کد خبر: ۱۱۸۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - 20 November 2017
فروش هواپیماهای ایران توسط ایرباس به‌سایر متقاضیان خرید، دروغ است.
 بانكداري ايراني - روزنامه ایران در گفت‌و‌گو با اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی نوشت: فروش هواپیماهای ایران توسط ایرباس به‌سایر متقاضیان خرید، دروغ است.

در ادامه می خوانیم: مسئله فاینانس هواپیماهای ایرباس و بوئینگ تحت تأثیر مواضع و سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در محافل رسانه‌ای و اقتصادی محل بحث شده است. در این زمینه یکی از خبرگزاری‌ها ادعا کرد که چون دولت نتوانسته است در مذاکره با فاینانسورهای بین‌المللی به توافقی برای تأمین مالی خرید این هواپیماها دست پیدا کند، شرکت ایرباس هواپیماهای متعلق به ایران ایر را به‌سایر متقاضیان ایرباس فروخته است. مسأله‌ای که با تکذیب قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل مواجه شده است. اصغر فخریه کاشان در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرد که ادعای فوق شایعه‌ای بیش نیست و یک دروغ رسانه‌ای است. فخریه کاشان در خصوص وضعیت فاینانس هواپیماهای ایرباس و بوئینگ گفت: فاینانس‌ها در مراحل نهایی انعقاد قرارداد بسر می‌برد و تاکنون هیچ تغییری در وضعیت آنها ایجاد نشده است. وی در خصوص تاریخ ورود هواپیماها هم اضافه کرد: زمان‌بندی ورود هواپیماها طبق قرارداد است و مطابق این برنامه هواپیمای بعدی در تیرماه آینده به ایران تحویل داده خواهد شد.

پیش از این یک رسانه داخلی در گزارشی مدعی شده بود که ایرباس تصمیم گرفته در پایان خط تولید محصولات خود، رجیستر هواپیماهای 320 A سفارش داده شده از سوی ایران را به شرکت‌های هواپیمایی دیگری تغییر دهد. این رسانه در این خصوص نوشت: با توجه به ناتوانی ایران در تأمین فاینانسور برای خرید هواپیماهای برجامی، ایرباس نیز از چند شرکت هواپیمایی دیگر دنیا برای فروش هواپیماهای A 320 بازاریابی کرده و گویا هواپیماهایی که برای فروش به ایران کاندید کرده بود را بتازگی به کشورهای دیگری فروخته است. شرکت‌های ایر آسیا (مالزی)، ایر ایندیا (هند)، اویانا برازیل (برزیل) و سعودی عربین ایرلاینز (عربستان) از جمله خریداران ایرباس‌های 320 ایران هستند که به‌دلیل عدم تأمین مالی آنها، شرکت فرانسوی ایرباس، رجیسترهای شرکت‌های هواپیمایی غیر ایرانی را روی بدنه هواپیماها ثبت کرده است.

ادعای این رسانه در حالی مطرح می‌شود که اصولاً هواپیماها در مرحله بعد از تولید، رجیستر خواهند شد و تا وقتی که بحث انتقال مالکیت آنها به شرکت‌های هواپیمایی نهایی نشود به‌نام هیچ شرکت یا کشوری ثبت نخواهند شد. حال این سؤال پیش می‌آید که چگونه هواپیماهایی که هنوز متعلق به ایران ایر نبوده و بحث ساخت و انتقال مالکیت آنها مطرح نشده است، به شرکت‌ها و کشورهای دیگر فروخته شدند؟

هرچند تحریم‌های صنعت هوایی ایران به مدت‌ها قبل از مسائل هسته‌ای بازمی‌گشت اما در جریان مذاکرات، طرف ایرانی توانست بندهایی را به برجام اضافه کند که تحریم‌ها در حوزه هوایی را نیز تحت تأثیر خود قرار داد؛ موضوعی که به بازگشت غول‌های هوایی جهان به آسمان ایران منجر شد. این هواپیماها که تحویل آنها از ماه‌های پس از انعقاد برجام شروع شد و در جریان روندی 10 ساله به ناوگان کشور می‌پیوندند، می‌توانند در مقاصد کوتاه و البته سفرهای طولانی به کار بیایند.

مهر ماه 96 بود که دو هواپیمای ATR جدید هما وارد کشور شد و به این ترتیب تعداد هواپیماهایی که بعد از برجام خریداری و وارد کشور شد به 9عدد رسید. از این تعداد هواپیما 3 فروند مربوط به ایرباس است (یک فروند A321 و دو فروند A330) و 6 فروند دیگر هم هواپیماهای‌ای تی آر هستند که که قرار است 14 فروند دیگر از این هواپیماهای‌ ای تی آر تا پایان سال 2018 وارد ناوگان هوایی ایران شوند.

یکی از بندهای مهم توافق هسته‌ای رفع تحریم از صنعت هوایی کشور بود. بعد از برجام نوسازی ناوگان هوایی و تجهیزات فرودگاهی بلافاصله از طرف دولت پیگیری شد و با سفر رئیس‌جمهوری به فرانسه و ایتالیا قرارداد خرید 100 فروند هواپیمای ایرباس، 80 هواپیمای بویینگ و 20 هواپیمای ATR بسته شد.

*منبع: روزنامه ایران؛ 1396،8،27 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: