کد خبر: ۱۱۵۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - 19 October 2017
یکی از درخواست‌های بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کارهای تولیدی، خرید بیمه‌نامه مرهونه بانکی است.
یکی از درخواست‌های بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کارهای تولیدی، خرید بیمه‌نامه مرهونه بانکی است.

 منظور از بیمه مرهونه، در حقیقت همان بیمه تسهیلات بانکی است که ۲ نوع بیمه نامه برای آن وجود دارد. بانک ها برای پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان، بیمه آتش سوزی مرهونات بانکی و بیمه عمر مانده بدهکار را مطالبه می کنند که در این میان معمولا داشتن بیمه آتش سوزی مرهونات بانکی اجباری است.

«طبق اصل نفع بیمه ای و بر اساس مالکیت، راهن نفع بیمه ای داشته و می تواند بیمه نامه خریداری کند و بانکها جهت تضمین وجه پرداختی به افراد و مراکز در ابتدای امر درخواست خرید بیمه نامه می دهند. »

برای توضیح این موضوع می توان نمونه ای را ذکر کرد. فرض کنید تولیدکننده ای برای خرید یا واردات ماشین آلات مورد نیاز خود به یکی از بانک های کشور مراجعه کرده و درخواست تسهیلات می کند. بانک فاکتور صادر شده برای آن دستگاه را به یکی از شرکت های بیمه گر ارجاع می کند تا ضمن ارزیابی ریسک و حق بیمه مورد نیاز، آن بخش از سرمایه ای را که بانک تسهیلات می دهد، بیمه کند. به این بخش سرمایه مرهونه گفته می شود.

با این حال تولیدکننده این حق را دارد که ماشین آلات خود را به جز سرمایه مرهونه بانکی، تا مبلغ دیگری که توسط شرکت های بیمه ارزیابی می شود در قسمت سرمایه غیرمرهونه وارد کرده و خود آن بخش را بیمه کند.

در زمان وقوع خسارت های احتمالی، شرکت بیمه سرمایه مرهونه را به بانک پرداخت می کند زیرا بانک ذی‌نفع اصلی است و تولیدکننده تنها می تواند از قسمت غیرمرهونه خسارت دریافت کند.


برچسب ها: بانک‌ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: