کد خبر: ۱۱۵۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - 23 October 2017
عضو سندیکای صنعت برق اختلاف هزینه تولید برق با آنچه از مصرف کنندگان دریافت می شود را دلیل مشکلات صنعت برق عنوان کرد و گفت: وزیر جدید باید تعیین تکلیف این موضوع را در اولویت قرار دهد.
پیام باقری، عضو سندیکای صنعت برق با اشاره به توانمندی های داخلی بخش خصوصی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:  فعالیت های صنعت برق در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.این در حالی است که این صنعت از نظر ظرفیت های نصب شده نیروگاهی رتبه چهاردهم و در منطقه خاورمیانه رتبه نخست را دارد توجه ویژه شود. صنعتی که در ابتدا انقلاب وابستگی کامل داشت و اکنون به مرز خودکفایی کامل رسیده است.

وی رسالت اصلی این صنعت را رساندن رفاه به عموم مردم دانست و ادامه داد: امروز صد درصد شهرها و بیش از ٩٩ درصد بخش روستایی از نعمت برق برخوردار است. در صنعت برق نیرو متخصص زیادی وجود دارد تا حدی که با انباشت آن مواجه هستیم. از سویی دیگر در بخش صادرات خدمات فنی مهندسی و تجهیزاتی نسبت به سایر صنایع پیشتاز  به شمار می رویم.

به گفته این فعال بخش خصوصی اساختار فعلی این صنعت باید مورد توجه وزیر نیرو جدید قرار گیرد تا متناسب با چالش ها و فرصت های موجود در این صنعت اصلاح شده و به روز آوری شود. به جرات می توان گفت یکی از عارضه های موجود در این صنعت رشد تقاضا و شدت مصرف انرژی است که به نظر می رسد باید یکی از اولویت های اساسی وزیرنیرو آینده قرار گیرد. 

باقری با اشاره به سهم کمتر از یک درصد هزینه برق در سبد هزینه خانوار،تصریح کرد: در دنیا این سهم هزینه بین ٥تا٧ درصد در  سبد هزینه خانوار  است. بنابراین می توان گفت ما برق ارزانی را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهیم.  درحالیکه هزینه تولید آن چندین برابر نرخ فروش آن است.

عضو سندیکای برق ایران یکی از مهم ترین مشکلات فعالان صنعت برق را اختلاف زیاد بین هزینه تمام شده  و قیمت تکلیفی فروش اعلام کرد و گفت: یکی از علل کسری بودجه وزارت نیرو همین اختلاف زیاد قیمتی است. وزیر نیرو باید  رسیدگی به این موضوع را مد نظر و رسیدگی قرار دهد.البته ظرفیت قانونی مناسبی برای اصلاح این وضع وجود دارد. قرار بود این اختلاف قیمت به وزارت نیرو پرداخت شود  که متاسفانه رخ نداد در نتیجه موجب شکل گیری آسیب به بازار صنعت برق شد.

رییس کمیته صادرات سندیکای برق اظهار کرد:به طور متوسط رشد تقاضای ٦ درصدی در مصرف برق داریم البته گاهی رشد بیش از میزان مصرف  است، در این شرایط باید برای تولید سالانه پنج هزار مگاوات  در بخش خطوط انتقال  و توزیع سرمایه گذاری کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: