کد خبر: ۱۱۵۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - 19 October 2017
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: جمهوری اسلامی ایران برای حضور قدرتمند در بازارهای هدف صادراتی به دستکم 30 رایزن بازرگانی دیگر نیازمند است.
 بانكداري ايراني - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: جمهوری اسلامی ایران برای حضور قدرتمند در بازارهای هدف صادراتی به دستکم 30 رایزن بازرگانی دیگر نیازمند است.

به گزارش ایرنا، «مجتبی خسروتاج» عصر دیروز (چهارشنبه) در پایان ششمین همایش سالیانه رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای هدف در ساختمان سازمان توسعه تجارت ایران در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس آخرین مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی، نیاز است در 50 کشور جهان رایزن بازرگانی داشته باشیم، در حالی که اکنون فقط 20 رایزن بازرگانی در کشورهای هدف صادراتی ایران به کار اشتغال دارند.
به گفته وی که رییس سازمان توسعه تجارت ایران است، تاکید کرد «با این تعداد رایزن و امکاناتی که در اختیار داریم، به شدت احساس ضعف می کنیم. همچنین در برخی کشورها مانند چین و عراق که به ترتیب نخستین و دومین بازار هدف صادراتی ایران شناخته می شوند، حضور یک رایزن کفایت نمی کند.
وی ادامه داد: باید تیمی از کارشناسان خبره، فنی حرفه ای با تخصص های مختلف که بتوانند دست صادرکنندگان و شرکت های کوچک و متوسط را بگیرند. همچنین باید مشاوران محلی همان کشورها را به کار گرفت تا به ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه های مختلف کاری، فنی و مقرراتی به بنگاه ها بپردازند.

خسروتاج با اشاره فرا رسیدن فصل بودجه ریزی در کشور تصریح کرد: از سازمان برنامه و بودجه تخصیص منابعی را برای تجهیز دفترهای این سازمان در خارج از کشور به منابع مختلف از جمله منابع انسانی متخصص خواستاریم تا بتوانیم منابع مورد نیاز صادرکنندگان و بنگاه ها را تامین کنیم.
وی اضافه کرد: کیفیت عملکرد سازمان توسعه تجارت تا اندازه زیادی منوط به فراهم کردن شرایط لازم برای حضور بنگاه ها و شرکت های ایرانی در بازارهای هدف صادراتی است.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: علاوه بر کمبود بودجه، فقدان مجوز برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دیگر مشکل موجود در این زمینه است.
به گفته وی، مطابق مقررات رایزنان بازرگانی باید کارمند رسمی دولت باشند، در حالی که معتقدیم تخصص ها در گروه های مختلف کالایی وجود دارد اما در بدنه کارشناسی دولت، متخصصان مختلف در رشته های گوناگون نداریم.

خسروتاج ادامه داد: یک مجوز قانونی که به ما اجازه دهد از ظرفیت بخش خصوصی متخصص در زمینه های مختلف استفاده کنیم، بسیار کمک حال است.
به گزارش ایرنا، مجموع صادرات غیرنفتی ایران در 6ماه نخست امسال به 20 میلیارد و 544 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 3.20 درصد کاهش داشت؛ این رقم ماه گذشته 4.95 درصد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: