کد خبر: ۱۱۹۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - 27 November 2017
دبیر انجمن خودروسازان گفت:بازار خودرو انحصاری نیست و قیمت محصولات باید در حاشیه بازار تعیین شود.
بانكداري ايراني - دبیر انجمن خودروسازان گفت:بازار خودرو انحصاری نیست و قیمت محصولات باید در حاشیه بازار تعیین شود.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان،امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در برنامه تیتر امشب در خصوص وضعیت بازار خودرو گفت:طی یکی دو سال گذشته بازار خودرو رونق گرفته و با توجه به متنوع و به روز بودن تولیدات جدید، پیش بینی می کنیم کیفیت محصولات تا سال آینده نیز بهبود بیشتری یابد.

وی افزود: صنعت خودرو از صنایعی بوده که علی رغم رکود چند سال گذشته  با رونق روبرو شده است ؛یکی از اهداف مهم در این بخش توسعه صادارت است که امیدواریم با با قراردادهای بسته شده بعد از برجام  و خودروهای تولید داخل این امر محقق شود و برنامه هایی که چیده شده در دو سال آینده جواب دهد.

کاکایی گفت:خودروسازی کشور جوابگوی حداکثر ظرفیت بازار فعلی است اما باید در بخش صادرات نیز توسعه یابد.

وی تصریح کرد: وقتی خودرو قدیمی باشد کیفیت هم افزایش یابد باز خودرو قدیمی است و در بازار صادراتی خواهان ندارد.

کاکایی در خصوص بازار انحصاری خودرو و فروش محصول در حاشیه بازار گفت: اگر ادعا می شود خودروسازان گران می فروشند باید  اجازه داده شود تا در حاشیه بازار فروش داشته باشند تا قیمت ها کاهش یابد. 

کاکایی درباره تحقیق و توسعه در کشور گفت: صنعت خودروسازی زمانی سودآور بود اما در چندسال اخیر به زیان رسیدیم حتی در سال گذشته نیز که سود مختصری داشتیم با سختی بوده است که این نشان دهنده این است که در این مدت سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه صورت نگرفته است.

وی افزود: برای جهش در صنعت خودرو و قطعه سازی نیاز به سرمایه گذاری داریم.  اوضاع صنعت خودرو خیلی خوب نیست چون فشار زیادی متوجه قطعه ساز و خودروساز است. 

بر اساس این گزارش رضایی رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان گفت: صنعت خودرو بعد از برجام در فضای تحول و رشد قرار گرفته است.

وی افزود: در افق 1404 قرار است سه میلیون خودرو داخلی تولید و یک میلیون آن صادر شود. قطعه سازان قرار است سه میلیون خودرو را پوشش دهند و 6000قطعه تولید داشته باشند.

رضایی گفت: از شروع برنامه پنجم نقشه ها برای رسیدن به اهداف تعیین شده به خوبی پیش نرفته است و اکنون با این اهداف فاصله داریم.

وی اظهار کرد:البته امسال نسبت به سال قبل کیفیت بالا رفته است در نمایشگاه نیز این امر مشهود است؛ همچنین طبق آمار اعلام شده از سوی بازرسی کیفی، امسال 20 تا 25 درصد کیفیت خودروها نسبت به سال قبل  بهبود داشته است.

رضایی با بیان اینکه صنعت قطعه سازی در کشور دچار مشکلاتی است گفت: بدنه قطعه سازی در 5 سال گذشته رو به نزول بوده و مواد اولیه 30 درصد گران شده است.  این مشکلات ناشی از عدم حمایت دولت از خودروساز و قطعه ساز است. 

بر اساس این گزارش احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در ادامه برنامه اظهار داشت: امسال در خودروهای سواری ، 21 درصد افزایش تولید داشته ایم و خواسته مردم نیز بر تولید بیشتر بوده است.

وی ادامه داد:میزان تولید امسال به یک میلیون و 600 هزار دستگاه خواهد رسید و بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان فروش سالانه داریم.

نعمت بخش تصریح کرد:طبق برنامه راهبردی صنعت خودرو در افق 1404 قرار است سالانه 3 میلیون دستگاه خودرو تولید شود و یک میلیون آن باید صادراتی باشد اما این ارقام  به دلیل تغییر برخی الزامات از جمله قدرت خرید مردم  محقق نمی شود و این برنامه نیاز به بازبینی و اصلاح دارد.

نعمت بخش در خصوص مشکلات صنعت خودرو تصریح کرد: اجباری شدن استاندارد یورو 4 برای خودروهای دیزلی بسیار گران تمام شده است چون سوخت مناسب آن هنوز در کشور فراهم نیست و به همین دلیل فیلتر خودرو خیلی سریع از بین می رود.

وی ادامه داد:همچنین ما چند سال است که خودروی سواری یورو 4 تولید می کنیم اما هنوز در کل کشور نتوانسته ایم بنزین یورو 4 توزیع کنیم. 

نعمت بخش با بیان اینکه بازار خودرو انحصاری نیست و قیمت محصولات باید در حاشیه بازار تعیین شود گفت: امسال نسبت به سال گذشته در سواری 21 درصد افزایش تولید داشته ایم و واردات خودرو به وفور صورت می گیرد پس انحصاری نیستیم چراکه انحصار در اصل 44 اینگونه معنی شده  که یک یا دو شرکت بزرگ در کشور  به گونه ای محصول عرضه کنند که بتواند در عمل جلوی واردکننده را بگیرد.

نعمت بخش گفت: در فضای کسب و کار موجود تعرفه 40 درصد برای واردات خودرو درست نیست.

وی اظهار داشت: طبق آمار بانک مرکزی که گفته شد تورم یکساله 6 درصد است ، افزایش قیمت خودرو باید همین میزان باشد اما شورای رقابت ،2 درصد برای نبود بهره وری و 2 درصد برای نبود کیفیت کم کرد در نتیجه  تنها دو درصد اجازه افزایش قیمت داده شد که این امر یکی از دلایل افزایش بی کیفیتی است.

نعمت بخش گفت: وقتی خودروساز سودی نداشته باشد به قطعه ساز هم سودی نمی دهد بنابراین قطعه ساز به سمت سرمایه گذاری نمی رود.

وی ادامه داد: اکنون تسهیلات بانکی به اندازه کافی در اختیار نیست باید قطعه ساز و خودروساز از لحاظ ارزی و ریالی از سوی دولت حمایت شود.

نعمت بخش تصریح کرد:از تاریخ 98/10/01 قرار است استاندارد های 85 گانه اجرایی شود اما هنوز خیلی از  زیرساخت های اجرای این استاندارد ها هنوز در کشور فراهم نشده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: