کد خبر: ۱۱۴۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - 12 October 2017
بانكداري ايراني - با مشاهده صورت های مالی این شرکت ها مشخص می شود که در سال 95 اغلب این بیمه گر ها رشد منفی در حق بیمه تولیدی داشتند تا جایی که دو شرکت مستقر در منطقه آزاد بین 75 تا 84 درصد افت حق تولید بیمه را در سال 95 تجربه کرده اند.
 بانكداري ايراني -  بعد از راه اندازی مناطق  آزاد و ویژه  در ایران ، شرکت های بیمه گری  بزرگ تمایل کمی برای حضور در این مناطق را داشتند و بر همین اساس بیمه مرکزی تصمیم گرفت برای حمایت از فضای کسب و کار در مناطق آزاد ، از ابتدای دهه 80 شمسی ،  اقدام به صدور مجوز برای تاسیس شرکت های بیمه گری مختص این مناطق کند بیمه مرکزی  این شرکت ها را محدود کرد تا تنها در مناطق آزاد و ویژه فعالیت کرده و اجازه فعالیت در سرزمین اصلی را ندارند . در سال جاری نیز بیمه مرکزی در صدد است که علاوه بر شرکت های مذکور ، مجوزهای جدیدی را صادر کند تا  در زمینه بیمه زندگی فعالیت کنند حال آنکه ظرفیت این مناطق گنجایش شرایط جدید را نداشته  و این مساله نشان از عدم توجه بیمه مرکزی به شرایط بحرانی شرکتهای مستقر در  مناطق آزاد دارد. 

به گزارش بانكداري ايراني  ،  در سالهای اخیر که وضعیت اقتصاد ایران با معضل رکود دست وپنجه نرم می کند ،  این شرکت ها نیز با مشکلاتی مواجهه شده  و با کاهش سودآوری درگیر هستند . 
با مشاهده صورت های مالی این شرکت ها مشخص می شود که  در سال 95 اغلب این بیمه گر ها رشد منفی در حق بیمه تولیدی داشتند تا جایی که دو شرکت  مستقر در منطقه آزاد بین 75 تا  84 درصد افت حق تولید بیمه را در سال 95 تجربه کرده اند که این مساله نشان از بحران در برخی از این شرکت ها دارد. هرچند  نمی توان گفت که همه  این فضای موجود به مشکلات اقتصادی مرتبط است بلکه قوانین موجود در صنعت بیمه  نیز مانع از رونق گرفتن این شرکت های می شود و این شرکت ها را به اجبار در شرایط دشوار قرار می دهد یکی از این  قوانین و مقررات حوزه فعالیت شرکت های بیمه گری است .  

بر اساس دستورالعمل های بیمه مرکزی شرکت های فعال در مناطق آزاد و ویژه که هفت شرکت هستند مجوز  فعالیت در سرزمین اصلی را ندارند اما در مقابل شرکت هایی که در سزرمین اصلی قرار دارند می توانند در مناطق آزاد و ویژه فعالیت کنند .

همچنین  یکی  دیگر  از مشکلات بزرگ برای  شرکت های بیمه  در مناطق آزاد عدم فعالیت در همه رشته های بیمه گری است زیرا این شرکت ها بعضا با مشکلاتی روبرو هستند که نمی توانند در همه حوزه ها ورود کنند  زیرا  از نظر سهم نگهداری ریسک و اخذ بیمه های مشارکتی با مشکلاتی روبرو هستند .

از طرف دیگر  تعداد  شرکت هایی که در مناطق آزاد و ویژه  فعالیت می کنند به نسبت  این مناطق کم نیستند و این خود فضای رقابت ناسالم را ایجاد می کند . در سرزمین اصلی ایران با این همه وسعت حدود 24 شرکت فعال هستند اما تنها در 7 منطقه آزاد 7 شرکت فعالیت می کنند  که  علاوه بر آن ان 24 شرکت نیز اجازه فعالیت در این مناطق را دارند بنابراین  الزامی است تا بیمه مرکزی  نسبت به شرکت های مستقر در مناطق آزاد و ویژه اهتمام بیشتری بورزد . 
  
وضعیت مناطق آزاد و ویژه 
در ایران هفت منطقه آزاد  تحت عنوان منطقه  آزاد کیش  ، ارس ، اروند ،  انزلی ، چابهار ، قشم   و ماکو وجود دارند که  دارای شعبات و نمایندگی  از شرکت های بیمه مناطق آزاد هستند.  همچنین  مناطق ویژه  عبارتند از منطقه ویژه اقتصادی کاوه ، شیراز ، لاوان ، سیرجان ، لرستان ، شهید رجایی ، انرژی پارس ، بندر امیر آباد ، یزد ، ری ، زرندیه ، کشتی سازی خلیج فارس ، سهلان ، سرخس ، بیرجند ، دوغارون ، پتروشیی ، سلفچگان ، بوشهر ، پیام ، اسلام آباد غرب ، اترک ، ارگ جدید 

شرکت های فعال با مجوز بیمه مرکزی در مناطق آزاد و ویژه 
شرکت بیمه ایران معین  تاسیس  شده  در سال 1384  ، بیمه امید  تاسیس شده در سال 1383  ، بیمه  اتکایی امین  تاسیس شده در سال 1383 ، بیمه حافظ تاسیس شده در   1383   ، شرکت بیمه متقابل اطمینان متحد قشم  تاسیس شده در سال 1391    ،  شرکت سهامی بیمه متقابل کیش  تاسیس شده در سال 1390  و  بیمه آسماری تاسیس شده در سال  1391 . 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: