کد خبر: ۱۱۸۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - 18 November 2017
دبیراول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:دولت بیشترین درآمد و هزینه ارز را به خود اختصاص داده و باید سنگینی رسالت حذف دلار از مبادلات را روی دوش خود حس کند.
بانكداري ايراني - دبیراول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:دولت بیشترین درآمد و هزینه ارز را به خود اختصاص داده و باید سنگینی رسالت حذف دلار از مبادلات را روی دوش خود حس کند.

غلامرضا اسدالهی نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیراول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد: قدرت دلار آمریکا بستگی به میزان استفاده آن در سطح جهانی دارد.

اسدالهی افزود: گسترده بودن استفاده از دلار در کنار قدرت اقتصادی آمریکا باعث شد که دلار به عنوان یک ارز جهانی ثبیت شود.

وی تصریح کرد: روند گسترده شدن استفاده از دلار از بعد از جنگ جهانی دوم و با قدرت گرفتن آمریکا شروع شد و هنوز هم این ارز به عنوان ارز گسترده جهان، ثابت مانده است.

این نماینده مجلس با بیان ضرورت کاهش استفاده از دلار در مبادلات ارزی گفت: همانطور که قدرت دلار در استفاده گسترده کشورها از این ارز است، راه ضربه به دلار و متعاقب آن قدرت اقتصادی آمریکا هم استفاده نکردن از دلار است.

دبیراول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به ضرورت رایزنی با کشورها بر سر حذف دلار از مبادلات اقتصادی، افزود: اگر کشورها در این حوزه به توافق برسند،یکی از ابزارهای امپریالیستی آمریکا از بین می‌رود و در این راستا وظیفه ما و کشورهای درگیر با آمریکا، سنگین‌تر است.

اسدالهی با اشاره به ضرورت تشکیل معاهدات پولی تاکید کرد: درصورتی که این معاهدات دوجانبه-چندجانبه گسترده‌تر شود، چشم‌انداز مثبتی فراروی اقتصاد ما پدیدار خواهد شد و ما از این حالت گرفتاری، رها خواهیم شد.

وی به دشواری‌های جایگزینی ارزهای ملی با دلار هم اشاره کرد و افزود:در زمان تحریم تلاش می‌شد که یورو را جایگزین دلار کنند ولی یورو نتوانست جایگاه خودش را در اقتصاد ایران پیدا کند.

اسدالهی ادامه داد:به هر حال دلار حاکمیت خود را به عنوان یک وسیله مبادله تثبیت کرده است و باید سعی وافری برای جایگزین کردن وسایل مالی و پولی دیگری به جای این ارز صورت گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دلار را ستون فقرات سیاست های اقتصادی امپریالیستی آمریکا خواند و گفت: آمریکا با دستکاری و تکثیر و چاپ دلار از نظر اقتصادی ضربات زیادی را به نظام‌های مخالف خود می‌زند.

وی در ادامه افزود: ما باید حوزه مبادلات خود را به سوی کسانی که از جنس خود ما هستند و مشکلات ما را دارند، ببریم. ایران و روسیه وهند و چین می‌توانند سلطه دلار بر منطقه خودشان را برطرف کنند و هم اکنون هم ترکیه و هند و چین به شدت در فکر اتخاذ تدابیری برای کمتر شدن وابستگی شان به دلار هستند.

وی ضررهای حذف دلار را ناچیز دانست و گفت: فکر می‌کنم اثر سوئی که حذف دلار روی اقتصاد می‌گذارد کم باشد، زیرا اقتصاد ما همیشه در وضعیت تحریم بوده و ما با تبعات حذف دلار آشنا هستیم.

غلامرضا اسدالهی در پایان با تاکید بر رسالت دولت در پیش برد برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و استقلال اقتصادی گفت: دولت در ایران بیشترین هزینه و درآمد ارز را به خود اختصاص داده، لذا دولت و بازوی اقتصادی دولتی که همان بانک مرکزی باشد، باید سنگینی  رسالت  حذف دلار از مبادلات اقتصادی را روی دوش خود حس کنند.البته دولت هم تاکنون اقداماتی در این راستا با ترکیه و کشورهای آسیای میانه انجام داده است که جای تقدیر دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: