کد خبر: ۱۱۴۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - 12 October 2017
مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران که در راستاي نظارت بر اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي و اولويت هاي ابلاغي رئيس جمهور به وزير اقتصاد به استان هرمزگان سفر کرده بود، با حضور در استوديو خبر مركز خليج فارس به تبيين اقدامات انجام شده در حوزه بانكداري اسلامي و ترويج قرض الحسنه در كشور پرداخت.
مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران که در راستاي نظارت بر اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي و اولويت هاي ابلاغي رئيس جمهور به وزير اقتصاد به استان هرمزگان سفر کرده بود، با حضور در استوديو خبر مركز خليج فارس به تبيين اقدامات انجام شده در حوزه بانكداري اسلامي و ترويج قرض الحسنه در كشور پرداخت.

به گزارش روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهرایران، اکبری در گفتگوی خبري با صدا و سيماي مرکز خليج فارس با اشاره به ويژگي هاي بانکداري اسلامي بيان داشت: در اين نوع سيستم بانكداري، بانك ها عملاً به عنوان واسطه گر مالي به بازار و اقتصاد وارد مي شوند و بخشي از نقدينگي مردم را به سمت توليد، تجارت و خدمات سوق مي دهند و بازده حاصل شده از اين فعاليت ها را ميان آنان تقسيم مي كنند. بانك ها مي توانند در ۲ حوزه عقود اسلامي و همچنين فعاليت هاي قرض الحسنه و اختصاص آن به نيازمندان واقعي جامعه اقدام نمايند.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران در رابطه با میزان تحقق بانکداری اسلامي در سيستم بانکي اظهارداشت: باتوجه به اينکه مردم تنها به منظور دريافت سود در بانك ها اقدام به سپرده گذاري مي كنند و از طرفي چنانچه پروژه هاي مورد مشاركت بانك ها با زيان مواجه شود، جبران آن بر عهده خود بانك است، از اين رو بانكداري اسلامي از لحاظ شكلي قوت گرفته و از نظر محتوايي نيازبه تقويت دارد. زماني مي توانيم بگوييم كه بانكداري اسلامي به صورت كامل محقق شده است كه بانك ها در سود و زيان پروژه ها، با سپرده گذاران خود مشاركت كنند و صاحبان حساب نيز در كاهش يا افزايش نرخ بازده سهيم باشند.

وی تصریح کرد: بانکداری اسلامی در حوزه قرض الحسنه کاملاً در حال اجرا و تحقق مي باشد. بخشي از منابع بانک ها قرض الحسنه است و موظف هستند تا اين منابع را كه به صورت حساب پس انداز يا جاري توسط مردم نزد شعب تجميع شده است را در قالب قرض الحسنه و بدون دريافت سود در اختيار نيازمندان قرار دهند.

اکبری در خصوص ماهیت قرض الحسنه در کشور گفت: در این نوع بانکداری، مردم نقدينگي خود را بدون چشمداشت به دريافت سود نزد بانک سپرده گذاري مي كنند؛ بانك ها نيز اين منابع را تنها در قبال دريافت كارمزد، آن هم براي پوشش بخشي از هزينه هاي عملياتي مانند حقوق و دستمزد پرسنل، در اختيار افراد نيازمند قرار مي دهند.

وی در خصوص هدفمند نمودن فعالیت های قرض الحسنه در شبکه بانکی کشور اظهارداشت: در يک دهه اخير با هدف ساماندهي فعاليت هاي قرض الحسنه و ارائه خدمات مطلوب تر به مردم در اين حوزه، بانك هاي تخصصي به وجود آمده اند كه بانك قرض الحسنه مهرايران نيز محصول همين اقدامات موثر مي باشد.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران افزود: در این بانک تنها یک عقد قرض الحسنه وجود دارد و منابع مردم در قالب حساب جاري و پس انداز براي پوشش نيازهاي مالي اقشار ضعيف و متوسط جامعه متمرکز شده است.

مرتضی اکبری خاطرنشان ساخت: در این بانک امکانی فراهم شده که افراد سپرده گذار نيز بتوانند از محل امتيازي كه در گردش حسابشان ايجاد مي شود، در صورت نياز بهره مند گردند. ما در اين بانك به سپرده ها سود نمي دهيم و در قبال تسهيلاتي كه پرداخت مي شود هم سودي از متقاضيان دريافت نمي شود.
تاریخ:۱۳۹۶/۰۷/۲۰
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: