کد خبر: ۱۱۵۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - 24 October 2017
بانكداري ايراني -شرکتی دیگر قربانی فضای مبهم حاکمیت شرکتی در صنعت بیمه شد . این وضعیت در دو سال گذشته به کرات تکرار شده و برخی از شرکتهای بیمه گری به دلیل مشکلات بوجود آمده میان سهامدار عمده و مدیران عامل شرکت ها با مشکلات جدی روبرو شدند.
بانكداري ايراني -شرکتی دیگر قربانی  فضای مبهم حاکمیت شرکتی در صنعت بیمه شد . این وضعیت در دو سال گذشته به کرات تکرار شده و  برخی از شرکتهای بیمه گری به دلیل مشکلات بوجود آمده میان سهامدار عمده و مدیران عامل  شرکت ها با مشکلات جدی  روبرو شدند.
 
به گزارش بانكداري ايراني  ، مدیر عامل بیمه ما طی مصاحبه ای اعلام کرده است که به دلیل مشکلات  بوجود آمده بین مدیران ارشد  شرکت با سهامداران عمده ، وی مجبور به کناره گیری از سکانداری شرکت  بیمه ماست . این درحالی است که وی در دوران ریاست خود خدمات ارزنده ای را برای بیمه ما انجام داده است .

وی پس از سکانداری خود ، بدهی مالیات 33 میلیاردی را به 700 میلیون تومان و ارزش افزوده 33 میلیاردی را به 660 میلیون تومان کاهش داد . همچنین در این دوره شرکت موفق به اخذ  مدرک (آی اس کیو ) از آلمان شد و نهایتا اینکه  بالاترین سود  پرداختی صنعت بیمه یعنی 170 ریالی را در کارنامه خود دارد اما باز سهامدار عمده از وی راضی نیست و اصرار بر رفتن وی دارد .
 
این مسائل که در گفت و گو با ریسک نیوز مطرح شده است گویای یک مشکل بزرگی است که تا کنون بیمه مرکزی به حل آن اقدامی نکرده است و آن نحوه اجرای حاکمیت شرکتی به نحو درست است .  نکته جالب توجه در این بین آن است که شرکت بیمه ما  نخستین شرکت بیمه گری است که قانون حاکمیت شرکتی را به طور کامل اجرا کرده و مدیر عامل ان همواره بر اجرای درست آن تاکید داشته است  اما چه شده است که این اجرای درست راهبرد شرکتها خود به بحران تبدیل شده است ؟  

حال آنکه هدف از اجرای حاکمیت شرکتی  نظارت بر عملکرد مدیریت  و ارتباط  با سهامداران و ذی نفعان است .  فلسفه حاکمیت شرکتی حفظ تعادل در عملکرد سامان است با ماهیت بهبود اقتصادی ، بهبود ساختارها ، فرآیندها و سیستم جاری سازمان یا همان شرکت است  اما در عمل در ایران این موضوع سبب بحران و عدم تعادل بیشتر شده است .
 
بر اساس این گزارش ، در  آمریکا که حاکمیت شرکتی با سرعت هرچه بیشتر در حال همه گیر شدن است ، تعامل مدیران عامل با سهامداران هنوز بطور کامل  اجرا نمی شود ولی این مساله  صنایع را دچار بحران نمی کند. 
 
طی تحقیقاتی که برای شرکتهای بورسی آمریکا انجام شد در سال 2015 حدود 30 درصد از شرکت در این زمینه توفیق داشتند زیرا سهامداران عمده که بعضا تنها سرمایه گذار بوده و هیچ دانشی در حوزه تخصصی شرکت ها ندارند بعضا با دخالتهای غیر کارشناسی  خود روند حرکتی شرکت ها را با شکلات زیادی روبرو می کنند .

نکته جالب توجه دیگر که به عنوان ایراد بزرگ سهامداران شرکت ها مطرح می شود بحث نگرش این سهامداران است زیرا این افراد به دسترسی به سودهای  کلان در کوتاه مدت توجه دارند و هرگز به استراتژی های بلند مدت شرکت توجهی ندارند زیرا این افراد معتقدند که بعد از کسب سود از سهامداری شرکت خارج خواهند شد و برایشان اهمیتی ندارد که در ده سال آینده شرکت چه وضعیتی خواهد داشت .
 
و نهایتا اینکه این افراد به دلیل خوی اشرافی گری خود  بعضا تحمل شنیدن پاسخ منفی  و همچنین انتقاد را از مدیران شرکت نداشته و به لحاظ رفتاری مانعی برای رشد شرکت خواهد شد زیرا همواره به تملق خو  کرده اند هرچند این مساله در همه افراد صدق نمی کند اما با بررسی شرکت هایی که در سه سال گذشته با مشکل روبرو شده اند می تون اثبات کرد که رفتار در بین سهامداران عمده عامل به بن بست رسیدت نعامل شده است .
 
از طرف دیگر باید مدیران شرکتها نیز بیاموزند که تعامل با سهامدار عمده به معنی  تعامل با یکی از مالکان شرکت است و باید تا حد امکان از  تنش ها جلوگیری کرد موضوعی که در اغلب شرکتهای بورسی در ایران وجود دارد .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: