کد خبر: ۱۱۹۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - 29 November 2017
ایران به معنای واقعی کلمه هاب منطقه ای است. درزمینه انرژی برق ما اکنون تبادل انرژی برق با اکثر کشورهای همسایه داریم. با ترکمنستان، ترکیه و عراق برق ما ترانزیت می شود و طرح بزرگی برای ترانزیت برق و گاز با پاکستان داریم.
بانكداري ايراني - رئیس جمهوری گفت: ایران به معنای واقعی کلمه هاب منطقه ای است. درزمینه انرژی برق ما اکنون تبادل انرژی برق با اکثر کشورهای همسایه داریم. با ترکمنستان، ترکیه و عراق برق ما ترانزیت می شود و طرح بزرگی برای ترانزیت برق و گاز با پاکستان داریم.

به گزارش ایرنا ، در ادامه گفت و گوی تلویزیونی رئیس جمهوری، مجری از روحانی رسید که در بسیاری از شاخص های اقتصادی و اجتماعی روند رو به رشد داریم اما با نقطه مطلوب و نیازهایمان فاصله زیاد دارد و می طلبد که دولت اقدامات خاص برای شرایط خاص انجام دهد از جمله این که موقعیت ایران یک موقعیت فوق العاده در منطقه است که بتواند هاب منطقه ای در حوزه های مختلف و متنوع مثلا حمل و نقل و ترانزیت که میلیون ها دلار داشته باشد یا کسب و کار مبتنی بر فناوری های نو و استارتاپ ها که سود زیاد دارند ، دولت برنامه دارد یا خیر؟

روحانی پاسخ داد: جایگاه جغرافیایی ایران تقاضا می کند ما از ظرفیت ترانزیت به معنی عام کلمه بهتر بتوانیم استفاده کنیم. در آسمان ایران نسبت به گذشته خیلی رفت و آمد پروازهای خارجی بیشتر شده است که این به دلیل حوادث اوکراین و قطر است. در مجموع ایران یک مسیر اصلی برای رفت و آمد هواپیما از شرق به غرب و از غرب به شرق و یا از شمال به جنوب شده است. 
وی ادامه داد: در زمینه انرژی ما هم اکنون سوآپ گازی و نفتی داریم. از شمال نفت و گاز می گیریم و از جنوب ما نفت را تحویل مشتری می دهیم که خود این ترانزیت می تواند بسیار مفید و موثر باشد.

رییس جمهوری گفت: ترانزیت شمال به جنوب بسیار اهمیت دارد که در این زمینه قدم های خوبی برداشته شده است. مذاکرات سه جانبه بین ایران ، آذربایجان و روسیه عمدتا برای ترانزیت است. مذاکرات بین ایران، هند و افغانستان برای ترانزیت است. و اخیرا مذاکرات ایران، افغانستان و ازبکستان برای ترانزیت شده است که البته آنجا ترانزیت راه آهن است و بحث ترانزیت جنوب به شمال است. 

روحانی افزود: ما الان در زمینه بندرگاه ها سرمایه گذاری بالا می کنیم. بیش از یک میلیون دلار در دولت یازدهم در بندر شهید بهشتی در چابهار سرمایه گذاری کردیم و در هفته آینده یک افتتاح مهم در چابهار خواهیم داشت. ظرفیت بندر چابهار به 8 و نیم میلیون تن در سال می رسد که البته در فازهای بعدی و در نهایت به 85 میلیون تن برسد. ما همان طور فاز به فاز ادامه خواهیم دارد و کشورهای فراوانی هستند که حاضرند در چابهار سرمایه گذاری کنند.

وی ادامه داد: مساله اتصال راه آهن چابهار به زاهدان و به راه آهن سراسری مطرح است که در دولت یازدهم شروع شده و در حال ادامه است که حدود 25 درصد کار انجام شده است و جزو طرح هایی است که دولت دوازدهم به پایان خواهد رسید. 

رییس جمهوری گفت: در مسیر ترانزیت قزوین – رشت و آستارا ، ما آستارا به آستارا را نهایی کردیم و راه آهن قزوین به رشت را تا پایان امسال طبق برنامه باید افتتاح کنیم. برای طراحی رشت به آستارا نیمی از سرمایه گذاری را ما انجام می دهیم که یک میلیارد دلار هزینه این راه آهن است که 500 میلیون دلار آذربایجان در این جا سرمایه گذاری می کند که این طرح همه کارهای آن تقریبا انجام گرفته و مراحل نهایی را طی می کند. بحث این است که بخشی از بار هند به روسیه و اروپای شمالی از طریق بندرعباس و همین راه آهن انجام بگیرد و این راه آهن بعدا به دریای سیاه متصل خواهد شد. 

روحانی افزود: بنابراین ایران به معنای واقعی کلمه هاب منطقه ای است. در زمینه انرژی برق ما اکنون تبادل انرژی برق با اکثر کشورهای همسایه داریم. با ترکمنستان، ترکیه و عراق برق ما ترانزیت می شود و طرح بزرگی برای ترانزیت برق و گاز با پاکستان داریم و در حال مذاکره هستیم و در زمینه اینترنت هم همینطور است. 

وی ادامه داد: ایران مسیر عبور اینترنت است و در همین ماه های اخیر 300 گیگ برای عبور ترانزیتی بحث فضای مجازی اضافه شده است. در سایر زمینه ها ایران این جایگاه را دارد. راه آهن ما متصل می شود به همه کشورهای همسایه و ازبکستان می خواهد راه آهنی را از طریق افغانستان متصل کند. راه آهن ما از طریق خواف به مرز افغانستان رسیده است و از آن طرف راه آهن را به عراق متصل می کنیم و جزو طرح های دولت دوازدهم است. یک راه آهن جدید بین ایران و ترکیه که در حال مذاکره است و غیر از مسیر راه آهنی است که از وان عبور می کند، بنابراین یکی از ظرفیت های مهم ما برای رشد اقتصادی و تولید و اشتغال بحث جایگاه ترانزیتی ما است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: