کد خبر: ۱۱۹۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - 01 December 2017
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از اعمال ۳۰ درصد تخفیف در عوارض بندری و هزینه‌ اجاره سرمایه‌گذاران در پسکرانه بندر چابهار خبر داد و گفت: هندی‌ها طی مذاکره و در قالب قرارداد، اپراتوری بندر چابهار را بر عهده می‌گیرند.
بانكداري ايراني - مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از اعمال ۳۰ درصد تخفیف در عوارض بندری و هزینه‌ اجاره سرمایه‌گذاران در پسکرانه بندر چابهار خبر داد و گفت: هندی‌ها طی مذاکره و در قالب قرارداد، اپراتوری بندر چابهار را بر عهده می‌گیرند.

به گزارش فارس، محمد راستاد در نشست خبری اظهار داشت: فاز اول توسعه بندر چابهار روز 12 آذرماه امسال با حضور مقامات 13 کشور و همچنین مقامات ملی و محلی کشورمان افتتاح خواهد شد. 

وی ادامه داد: با تکمیل فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار ظرفیت از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن افزایش می‌یابد.

راستاد با اشاره به اینکه بندر چابهار از نقاط راهبردی توسعه ترانزیت است، گفت: چابهار حلقه واسط جنوب شرقی آسیا، شرق آفریقا، آسیای میانه و افغانستان است و هاب (قطب) ترانزیت منطقه خواهد بود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: مزایای توسعه بندر چابهار صرفاً در حمل و نقل دریایی نیست، بلکه موتور محرک توسعه اقتصادی کشور و جنوب شرق خواهد بود، همچنین منطقه آزاد تجاری در کنار این بندر به رشد، توسعه و بهره‌برداری آن کمک می‌کند.

وی با اشاره به شرایط زیست محیطی و آب و هوایی بندر چابهار گفت: 4 ماه از سال در سواحل چابهار شاهد وقوع امواج سنگین هستیم، در این راستا حوضچه آرامش ساخته شد، تا کشتی‌ها به آرامی در بندر پهلو بگیرند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: از بخش‌های مهم توسعه چابهار ایجاد موج شکن برای تکمیل حوضچه آرامش بود و تطویل موج شکن به طول 1470 متر انجام شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: 5 کیلومتر دایک حفاظتی در این بندر اجرا شد و با استفاده از 15.8 میلیون متر مکعب لایروبی، 230 هکتار استحصال اراضی در بندر انجام گرفت. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه 1700 متر طول اسکله‌های کانتینری و چند منظوره است، گفت: همه شاخص‌های سرویس‌دهی به واردات، صادرات، ترانزیت و ترانشیپ کالا فراهم شده است.

راستاد افزود: در پس کرانه بندر چابهار 450 هکتار اراضی تملک شده است که در فازهای بعدی مراکز لجستیک و غیره در آن اجرا می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر پورت‌اپراتوری بندر چابهار اظهار داشت: در قالب قرارداد 85 میلیون دلاری شرکت هندی برای تجهیز بندر و بهره‌برداری مذاکرات ادامه دارد و مشکلی برای اپراتوری شرکت هندی نیست، همچنین تا پیش از تکمیل تجهیزات شرکت هندی بهره‌برداری موقت ما از تجهیزات ما توسط هندی‌ها به عنوان شریک انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر طلب قرارگاه سازندگی خاتم به عنوان پیمانکار پروژه گفت: با پیمانکار تعامل و همکاری مناسب داریم و آخرین صورت وضعیت‌های طرفین در شرف پرداخت است و مشکل خاصی نیست.

وی همچنین گفت: منابع صندوق توسعه برای تکمیل تجهیزات بندر چابهار 403 میلیون دلار است؛ قرارداد به صورت BLT با شرکت ایرانی (آریا بنادر) است که تأمین تجهیزات انجام می‌دهد و سود تسهیلات چهار درصد است.

وی همچنین درباره فعالیت شرکت آریا بنادر در بندر چابهار به عنوان تأمین کننده تجهیزات اظهار داشت: قرارداد با این شرکت به صورت BLT است که تجهیزات را تأمین می‌کنند و پس از آن به ما منتقل می‌شود؛ آریابنادر در قالب مذاکره جذب شد.

وی درباره بانکرینگ در بنادر ایران گفت: در سازمان بنادر از سرمایه‌گذاری در بانکرینگ حمایت می‌کنیم؛ در قالب مذاکرات با انجمن بانکرینگ و شرکت نفت، افزایش سوخت‌رسانی کشتی‌ها از مبدا بنادر کشور را دنبال خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره مشوق‌های جذب صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی در بندر چابهار گفت: 30 درصد تخفیف در عوارض بندری در بندر شهید بهشتی چابهار اعمال می‌شود و همچنین اجاره ثابت و متغیر سرمایه‌گذاران در پسکرانه بندر چابهار در حداقل رقم ممکن است تا سرمایه‌گذاری افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: کشورهای هدف به عنوان شرکای تجاری را در این بندر مشارکت داده‌ایم، به عنوان مثال حضور و سرمایه‌گذاری هندی‌ها کمک می‌کند، بازاریاب دیگری در کنار خود در بندر چابهار داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در پسکرانه بندر چابهار سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی در حال انجام است که در آینده بخشی از ترافیک ورود و خروج کالاها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی همچنین درباره تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید بهشتی چابهار و هماهنگی حمل کالا به مقصد پس از تخلیه توضیح داد: قبل از ورود اولین کشتی به بندر چابهار، هماهنگی‌ فشرده بین مقامات ملی و محلی برای پوشش مسیر حمل گندم ترانزیتی انجام شد و در این‌باره مشکل خاصی نداریم.

وی با بیان اینکه اتصال بنادر کشور به ریل را دنبال می‌کنیم، به هدف‌گذاری اتصال بندر چابهار به خط‌آهن سراسری اشاره کرد و گفت: دنبال رقابت‌پذیر کردن بنادر خود هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهارداشت: در 8 ماه از سال جاری 66 میلیون و 266 هزار تن تخلیه و بارگیری کالا غیر نفتی در بنادر کشور انجام شد که 6.4 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته است.

وی رقم واردات غیر نفتی در مدت 8 ماهه سال جاری را 20 میلیون و 455 هزار تن اعلام کرد و گفت که این رقم نسبت به پارسال 1.4 درصد کاهش یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از رشد 6.6 درصدی صادرات در 8 ماه از سال جاری گفت و افزود: رقم ترانزیت در مدت زمان مذکور 3 میلیون و 708 هزار تن بود که 24.5 درصد رشد داشت.

راستاد‌ افزود: میزان ترانشیپ نیز در 8 ماه از سال جاری 2 میلیون و 268 هزار تن بود که 68.4 درصد نسبت به پارسال رشد داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در حمل کالای نفتی در فله مایع تخلیه و بارگیری در 8 ماه از سال جاری 31 میلیون و 879 هزار تن بود که نسبت به پارسال 0.5 درصد رشد داشت. 

وی گفت: همچنین واردات کالای نفتی در 8 ماهه امسال 2 میلیون و 273 هزار تن بود که نسبت به پارسال 15.3 درصد افزایش داشت.

راستاد افزود: صادرات کالای نفتی در 8 ماه از سال جاری 15 میلیون و 471 هزار تن بود که 7.7 درصد کاهش داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: در 8 ماه از سال جاری در مجموع 98 میلیون و 141 هزار و 613 تن کالا در کل بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که نسبت به پارسال 4.1 درصد افزایش داشت.

وی همچنین درباره سوخت کشتی‌ها گفت که باید تبدیل سوخت 3.6 سولفور به 0.5 درصد، در 2 سال آینده برای کشتی‌ها لازم‌الاجرا شود و کشتی‌هایی که از این پس ساخته می‌شوند، باید به اسکراپر مجهز شوند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: