در این ساختارشکنی دخیل خواهد بود؟

.

تقاضا برای آیفون ۱۰
مدل جدید موبایل اپل که به مناسبت دهمین سالگرد ورود تلفن‌های هوشمند اپل به بازار، آیفون ۱۰ نام گرفت، ویژگی‌هایی از قبیل صفحه نمایش بزرگ‌تر، قابلیت تشخیص چهره و نرم‌افزارهای واقعیت افزوده دارد. آیفون ۱۰ به بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری این امکان را می‌دهد تا بتوانند به‌کل تجربه مشتریان‌شان را بازسازی کنند. اما باید به این نکته توجه کرد که آیا برای چنین محصولی، تقاضا تا چه حد وجود دارد؟

آیفون x یا آیفون۱۰

آیفون ایکس که آن را آیفون ۱۰ نیز می‌خوانند، یک تلفن هوشمند ساخت شرکت اپل است که در تاریخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۷ و همزمان با آیفون ۸ و ۸ پلاس در سالن استیو جابز واقع در اپل پارک توسط مدیرعامل اپل، تیم کوک، معرفی شد و قرار است به تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۱۷ به بازار ارائه شود. وجه تسمیه آیفون ایکس از این روست که این محصول در دهمین سالگرد ارائه آیفون به بازار ارائه می‌شود و حرف ایکس (X) در الفبای رُمی معنای عدد ۱۰ را می‌دهد.

این محصول پرچم‌دار تلفن‌های هوشمند اپل است و فناوری‌های پیشرفته بسیاری در آن به کار رفته. همان‌طور که پیش از معرفی، آیفون ایکس به اخبار درز پیدا کرده بود، در این آیفون دیگر خبری از دکمه هوم نیست و بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته آی‌اواس ۱۱، دیود گسیل نور ارگانیک، حسگر عمق، دوربین دوگانه، صفحه نمایش بهبودیافته، به همراه فناوری تشخیص چهره ویژه این شرکت به نام فیس آی‌دی در آن به کار گرفته شده ‌است.
 

اول از همه باید به آمار و ارقام فروش گوشی‌های جدید نگاهی بیندازیم. آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس هر دو برای پیش‌سفارش آماده شده بودند، اما تحلیلگران بر این باورند که پیش‌سفارشات انجام‌شده برای این دو مدل گوشی نسبت به پیش‌بینی‌های انجام‌شده کمتر بوده و دلیلش هم این است که مصرف‌کنندگان بیشتر منتظر خرید آیفون ۱۰ بودند.

گرچه آیفون ۱۰، گران‌ترین آیفون موجود در بازار و با قیمت حدودی هزار دلار است، اما به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگانی که به‌دنبال ارتقای تلفن‌های هوشمند خودشان هستند، با کمال میل حاضر به پرداخت چنین مبلغی برای استفاده از نسل جدید تلفن‌های همراه با قابلیت‌های منحصربه‌فرد هستند.

.

تصاویر و عملکرد پیشرفته
احتمالا جذاب‌ترین ویژگی آیفون ۱۰، صفحه نمایش با کیفیت بسیار بالا و با قابلیت Edge to Edge و رزولوشن ۲۴۳۶*۱۱۲۵  است. علاوه بر این، پردازنده جدید A11 سرعت عملکرد این گوشی را نسبت به دیگر تلفن‌های هوشمند به‌شدت افزایش داده است. در واقع تراشه جدیدی که در آیفون ۱۰ به کار گرفته شده، بسیار قدرتمندتر از تراشه‌های اینتلی است که در برخی از جدیدترین مک‌بوک پروهای اپل دیده می‌شود.

صفحه نمایش‌ آیفون ۱۰ نه‌تنها صفحه بزرگ‌تری برای ساخت و ایجاد اپلیکیشن‌های بانکداری همراه برای موسسات مالی فراهم می‌کند، بلکه با وضوح و شفافیت و سرعتی که دارد، به‌راحتی می‌تواند نسبت به تجارب قبلی مصرف‌کنندگان متفاوت باشد.

.

تایید هویت با استفاده از فناوری تشخیص چهره
سال ۲۰۱۳ بود که اپل سیستم تایید هویت با استفاده از اثر انگشت را روی آیفون خود فعال کرد. از آن زمان به بعد، بسیاری از خرده‌فروشان، سازمان‌های مسافرتی، ارائه‌دهندگان مراقبت‌ها و خدمات بهداشتی سازمان‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های مالی با به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های موبایلی خودشان این امکان را برای مشتریان فراهم کردند تا با استفاده از اثر انگشت‌شان بتوانند هویت خودشان را تایید کنند.

حالا اپل یک گام دیگر به جلو برداشته و قابلیت تشخیص چهره (FaceID) را به‌منظور باز کردن قفل گوشی و امکان انجام تراکنش‌ها برای کاربران در نظر گرفته است که برای انجام این کار، از فرد مقابلش یک تصویر سه‌بعدی می‌گیرد.

هدف اصلی تمام این امنیت‌های بیومتریک مانند اثر انگشت، اسکن چهره، اسکن عنبیه چشم و صوت، این است که امکان ورود و دسترسی به اطلاعات و داده‌های داخل گوشی را برای افراد غیرمجاز سخت‌تر و غیرممکن کند. از طرف دیگر چنین قابلیت‌هایی با حذف رمز عبور، امکان دسترسی برای صاحب گوشی را نیز آسان‌تر می‌کند.

به گفته اپل، این امکان که چهره فرد دیگری به‌قدری مشابه چهره شما باشد که بتواند قفل گوشی را باز کند، یک در میلیون است. در حالی‌ که امکان تشابه اثر انگشت یک در ۵۰ هزار است. استفاده از فناوری تشخیص چهره می‌تواند تمایز بسیار مهمی هم برای بانک‌ها و هم خود اپل باشد؛ آن هم در این دوران که سرقت هویت به یک مشکل بسیار جدی و مهم تبدیل شده است.

در حالی که برخی از سازمان‌ها و تولیدکنندگان تلفن همراه مانند یواس‌ای‌ای، سیتی، سامسونگ، علی‌بابا و… فناوری تشخیص چهره را به کاربران‌شان ارائه می‌دهند، شرکت‌های دیگر در حال آزمایش فناوری‌های جایگزین مانند اسکن عنبیه چشم و تشخیص صدا هستند.

البته نقطه ضعفی که چنین امنیت‌های بیومتریکی دارند، این است که اگر این فناوری‌ها در معرض خطر قرار بگیرند، شما نمی‌توانید به‌راحتی یک رمز عبور، چهره، چشم یا اثر انگشت خودتان را تغییر دهید.

.

موبایل و پرداخت‌های فردبه‌فرد
اپل امیدوار است که فناوری تشخیص چهره بتواند پرداخت‌های موبایلی اپل‌پی را آسان‌تر و امن‌تر کند. همان‌طور که دیگر گزینه‌های پرداخت فردبه‌فرد مانند زلّه، ونمو، اسکوئرکش و پی‌پال هم فناوری تشخیص چهره را وارد سیستم‌های خود کرده‌اند. می‌توان گفت اسکن چهره در برابر اسکن اثر انگشت، بیشتر مورد توجه و پذیرش قرار گرفته است.

از طرف دیگر، امکان انجام پرداخت‌های فردبه‌فرد از طریق iMessage در سیستم عامل جدید آی‌او‌اس ۱۱ اپل می‌تواند اپل‌پی را به رقیب سرسختی برای دیگر گزینه‌های موجود در بازار تبدیل کند.

.

واقعیت افزوده و بازی‌سازی
گرچه فناوری واقعیت افزوده (AR) به‌عنوان یک فناوری جدید در بازار شناخته می‌شود، اما با این‌ حال مصرف‌کنندگان آشنایی‌هایی با ابزارهایی مانند اسنپ‌چت، پوکمون‌گو و گوگل ترنسلیت دارند. اما جدای از این‌، اپلیکیشن‌های بسیاری هم در این حوزه وجود دارد که مناسب جامعه بانکداری است.

شرکت ایکه‌آ (IKEA) اپلیکیشن جدیدی به نام «مکان» راه‌اندازی کرده است که با استفاده از واقعیت افزوده، فضاهای موجود در منزل افراد را اندازه‌گیری می‌کند و این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا بتواند وسایل و مبلمان‌های جدید را به‌صورت شبیه‌سازی‌شده در خانه خودش ببیند.

ونمو چیست؟

اپلیکیشن ونمو در سال ۲۰۱۶ توسط پی‌پال معرفی شد. ونمو در واقع یک سرویس انتقال پول است که افراد می‌توانند برای انجام تراکنش‌های مالی بین خانواده و دوستان‌شان از این آن استفاده کنند. اپلیکیشن ونمو با خدمات رایگانی که در یک سال اخیر ارائه کرده است، به محبوب‌ترین اپلیکیشن حوزه مدیریت مالی در جهان تبدیل شده است. اپلیکیشن ونمو به‌تنهایی در سال ۲۰۱۶ که اولین سال انتشارش بود، توانست بیش از ۱۷.۶ میلیارد دلار پول انتقال دهد و تبدیل به موفق‌ترین زیرمجموعه پی‌پال شود.
 

چه می‌شد اگر یک موسسه مالی هم می‌توانست یکسری اطلاعات مالی را هم در بالای صفحه چنین اپلیکیشنی وارد کند. در حال حاضر برخی شرکت‌های مالی هستند که وقتی فردی خانه‌ای را برای فروش می‌گذارد، آن ملک و اطلاعات و جزئیات مالی‌اش را روی دستگاه‌های موبایل به کاربران نمایش می‌دهند.

همچنین واقعیت افزوده بازی‌سازی هم می‌تواند در تشویق افراد به صرفه‌جویی، پرداخت بدهی یا بودجه‌بندی موثر باشد. تیم هُنگ از تیم اپلیکیشن مانی لیون قابلیت جدیدی در اپلیکیشن خودش به نام «Grow your stack» را معرفی کرد. با استفاده از این ویژگی، مصرف‌کننده می‌تواند تفسیر بصری از قدرت صرفه‌جویی در طول زمان را به‌خوبی مشاهده کند.

گرچه ممکن است برخی این اپلیکیشن واقعیت افزوده را کمی ساده در نظر بگیرند، اما تجسم‌ها و تصویرسازی‌هایی که با استفاده از واقعیت افزوده در این اپلیکیشن امکان‌پذیر است، انجام پس‌اندازهای روزانه را شخصی‌تر و سرگرم‌کننده‌تر کرده است.

.

پیشروهای بانکداری همراه یا دنبال‌کنندگان سریع
جی‌پی نیکول مقاله‌ای با عنوان «پیشروها، یادگیرندگان و عقب‌مانده‌ها» منتشر کرد. او در این مقاله گفت که طی صحبت‌هایی که با افراد پیشرو در عرصه بانکی داشته است، بسیاری از آنها رویکردشان نسبت به نوآوری را با عبارت «پیروان سریع» توصیف کردند. او در پاسخ گفت جوابی که این افراد دادند تقریبا درست است؛ بسیاری از پیشروهای بانکی مسلما دنبال‌کننده نوآوری هستند، ولی چیزی تحت عنوان سریع بودن در رویکردهای آنها دیده نمی‌شود.

در حالی ‌که بسیاری از سازمان‌های مالی ممکن است نگران انجام ریسک و مدیریت آن باشند، اما باید به این موضوع توجه کنند که خطر یکجا نشستن و دست به هیچ کاری نزدن، به‌مراتب بیشتر خواهد بود؛ چراکه تکنولوژی روزبه‌روز پیشرفت می‌کند و انتظارات مشتریان هم تغییر می‌یابد.

بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری باید منابع درآمدی جدیدی پیدا کنند تا بتوانند تجربه مشتری بهتری فراهم سازند. به گفته نیکول، بسیاری از این عقب‌مانده‌ها در صنعت قادر به درک تغییر ایجادشده در چشم‌انداز نیستند. در حالی ‌که دیگران آن چیزی را که به چشم این افراد به‌عنوان بخشی خطرناک تلقی می‌شود، می‌توانند به‌راحتی نادیده بگیرند.

با تمام این توصیفات، سوال اصلی این است که آیا سازمان‌ها و شرکت‌ها آغوش‌شان را روی نوآوری‌های جدیدی که آیفون ۱۰ یا دیگر شرکت‌های فناوری بزرگ دنیا، معرفی کرده‌اند، باز می‌کنند یا تنها گوشه‌ای می‌نشینند و اجازه می‌دهند تا دیگران مشتریان کنونی و بالقوه‌ای که در بازار وجود دارد را از چنگ‌شان دربیاورند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: