کد خبر: ۱۱۶۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - 29 October 2017
 بانكداري ايراني - رییس کل بانک مرکزی چندی پیش  با قدردانی از  موسسه ملل  که  به داد مردم ، بانک مرکزی و دیگر موسسات رسیده بود قدردانی کرده و کار آن موسسه را «بسیار ارزشمند و قابل توجه » خواند زیرا  در شرایطی که اغلب بانکها و موسسات درگیر مشکلات عدیده ای هستند این موسسه با استفاده از ظرفیت های خود به حل و فصل و پاک سازی فضای اقتصادی کشور از موسسات اخلال گر که فعالیتشان هزینه های زیادی بر اقتصاد کشور تحمیل  کرده ، کمک  شایانی کرد. این قدردانی از سوی نمایندگان  استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی  نیز تکرار شد.

به گزارش بانكداري ايراني  ، از سال  1394   که بانک مرکزی موسسه آرمان را غیرمجاز دانست ، تصمیم گرفت که آن را با یک موسسه دیگر اقدام کند و در اسفند 95 تفاهم نامه ادغام موسسه توسعه و  آرمان  با نظارت بانک مرکزی منعقد  و به نام « تعاونی اعتباری وحدت »  ثبت شد .  این تعاونی در استان خوزستان 34 شعبه دارد که 14 شعبه نیز در اهواز فعال بودند .

اما  چندماه نگذشت که در اتفاقی غیرمنتظره « موسسه توسعه»  بطور یک طرفه تفاهم نامه ادغام  با موسسه آرمان را فسخ کرده و با این اقدام خود  سبب مشکلاتی برای داردگان سپرده حساب در این  تعاونی و علی الخصوص برای آرمانی ها شد.  در واقع مشکلات «آرمان » که با برنامه ریزی بانک مرکزی می رفت حل شود با اقدام نابهنگام «موسسه توسعه » با پیچیده گی های روبرو شد و بانک مرکزی نیز در خردادماه سال جاری همزمان در سراسر کشور شعبات موسسه را بسته و حساب سپرده گذاران را مسدود اعلام کرد و در تیرماه  کلیه فعالیت این موسسه  نیز تعطیل شد  و بر مشکلات مردم مظلوم افزوده شد زیرا سپرده گذارانی که بعضا مبالغ سنگینی در این موسسه سرمایه گذاری کرده بودن بلا تکلیف مانده بودند .  در این زمان « موسسه ملل » برای اینکه به داد مردم مال باختگان «موسسه آرمان »  برسد برای تسویه حساب با سپرده گذاران ، با  ادغام با « موسسه آرمان» اعلام آمادگی کرد. 
 
 سرانجام بانک مرکزی نیز در خرداد ماه  امسال  اعلام کرد که طبق تفاهم نامه ای « موسسه ملل » بدهی های «موسسه آرمان » را متقبل شده و موضوع در حال پیگیری است .
 
طبق تجربه موسسات ورشکسته و منحل شده ، پرداخت مطالبات سپرده گذاران زمان بر بوده و برای اینکه همه انها به حقوق خود دست یابند زمان بر خواهد بود زیرا حجم  و تعداد مطالبات بالا بوده و مرحله به مرحل باید این تسویه انجام پذیرد. به عنوان نمونه  موسسه ای  مانند ثامن الحجج که بانک پارسیان متولی تسویه آن شد مدت زیادی زمان برد تا به مرحله پرداخت برسید اما موسسه ملل با برنامه ریزی منظم تر بعد از دو ماه تسویه ارقام کوچک را آغاز کرده و  طبق اطلاعیه ای که این موسسه منتشر کرده است تعیین  تکلیف سپرده گذاران تا سقف  سه میلیون تومان از 12 مهر آغاز شده است .   بنابراین در این مدت کوتاه ، موسسه  ملل نشان داده که برای حل موضوع جدیت به خرج داده و حتی  با اقدامی از اخراج کارمندان موسسه آرمان جلوگیری کرده و به سازمان دهی آنها پرداخت. 

حال سپرده گذارانی که به حق به دنبال مطالبات خود هستند  نگران از آینده این فرآیند هستند اما اگر تجربه  موسسات دیگر را مطالعه کنند می توانند مقایسه کنند که موسسه ملل بسیار سریع تر از دیگر  بانکها و موسسات در نمونه مشابه اقدام کرده است .  نکته جالب توجه اینکه برخی از سپرده گذاران مبالغ سنگینی در موسسه آرمان سپرده گذاری کرده اند که اگر موسسه ملل بخواهد تمام این مبالغ را بطور یک جا پرداخت کند خود با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد و  از آن به بعد باید سپرده گذاران موسسه ملل جلوی درب شعبات ملل  صف بکشند بنابراین موسسه ملل به مشتریان خود نیز تعهدادتی داشته اما همزمان به مال باختگان موسسه آرمان نیز توجه دارد .

لذا این تسویه نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد تا علاوه بر تسویه و احقاق حق سپرده گذاران ، موسسه ملل نیز خود با بحران مواجعه نشود . نکته جالب توجه اینکه  این موسسه از مرداد ماه این وظیفه را به عهده گرفته و کار را آغاز کرده و بررسی دارایی های موسسه آرمان و تعاونی وحدت ، ترازنامه ها  ، دارایی ها و حساب سپرده گذاران خود چندین ماه زمان می برد اما موسسه ملل با ضرب العجلی که برای خود تعیین کرد تا به افراد خسارت دیده کمک کند ظرف دو ماه پرداخت را کلید زد  این در حالی است که کار کارشناسی و حقوقی این مساله به تنهایی می تواند چندین ماه زمان ببرد .


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: