کد خبر: ۱۱۶۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - 30 October 2017
دولت یازدهم مساله آب را به عنوان یک موضوع مهم برجسته کرد؛ به همین دلیل این کالای گران‌بها در صدر برنامه ششم خودنمایی می‌کند که البته می‌توان دلیل اصلی این امر را وجود یک چالش بزرگ و تدبیر دولت امید دانست.

 بانكداري ايراني - وزارت حیاتی نیرو که چندین ماه بدون وزیر اداره می‌شد اکنون تعیین تکلیف شده، اما این بدان معنا نیست که تمام مشکلات این وزارتخانه برطرف شده چراکه به دلیل وجود بحرانی بزرگ به نام بحرن آب این مجموعه همچنان دغدغه های متعددی را پیش رو دارد.

به گزارش ایسنا، دولت یازدهم مساله آب را به عنوان یک موضوع مهم برجسته کرد؛ به همین دلیل این کالای گران‌بها در صدر برنامه ششم خودنمایی می‌کند که البته می‌توان دلیل اصلی این امر را وجود یک چالش بزرگ و تدبیر دولت امید دانست.

علی‌رغم فعالیت‌های انجام شده در حوزه آب طی چهار سال گذشته همچنان آب در دولت دوازدهم بزرگترین دغدغه رییس جمهور است و دولت دوازدهم نیز همچون دولت یازدهم بنا را بر تدبیر چالش آب استوار کرده است.

در همین رابطه حسن روحانی رییس جمهور دولت دوازدهم که در حمایت از وزیر پیشنهادی خود در جمع نمایندگان مردم بارها به این موضوع اشاره کرده بود، معتقد است که یکی از مشکلات آب کشور عدم توجه به کشاورزی و نوع مصرف آب در این حوزه است چرا که بیشترین آب در کشاورزی مصرف می‌شود لذا باید ببینیم آیا محصولاتی که به آب زیاد نیاز دارند همه باید کشت شوند؟ آیا نباید از کشت فراسرزمینی استفاده کنیم؟ در پاسخ باید گفت در شرایط فعلی ما باید کشت محصولاتی که نیاز به آب زیاد دارند را به کشور دیگری ببریم که این کار هم شروع شده است.

به گفته وی، لازم است که در زمینه تقاضا قدم‌های فراوانی برداشته شود به همین منظور نیز در دولت یازدهم تلاش بر این بود که بهره‌وری را در آب بالا ببریم و از شیوه‌های سنتی فاصله بگیریم و از شیوه‌های مدرن برای آبیاری استفاده کنیم که باید از وزارت نیرو و وزیر سابق نیرو و همچنین وزیر کشاورزی که در این زمینه تلاش بسیاری کردند تشکر کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه هدف و تلاش ما بر این است که با زمین کمتر، آب کمتر، محصول بیشتری برداشت کنیم، ‌ خاطر نشان کرد: شما راه حل‌های عملی را می‌دانید که در بخش‌های مختلفی هم اجرا شده و دولت قدم‌های خوبی در این زمینه در خوزستان، ‌ ایلام، ‌ کرمانشاه و سایر استان‌ها برداشته و برخواهد داشت که این راه اصلی ما است.

روحانی ادامه داد: اگر در مصرف آب کشاورزی که ۹۰ و ۸۵ درصد است  بتوانیم ۱۰ تا ۲۰ درصد صرفه‌جویی کنیم دست ما باز می‌شود و این امکانپذیر است که البته سرمایه‌گذاری‌ می‌خواهد.

وی با بیان اینکه انجام این کارها نیازمند سرمایه گذاری است که دولت باید کمک کند، اظهار کرد: در هر مسیری اولین موضوع منبع مالی است که چقدر بیاوریم و چه مقدار بخش خصوصی و سرمایه خارجی جذب کنیم. البته باید گفت که معضل آب با تدبیر، هماهنگی و برنامه‌ریزی قابل حل است و بحث دولت دوازهم و این مجلس نیست،   بلکه باید برای نسل آینده هم فکر کرد چرا که موضوع آب میان نسلی است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه وزارت نیرو، وزارت تدبیر است اظهار کرد: وزارت نیرو باید برای اقلیم و حیات ایران در بلند مدت فکر کند. آمار، ‌ ارقام و اطلاعات ما کاملا باید به روز باشد که چه مقدار آب با اضافه شدن جمعیت و نیاز به مواد غذایی، توسعه شهرها، صنعت و گردشگری که با آب ارتباط دارد  باید تامین شود و البته همه این‌ها شدنی است.

وی با بیان اینکه مساله پسآب و تصفیه و فاضلاب و گردش آن جزء مواردی بوده که دولت به آن وارد شده و سرمایه گذاری کرده و خواهد کرد، گفت: باتوجه به اینکه این مساله هم برای محیط زیست ضروری است و هم برخی مصارف از آب تصفیه شده استفاده می‌شود برای دولت اهمیت  ویژه ای دارد، همچنین بحث‌های دیگری مانند آبهای ژرف مطرح است که مباحث خودش را دارد. در کل هیچ یک از این ها از لیست فعالیت‌های دولت خط نخورده و ما در همه موارد مشغول تلاشیم.

روحانی با بیان اینکه تردید نکنید که بیشترین سرمایه‌گذاری باید در سمت تقاضا انجام شود، یادآور شد: باید تلاش کنیم و ببینیم از آب موجود چگونه استفاده و بهره‌برداری کنیم. اسراف نکردن یکی از موارد بسیار ارزشمند است که چگونه باید انجام شود. دولت و مجلس باید با هم تلاش کنند، باید دست به دست هم بدهیم.

رییس جمهور دولت دوازدهم همچنین عنوان کرد: من حقابه دریاچه‌ها و تالاب‌ها را هم فراموش نمی‌کنم. دیدیم که در برخی موارد در گذشته دقت لازم صورت نگرفته است. سدی ساخته‌ایم که کار خوبی بوده اما در برنامه‌ریزی سد حقابه دریاچه، ‌ تالاب و هور زیر دست را مدنظر قرار نداده‌ایم. اگر حقابه این ها مراعات نشود محیط زیست ما دچار معضلات فراوان خواهد شد. اینجا ارتباط میان وزارت نیرو و کشاورزی است که به هم پیوسته‌اند و همه ما باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم از معضلات عبور کنیم. این کار سخت و مشکل بزرگی است، ‌ اما حتما راه حل وجود دارد.

روحانی با بیان اینکه بعد از جنگ تحمیلی اقدامات فراوانی برای مهار آب انجام شد و تا امروز تقریبا بیشتر کارها انجام شده است، خاطر نشان کرد: در مقطعی در دنیا ۴۶ هزار سد بزرگ ساخته شد که نصف آن در چین بود.   بعد از جنگ تحمیلی نیز در ایران سدهای فراوانی برای مهار آب ساختیم.

وی  افزود: در برخی از سدهایی که ساخته شده اکنون به اندازه کافی آب برای ذخیره وجود ندارد و باید گفت تا آنجایی که امکان داشت سدسازی داخل کشور انجام شده و دیگر دست ما در این موضوع خیلی باز نیست. زمانی مطرح بود که وارد کننده آب باشیم که در این زمینه مذاکرات فراوانی صورت گرفت و امروز نیز صورت می گیرد البته این مورد منتفی نیست، اما درعین حال خیلی نباید به این موضوع امیدوار بود زیرا برخی از کشورها که آب فراوان دارند همسایه ما نیستند و آب باید از کشور دیگر عبور کند که کشور صادر کننده آب با کشور واسطه مشکل آبی و به همین دلیل مشکل سیاسی هم دارد.

حسن روحانی برای حل دغدغه های خود فردی را انتخاب کرد تا بتواند عمده چالش‌های این صنعت را برطرف کند که با توجه به سابقه قابل توجه اردکانیان در حوزه آب به نظر می‌رسد که وی بتواند کلید حل مشکلات دولت روحانی شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: