کد خبر: ۱۱۵۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - 20 October 2017
وزیر اقتصاد در دیدار با ۹ وزیر اقتصاد ، از اعتقاد کشورهای اروپایی و آسیایی به پایبندی ایران در تعهدات برجام و مذاکره برای راه اندازی شعب بانک‌های ایرانی در برزیل خبر داد.
وزیر اقتصاد در دیدار با ۹ وزیر اقتصاد ، از اعتقاد کشورهای اروپایی و آسیایی به پایبندی ایران در تعهدات برجام و مذاکره برای راه اندازی شعب بانک‌های ایرانی در برزیل خبر داد.

به گزارش  صدا و سیما، مسعود کرباسیان پیش از بازگشت از سفر شرکت در اجلاس سالانه بانک جهانی گفت: اظهارات ضد ایرانی دونالد ترامپ نه تنها تاثیر منفی برای همکاری های خارجی با ایران نداشت، بلکه عزم آنها را جدی تر کرد.آنها معتقد بودند ایران در اجرای تعهدات در مسیر درستی قرار دارد و اظهارات وی را به مثابه بدعهدی یک فرد یا کشور خاصی می دانستند که مورد قبول نبود.

وی افزود: همین فضایی که برای همکاری های آتی، سرمایه گذاری و تامین منابع مالی مطرح می کردند، نشان می داد روند اجرای تعهدات ایران مورد قبول بوده و تاکید بر توسعه روابط داشتند.

این مقام مسئول با بیان اینکه اظهارات ترامپ در حد لفظ پراکنی هایی بود که جایگاه مناسبی نداشت، تصریح کرد : موضع گیری هایی که از طرف مقابل منعکس شد و فضای همکاری که ایجاد کردند، نشان داد راهبرد جدید آمریکا به تقویت حضور و فضای همکاری با ایران کمک کرده و نتوانسته تاثیر منفی بگذارد.

کرباسیان درباره دستاورد سفر به واشنگتن و حضور در اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول هم گفت: این سفر، فرصتی بود تا علاوه بر مشارکت در مباحث بانک جهانی که محورهای خاص را دنبال می کرد، با کشورهای مختلفی که حضور دارند، مباحث دو جانبه را بررسی کنیم و همچنین مسایلی که می تواند مورد حل و فصل قرار گیرد و روابط را بهبود بخشد.

وی با بیان اینکه با 9 وزیر اروپایی و آسیایی دیدار کردیم،افزود: با نهادهای مختلفی همچون رئیس بانک توسعه اسلامی صحبت کردیم و همکاران هم با همتایان از کشورهای مختلف همچون ایتالیا، فرانسه، هند، روسیه، نروژ، دانمارک، و الجزایر دیدار و گفت و گو کردند.همکاری های اقتصادی و بانکی، خطوط اعتباری و اجرای پروژه و سرمایه گذاری خارجی و همچنین همکاری های چندجانبه در این دیدارها بررسی شد.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: این دیدارها و حضور هیئت ایران در این اجلاس ها به تقویت ذهنی مثبت طرف های خارجی از ایران کمک کرد.در این سفر فرصت نبود تا جزئیات برنامه ها و نقشه راه همکاری ها نهایی شود وبه سفر مقامات این کشورها به تهران و همچنین تبادل نظر کارشناسان دو طرف موکول شد.

کرباسیان محور اصلی اجلاس سال جاری بانک جهانی را بکارگیری بخش خصوصی در تامین مالی توسعه کشورها دانست و گفت : توصیه شد دولت ها موانع را بردارند تا بخش خصوصی بتواند در پروژه های توسعه ای هم شرکت کند.سال گذشته تاکید بر این بود که بخش خصوصی بتواند به صورت اهرمی در اجرای پروژه ها با دولت ها مشارکت کند.

وی با بیان اینکه 60 درصد ثروت جهان در سرمایه انسانی است، ادامه داد : در اجلاس سال جاری بانک جهانی بر سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه سرمایه و نیروی انسانی تاکید شد.

مذاکره برای ایجاد شعب بانک‌های ایرانی در برزیل

این مقام مسئول با اشاره به مذاکرات مقامات بانک مرکزی ایران و برزیل،‌ از تمایل برزیلی‌ها برای ایجاد شعب بانک‌های ایرانی در این کشور خبر داد.

کرباسیان با توجه به اینکه وزارت اقتصاد مسئولیت کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و برزیل را عهده دار است بر استفاده از فرصت های موجود به ویژه در بخش کشاورزی و سرمایه گذاری در صنایع حمل و نقل و کشت فرامرزی تاکید کرد.

وزیر دارایی برزیل نیز با تاکید بر گسترش روابط اقتصادی ، از پیشرفت روابط در یک سال اخیر اعلام رضایت و از افتتاح شعب بانک های ایرانی در برزیل استقبال کرد.همچنین به تامین نیازهای حمل ونقل هوایی ایران اظهار امیدواری کرد تا موانع پیش رو کنار رود و در این بخش نیز همکاری کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: