کد خبر: ۱۱۷۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۵ - ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - 11 November 2017
بانكداري ايراني -بیمه شخص ثالث به دلیل پرداخت اجباری بودن و همچنین پرداخت دیه های سنگین ، بعضا زیان سنگینی برای شرکت های بیمه گری داشته و بر همین اساس برای آنها جذاب نیست اما در شرکت های بزرگ این وضع متفات است .
بانكداري ايراني -معاون اول رییس جمهور، مانند سالهای گذشته ، دستور العمل بیمه اجباری شخص ثالث را ابلاغ کرده است.  بیمه ای که اجباری بودن آن بعضا با مخالفت شرکت های بیمه گری روبرو بوده است زیرا آنها معتقدند که  شرکت ها  بر اساس پرداخت خسارت بابت  بیمه های اجباری زیان ده می شوند.  اما با بررسی عملکرد شرکت های بزرگ مشخص می شود که بعضا با توجه به نسبت خسارت آن شرکتها در این حوزه ،  آن چنان که می گویند بیمه اجباری شخص ثالث به ضرر و زیان آنها نیست. 

به گزارش بانكداري ايراني  ، بیمه شخص ثالث  به دلیل پرداخت  اجباری بودن و همچنین پرداخت دیه های سنگین ، بعضا  زیان سنگینی برای شرکت های بیمه گری  داشته و بر همین اساس برای آنها جذاب نیست اما در شرکت های بزرگ این وضع متفات است . 

با برسی وضعیت تولید حق بیمه  در بخش شخص  بیمه ثالث و پرداخت خسارت مربوط به این حوزه  مشخص می شود که شرکت های بزرگ نه تنها از  این حوزه منتفع می شودند بلکه برای کنار زدن رقیب ، دست به رقابت های جدی در این حوزه می زنند،  تا جایی که اخیرا برخی از شرکتهای بزرگ بیمه شخص ثالث را از دم قسط نیز واگذار می کنند  یا اینکه بیمه های کوتاه مدت با تخفیفهای عجیب و غریب عرضه می کنند تا در هر صورت مشتریان بیشتری جذب کنند . اما در بین شرکت های کوچک وضع متفاوت بوده و خسارت پرداختی بیش از حق بیمه تولیدی  است . 

 شرکت های بزرگی همچون بیمه دانا ، آسیا ، البرز و پارسیان در سال  گذشته وضعیت حق بیمه تولیدی و پرداخت خسارت شرایط خوبی را تجربه کرده اند . 

بر اساس این گزارش ، بیمه آسیا  در سال 1395  بالغ بر 11 هزار و  752 میلیارد ریال حق بیمه در حوزه شخص ثالث تولید کرده و  مبلغ 8هزار و 674 میلیارد ریال خسارت پرداخت کرد . به لحاظ تعدادی نیز دو میلیون و 99 هزار  مورد  تولید و 111 هزار مورد پرداختی داشته است . 

همچنین بیمه دانا نیز در سال 95 بیش از  5هزار و 689 میلیارد ریال در یک میلیون و 22 هزار مورد حق بیمه تولید کرده و مبلغ 4 هزار و 159 میلیارد ریال در 70 هزار مورد خسارت پرداخت کرده است. 

بیمه البرز هم در سال 95 اعلام کرده است که 5هزار و 310 میلیارد ریال در 963 هزار مورد حق بیمه تولیدی داشته که در مقابل 59 هزار مورد خسارت به مبلغ 4هزار و 780 میلیارد ریال را ثبت کرده9 است . 

بیمه پارسیان براساس عملکرد یازده ماهه سال 95  خود اعلام کرده است  که بیشترین تعداد پرداخت  خسارت را در بین بزرگان داشته و بیش از یک میلیون مورد به ارزش  3هزار میلیارد ریال خسارت داده است اما حق بیمه تولیدی در حوزه شخص ثالث اجبرای برای بیمه پارسیا مبلغ 5هزار و 788 میلیارد ریال در 965 هزار مورد بوده است . 

اما در بین  شرکت های کوچک تر شراط متفاوت است . به عنوان نمونه بیمه ملت در سال 95  معادل یک هزار و 314 میلیارد ریال در 425 هزار مورد حق بیمه تولید کرده اما در مقابل یک هزار و 962 میلیارد ریال خسارت پرداخت کرده است . 

همچنین شرکت بیمه میهن اعلام کرده است که در شش ماهه  نسخت امسال 66 میلیارد ریال حق بیمه در این حوزه تولید کرده اما در مقابل 122 میلیارد ریال خسارت پرداخت کرده است . 

با این نمونه ها می توان نتیجه گرفت که بیمه اجباری شخص ثالث برای شرکت های بزرگ سود اور بوده و می توانند از پس خسارتهای آن بر بیایند و با توجه به دارا بودن امکانات مالی بیشتر توانایی جذب مشتریان بیشتری را در این حوزه دارند اما شرکت های کوچکتر در این حوزه با شرایط دشواری روبرو هستند .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: