کد خبر: ۱۱۵۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۹ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - 12 October 2017
مدتی است که رسانه های الجزایر تقریبا هر روز در مورد کاهش ارزش دینار مقابل ارزهای دیگر از جمله یورو و دلار می نویسند که کاهش ارزش دینار مقابل یورو و دلار رکورد زده و قیمت بی سابقه ای را ثبت کرد.
 مدتی است که رسانه های الجزایر تقریبا هر روز در مورد کاهش ارزش دینار مقابل ارزهای دیگر از جمله یورو و دلار می نویسند که کاهش ارزش دینار مقابل یورو و دلار رکورد زده و قیمت بی سابقه ای را ثبت کرد.

رسانه ها این سئوال را مطرح می کنند که این روند تا چه زمانی ادامه می یابد و آیا این قیمت ها موقتی است یا ثابت ؟

به گزارش ایرنا، قیمت 2 ارز پرطرفدار یورو و دلار آمریکا در بازارهای رسمی با نرخ بازار غیر رسمی الجزایر که خود به آن ' السوق الموازی'یا ' السکوار' می گویند، بسیار متفاوت است به گونه ای که نرخ رسمی یک دلار حدود 111 دینار و نرخ رسمی هر یورو حدود 131 دینار است و این در حالی است که نرخ غیر رسمی این 2 ارز به ترتیب به 161 و 205دینار رسیده که گفته می شود این رقم از 10 سال پیش تاکنون بی سابقه بوده است.
قیمت رسمی دلار و یورو نیز اخیرا هر چند شاهد افزایش بوده است اما التهاب موجود در بازار سیاه در آن وجود نداشته است.

یکی از نکات قابل توجه در نرخ رسمی دلار و یورو، اختلاف زیاد قیمت خرید و فروش آن بر خلاف بازار سیاه است به گونه ای که تفاوت قیمت خرید و فروش هر یک از این ارزها، بین هفت تا هشت دیناراست و این در حالی است که تفاوت قیمت خرید و فروش این ارزها در بازار سیاه، کمتر از دو دینار است.به عنوان مثال قیمت خرید هر یورو در بازار رسمی 131.27دینار است در حالی که قیمت فروش آن 139.35 دینار است.

روزنامه الجزایری «الخبر»چند روز پیش نوشت: آمار نشان می دهد دینار الجزایر از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، 17درصد ارزش خود را از دست داده است.
قیمت غیر رسمی یورو اوایل خردادماه حدود 188 دینار بود و با شروع تعطیلات تابستانی کم کم قیمت یورو و دلار مقابل دینار افزایش قابل توجهی یافت. کارشناسان آن زمان، دلیل کاهش ارزش دینار مقابل یورو و دلار را متناسب نبودن عرضه و تقاضا و افزایش تقاضا در بازار به دلیل تعطیلات تابستانی و مسافرت شمار زیادی از مردم این کشور به خارج دانستند.

بر اساس قوانین الجزایر، کسانی که قصد مسافرت داشته باشند، می توانند در سال 110یورو به نرخ رسمی از بانک دریافت کنند که این مبلغ بسیار کم است و در نتیجه مسافران برای خرید ارز روانه بازار غیر رسمی می شوند که قیمت آن به مراتب از ارز به قیمت دولتی بالاتر است. 

یکی دیگر از دلایل افزایش تقاضا برای خرید ارز در الجزایر، موسم حج اعلام شد. وزارت اوقاف و امور دینی الجزایر اعلام کرد بیش از 36 هزار حاجی در سال جاری به حج واجب رفتند و البته این حاجیان پیش از عزیمت به سفر حج، در پی خرید ارزهای خارجی به ویژه یورو و دلار در بازار آزاد بودند.

تغییر دولت در الجزایر در 24 مرداد 96 و تعیین احمد اویحیی به عنوان نخست وزیر جدید نیز باعث ایجاد نوعی تردید در بازار ارز شد و آن زمان گفته می شد با آمدن نخست وزیر جدید، سیاست های واردات و صادرات الجزایر تغییر می کند و در نتیجه، بار دیگر تقاضا برای خرید ارز افزایش یافت و این باعث شد قیمت یورو و دلار کاهش نیابد.

پس از تعطیلات تابستانی و بازگشت حجاج، پیش بینی می شد قیمت ارز در الجزایر شاهد نوعی ثبات باشد و از حالت التهاب خارج شود اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه ارزش دینار مقابل یورو و دلار همچنان به روند کاهشی خود ادامه داد .

هر چند که یکی از دلایل کاهش ارزش دینار، بحران اقتصادی در الجزایر به دلیل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی از سال 2014 است اما برخی از فعالان بازار ارز می گویند تصمیم دولت برای چاپ پول نیز در این امر نقش داشته است زیرا چاپ پول باعث تورم می شود و این در حالی است که مقام های دولتی این ادعا را رد می کنند و می گویند التهاب در بازار ارز، جنبه روانی دارد و برخی با شایعه افکنی و ملتهب کردن این بازار، در پی کسب سود بیشتری هستند.

روزنامه الحیات چاپ لندن در گزارشی در این خصوص نوشت: یکی دیگر از دلایل بالارفتن قیمت یورو و دلار در الجزایر، شاید همین ترس و نگرانی مردم باشد که اعتقاد دارند با چاپ پول ، تورم افزایش می باید و در نتیجه ارزش دینار کم می شود و به همین دلیل سعی می کنند دینارهای خود را به یورو یا دلار تبدیل کنند تا در صورت کاهش ارزش دینار، متضرر نشده باشند. 

احمد اویحیی نخست وزیر الجزایرچند روز پیش با محکوم کردن شایعه پراکنی در بازار ارز غیر رسمی گفت: برخی با شایعه پراکنی، بازار را ملتهب می کنند و این باعث شده است قیمت ارز به سرعت بالا رود .

وی در ادامه شایعه پراکنان را تهدید کرد و گفت کسانی که یورو و دلار خریداری می کنند باید بدانند که به زودی باید آن را به دینار تبدیل کنند.

اکنون قیمت هر یورو در بازار آزاد به حدود 205 دینار رسیده است که این رقم بی سابقه ای است و از سوی دیگر فعالان بازار ارز می گویند ممکن است این رقم تاپایان سال جاری میلادی به دلیل افزایش تقاضا برای خرید ارز و مسافرت های خارجی در آغاز سال جدید میلادی، به 215 دینار هم برسد.حال باید منتظر ماند و دید دولت الجزایر چه راهکاری برای این لجام گسیختگی قیمت ها می اندیشد و آیا می تواند این بازار پر التهاب را به ثبات برساند یا نه.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: