کد خبر: ۱۱۵۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - 20 October 2017
معاون پذیرش و ناشران فرابورس با بیان مزایای ورود شرکت‌های کوچک و متوسط به فرابورس گفت: با راه اندازی بازار SME،رفع محدودیت ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه امکان‌پذیر شده است.
معاون پذیرش و ناشران فرابورس با بیان مزایای ورود شرکت‌های کوچک و متوسط به فرابورس گفت: با راه اندازی بازار SME،رفع محدودیت ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه امکان‌پذیر شده است.

مهدی علم‌الهدی با نگاهی به بررسی‌های صورت‌گرفته پیش از راه‌اندازی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط، دلیل اصلی تاسیس این بازار را پر کردن خلأ موجود در بازار سرمایه برای ورود این شرکت‌ها دانست و به رادیو اقتصاد گفت: از حدود سه سال پیش با ارزیابی‌های صورت‌گرفته متوجه شدیم حدود 90 درصد از شرکت‌های ثبت‌شده از مزایای ورود به بازار سرمایه محرومند و در پی تلاش‌های فراوان و انعقاد تفاهم‌نامه میان فرابورس و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، بازار SME راه‌اندازی شد تا امکان تامین مالی برای شرکت‌های کوچکی که پیش از این عملا امکان ورود به بازار سرمایه را نداشتند فراهم شود.

وی قدم نخست ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه را تصمیم‌گیری درخصوص افشای اطلاعات شرکت عنوان کرد و افزود: هنگامی که شرکتی به بورس وارد می‌شود باید اطلاعات و صورت‌های مالی را در اختیار همگان قرار دهد چرا که این مسئله دیگر شخصی نیست و سرمایه‌گذاران جدیدی سهام شرکت را خریداری می‌کنند.قدم بعدی، رعایت قانون تجارت و تبدیل شدن شرکت از وضعیت سهامی عام به سهامی خاص است که این فرایند پس از پذیرش شرکت انجام می‌شود.

این مقام مسئول به مشکلاتی همچون کمبود شفافیت و نقدینگی در شرکت‌های کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: ورود به بازار سرمایه نیازمند شفاف بودن صورت‌های مالی است و شفافیت نه تنها به ضرر شرکت نیست بلکه در بلندمدت به رشد شرکت منجر می‌شود.

علم الهدی مزایای ورود شرکت‌های کوچک و متوسط به فرابورس را مواردی همچون سهولت و سرعت پذیرش در بازار SME، معرفی شرکت و برندینگ، تامین مالی، برخورداری از معافیت مالیاتی، امکان توثیق سهام، شفافیت اطلاعاتی و سهولت ارتقا به بازارهای بالاتر برای این شرکت‌ها برشمرد و توضیح داد: تامین مالی از طریق شبکه‌های بانکی شروطی از جمله وثیقه‌های سنگین و زمان‌بندی برای بازپرداخت دارد که در بازار سرمایه این شرایط وجود ندارد.

وی امکان توثیق سهام را مزیت بسیار ممتازی عنوان کرد و گفت: سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه به عنوان یک دارایی قابل قبول از سوی سیستم شبکه بانکی شناخته شده و در نتیجه می‌توان درصورت تمایل به استفاده از تسهیلات بانکی، آن را نزد بانک به وثیقه گذاشت.

علم الهدی با اشاره به اینکه همه مزایای شرکت‌های پذیرفته شده در سایر بازار‌های فرابورس به شرکت‌های حاضر در تابلوهای معاملاتی شرکت‌های کوچک و متوسط نیز تعلق خواهد گرفت، گفت: یک طرف قضیه در بحث تامین مالی و سایر مزایای بازار سرمایه، شرکت‌ها هستند و در سمت دیگر نیز سرمایه‌گذاران قرار دارند که تنها نقطه اتصال این دو، بازار بورس است. بورس نیز از یک سو از طریق صورت‌های مالی و احراز شفافیت شرکت‌ها، به سرمایه‌گذار کمک می‌کند راحت‌تر تصمیم بگیرد و از سوی دیگر برای شرکت اعتمادآفرینی می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: