کد خبر: ۱۱۴۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۳ - ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - 07 October 2017
با توجه به اهمیت اقتصادی و اشتغال‌زایی بخش کشاورزی، اغلب دولت‌ها سعی در حمایت و تضمین کسب‌وکار کشاورزان با استفاده از راهکارهای علمی و اقتصادی دارند.
با توجه به اهمیت اقتصادی و اشتغال‌زایی بخش کشاورزی، اغلب دولت‌ها سعی در حمایت و تضمین کسب‌وکار کشاورزان با استفاده از راهکارهای علمی و اقتصادی دارند.

خریدهای تضمینی، پرداخت یارانه، ارائه برخی خدمات رایگان برای تأمین نیازهای کشاورزان و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت برای خرید تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز کشاورزان از جمله این اقدامات است.

این راهکارها، گرچه می‌تواند عامل توسعه کشاورزی و اشتغال‌زایی در روستاها باشد، اما اصولاً بخش کشاورزی در معرض برخی آسیب‌های طبیعی است که به‌واقع نمی‌توان از آنها جلوگیری کرد و باید فقط با استفاده از خدمات بیمه‌ای، تضمینی برای معیشت کشاورزان ایجاد کرد؛ چون بروز حوادثی مثل سرمای زودهنگام، شیوع انواع بیماری یا حمله آفات مختلف می‌تواند زندگی کشاورزان را تحت‌تأثیر خود قرار دهد تا جایی که در نهایت مهاجرت آخرین گزینه آسیب دیدگان خواهد بود.

از این‌رو استفاده از راهکار اقتصادی و منطقی صندوق‌های بیمه‌ای و ارائه این تضمین به کشاورزان که در صورت بروز هرگونه حادثه طبیعی، معیشت آنها تضمین است، می‌تواند تاکیدی بر اقامت آنها در روستاهای اجدادیشان بوده و از همه مهم‌تر زمینه‌ای برای ادامه فعالیت کشاورزی فرزندان روستاییان خواهد شد.

این در حالی است که نباید فراموش کنیم بخش کشاورزی در بحث اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارای جایگاه بسیار مهم و قابل توجهی است و این مهم می‌طلبد مسئولان برای رونق کسب‌وکار و توسعه روستاها از تمام ابزارهای موجود بخصوص حمایت‌های بیمه‌ای استفاده کنند. چون تضمین معیشت خانوار روستایی درواقع همان روند مهاجرت معکوس و ایجاد اشتغال در کانون‌های تولید روستایی است.

اطمینان روستاییان از دسترسی به خدمات و امکانات اقتصادی مناسب و همچنین دسترسی به بازارهای مناسب فروش محصولاتشان، اصلی‌ترین نکته‌ای است که می‌تواند این افراد و قشر زحمتکش جامعه را وادار به کاشت مجدد و توسعه تولیداتشان کند. دقیقا اتفاقی که زمینه کاهش وابستگی واردات محصولات غذایی ایران را از کشورهای خارجی فراهم خواهد کرد.

پس اگر به‌دنبال ایجاد اشتغال و توسعه روستاها هستیم،لازم است با استفاده از ابزار بیمه‌ای به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که روستاییان بدون نگرانی از آینده تولیدات خود یا خطرات طبیعی که روند معیشتی خانواده را تهدید می‌کند به تولید ادامه دهند تا توسعه این جریان به شکل‌گیری مشاغل وابسته نیز منجر شود.

دکتر فاضل سجادی - مدیر امور برنامه‌ریزی صندوق بیمه کشاورزی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: