کد خبر: ۱۱۶۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - 28 October 2017
بانكداري ايراني -با توجه به تکرار چند ساله مشکلات در این حوزه ، نشان از انفعال بیمه مرکزی در ورود به بیمه یکی از بزرگترین رخداد مذهبی سال دارد که علاوه بر وسعت و حجم بالای شرکت کنندکان یک مساله ملی نیز تلقی می شود زیرا در خارج از مرزهای ایران این اتفاق رقم می خورد .
 بانكداري ايراني -همه ساله صد ها هزار نفر از عزاداران حسینی  در روز اربعین ، به منظور  سوگواری  برای شهدای کربلای معلا ،  راهی کشور عراق می شود.  به دلیل خطرات احتمالی این سفر،  مهمترین راه  برای پایین اوردن  هزینه این خطرات احتمالی ،  انجام بیمه زائران است . همه ساله انجام میشود اما بیمه مذکور هر ساله با حواشی زیادی نیز روبروست  و بیمه مرکزی نیز همواره به دلیل منفعل بودن ، در صورت بروز بحران در این مساله و رسانه ای شدن ، به آن مسائل ورود و اظهار نظر می کند.
 
به گزارشبانكداري ايراني  در سال 94 و 95 نیز  بیمه زائران با حواشی زیادی روبرو شد . یکی از انتقاداتی که سال گذشت  به فرآیند بیمه زائران  اربعین حسینی وارد شده بود واگذاری  انحصاری بیمه زائران به یک شرکت خاص بود که سبب انتقادات شدیدی شد و نهایتا  شرکت های بیمه گری دیگر نیز در حوزه مشارکت داده شدند  .  در واقع  بیمه 160 هزار ریالی بیمه خود ارزش چندانی ندارد اما وقتی زائرین حسینی به چندین میلیون نفر می رسند این رقم معنای  خاصی پیدا می کند .  در خصوص ضرورت این بیمه نیز باید گفت که به دلیل حجم بالای مسافران و همچنین احتمال بروز هر گونه حادثه برای زائران در این سفر انجام بیمه از ضروریات بوده و با توجه به هزینه  چند ده دلاری درمان در عراق این میزان از کسر مبلغ بیمه ، برای زائران هزینه سنگی محسوب نمی شود اما مشکل کار در جای دیگری است که به حوزه تخصصی شرکت های بیمه گری بر می گردد .
 
با توجه به تکرار چند ساله مشکلات در این حوزه ، نشان از انفعال بیمه مرکزی در ورود به بیمه یکی از بزرگترین رخداد مذهبی سال دارد  که علاوه بر وسعت و حجم بالای شرکت کنندکان یک مساله ملی نیز تلقی می شود زیرا در خارج از مرزهای ایران این اتفاق رقم می خورد . 
 
در سال جاری نیز واگذاری  بیمه زائرین به یک شرکت و کارگزاری خاص که به تنها شرکت بیمه دولتی نیز وابسته  است و نوع کسورات قانونی آن حاشیه ساز شده  و پس از پوشش رسانه ای آن بیمه مرکزی مجبور به وانش شده و بر نوع قراردادها ایراد گرفت . از رقم حق بیمه  16هزار تومانی  1 هزار تومان به مالیات ، 2500 تومان بابت هزینه اجرایی و 12 هزار و 500 تومان بابت حق بیمه کسر می شود .  این نرخ 2500 تومانی حدود 20 درصد لحاظ شده که بیمه مرکزی معتقد است باید به یک چهارم این مبلغ کاهش پیدا کند حال سوال اینجاست که چرا در موضوعی به اهمیت و گستردگی بیمه مرکزی در عقد قرارداد آن حضور ندارد .

 شاید براین گفته خرده گرفت که بیمه مرکزی نباید در این حوزه تخصصی شرکتهای بیمه گری ورود کند تا این جا این موضوع  ایرادی ندارد اما سوال این جاست که چرا بیمه مرکزی تاکنون و زودتر از رسانه ها به این مساله ورود نکرده است ، و اگر ای ورود به صلاح نبوده چرا بعد از رسانه ای شدن مساله به آن ورود کرده و قراردادها را مطالبه کرده است و از آن ایراد گرفته است. 

این در حالی است که بر اساس ماده 5 قانون  تاسیس بیمه مرکزی ،  این سازمان «  وظیفه ارشاد ، هدایت و نظارت بر موسسات بیمه و حمایت از آنها در جهت حفظ سلامت بازار بیمه و تنظیم بر امور بیمه اتکایی و جلوگیری از رقابت های مکارانه و ناسالم »  را بر عهده دارد. همچنین در فصل ششم آیین نامه شماره 71 بیمه مرکزی آمده است که بیمه مرکزی بر حسن اجرای عملکرد شرکت های بیمه گری نظارت دارد . حال با توجه به این آیین نامه ها وظیفه بیمه مرکزی  مبرهن بوده و چنانچه در سطح شرکت های بیمه گری شاهد قصوری بوده و در مقابل  اقدام مناسبی  را از سوی بیمه مرکزی نبینیم ، این مساله نشان از عدم انجام وظایف محوله دارد و کم کاری تلقی می شود. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: