کد خبر: ۱۱۹۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - 03 December 2017
بانكداري ايراني -حسابداران درباره IFRS شرکت های کوچک و متوسط با صدور بیانیه ایی ، توصیه هایی مطرح و درخواستی از سازمان حسابرسی اعلام کردند.
بانكداري ايراني -حسابداران درباره IFRS شرکت های کوچک و متوسط با صدور بیانیه ایی ، توصیه هایی مطرح و درخواستی از سازمان حسابرسی اعلام کردند.

 همایش بزرگداشت روز حسابدار با موضوع پیاده سازی IFRS در SMEs  در 9 آذر جاری به میزبانی دانشگاه الزهرا و گروه شرکت های طرفه نگار برگزار شد. در این همایش با حضور اساتید، دانشجویان، اعضای انجمن های حرفه ای ، فعالان بازار سرمایه و سایر علاقه مندان به این حوزه به طرح و بحث موضوعات و مباحث کلیدی پیاده سازی IFRS  در واحدهای تجاری کوچک و متوسط پرداخته شد.

نتایج مباحث و توصیه های مهم به قرار زیر است :

1- استفاده از استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی در شرکت های کوچک و متوسط مستلزم فراهم کردن بسترهای آن، با توجه به ویژگی های محیطی و قانونی است. پیش نیاز این بسترسازی، استفاده از تجربیات سایر کشورها و شناخت محتوای استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی برای واحدهای کوچک و متوسط است  که منجر به سهولت در کاربرد آن می شود.

2-استاندارد بین المللی گزارشگری مالی واحدهای تجاری کوچک و متوسط براساس مجموعه کامل استانداردهای بین المللی تدوین شده اما متناسب با توان این واحدها و ملاحظات منفعت-هزینه واحدهای تجاری کوچک و متوسط، ساده سازی هایی در آن صورت گرفته است .

3-سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که در اواخر سال 92 از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد، رویکردی فعالانه برای مواجهه با موانع و مشکلات ناشی از فشارهای خارجی در حوزه اقتصاد است. به منظور تحقق کامل رویکرد اقتصاد مقاومتی لازم است تا راهبردها و راهکارهای اجرایی آن بیان شده و سپس در مرحله اجرا محقق شود.

توسعه واحدهای کوچک و متوسط و نیز بازار مالی برای این نوع شرکتها یکی از اصلی ترین راهکارها جهت دستیابی به رشد بلند مدت اقتصاد است چرا که وجود نظام مالی کارآمد منجر به تجهیز منابع مالی برای سرمایه گذاری، تشویق ورود و تجهیز سرمایه خارجی و بهینه سازی فرایند تخصیص منابع خواهد شد و بکارگیری استاندارد بین المللی گزارشگری مالی برای واحدهای تجاری کوچک و متوسط گامی در راستای رسیدن به هدف مذکور است.

4- بهبود قابلیت مقایسه و کیفیت اطلاعات، عدم نیاز به تهیه صورت های مالی مبتنی بر استانداردهای مختلف، استانداردسازی سامانه های رایانه ای و ساده سازی رویه های تلفیق از جمله فواید بکارگیری استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی واحدهای تجاری کوچک و متوسط است.

5- در استاندارد بین المللی گزارشگری مالی واحدهای تجاری کوچک و متوسط، بسیاری از اصول شناخت و اندازه گیری دارایی ها، بدهی ها ، درآمدها و هزینه ها که از استاندارهای بین المللی گزارشگری مالی گرفته شده، ساده سازی شده است .

6- استاندارد بین المللی گزارشگری مالی واحدهای تجاری کوچک و متوسط الزامات افشای بسیار کمتری دارد، که در حدود 10 درصد الزامات افشای مجموعه کامل استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی است در حالی که استانداردهای ملی فعلی هزینه بالاتری به این گروه از شرکت ها تحمیل می کند و کاربرد آن مشکل تر است.

7- مطالعات نشان می دهند که محیط مالیاتی بر چارچوب گزارشگری مالی شرکت ها اثرگذار است. قانون مالیات بر توسعه و پیشرفت حسابداری در ایران تاثیرگذار بوده و این موضوع چالشی برای استانداردگذاران ایجاد کرده،لذا بررسی موضوع مالیاتی در بکارگیری استانداردهای بین المللی در شرکت ها حائز اهمیت است.

8-از سازمان حسابرسی تقاضا می شود اجازه دهد واحدهای کوچک و متوسط به انتخاب خود بتوانند از IFRS برای SMEها استفاده کنند(کاربرد اختیاری)
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: