کد خبر: ۱۱۴۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - 05 October 2017
درحال حاضر تعداد مشاوران املاک فراتر از نیاز صنعت ساختمان است.
 بانكداري ايرانيیک کارشناس مسکن گفت:درحال حاضر تعداد مشاوران املاک فراتر از نیاز صنعت ساختمان است.

عباس شوکتی در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از عملکرد اتحادیه مشاوران املاک در رابطه با مالیات های این صنف، گفت: متاسفانه امروز «مالیات بر ارزش افزوده» از مشاوران املاک اخذ می شود در حالی که این مالیات شامل املاکی ها نمی شود.

وی توضیح داد: ما با اصل مالیات به عنوان یک وظیفه مخالف نیستیم کما اینکه معتقدیم مشاوران املاک باید «مالیات بر درآمد» پرداخت کنند اما خانه ای که یک مشاور املاک فروش یا اجاره می دهد چه ارزش افزوده ای پیدا کرده است.

شوکتی تصریح کرد: نگاهی به تعداد دفاتر مشاوران املاک نشان می دهد که به مراتب فراتر از نیاز صنعت ساختمان، مشاور املاک وجود دارد .

وی یاد آور شد: بسیاری از مشاوران املاک فاقد جواز هستند که این امر به منافع صنف و دارایی مردم آسیب می زند با این وجود اتحادیه مشاوران املاک نسبت به این موضوع همواره بی تفاوت بوده است.

این کارشناس مسکن توضیح داد: متاسفانه رویکرد مسوولان اتحادیه به گونه ای نبوده که منافع اعضاء را تامین کند بلکه در بیشتر مواقع صرفا واکنش هایی را بعد از تصویب قوانین سخت گیرانه شاهد بوده ایم که راه به جایی نبرده است.

وی ادامه داد: از جمله قوانینی که در این حوزه به تصویب رسید می توان به «قانون پیش فروش ساختمان» اشاره کرد که با اجرای آن عملا درآمد املاکی ها از این ناحیه قطع و به دفاتر اسناد رسمی سپرده شد.

وی یاد آور شد: خوشبختانه با تلاش انبوه سازان و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی قرار است لایحه ای برای اصلاح آن از طرف وزارت راه و شهرسازی به مجلس ارائه گردد اما سوال این است که چرا همواره اتحادیه بعد از فاجعه به فکر مهار آن می افتد؟!

این کارشناس مسکن با بیان اینکه اتحادیه ها باید حافظ منافع صنف خودشان باشند، بیان کرد: از یک طرف شاهدیم که اپلکیشن های مجازی املاک، بازار مسکن را در دست گرفته اند و زمینه بیکاری مشاوران املاک را فراهم آورده اند و از طرفی مسوولان اتحادیه با این شبکه ها همصدا شده و حتی در نشست های مطبوعاتی آنان هم شرکت می کنند.

وی ادامه داد: در این بین مشاوران املاکی که باید هزینه های مغازه، مشاور، مالیات و ... بپردازند، چه تکلیفی دارند.

شوکتی تاکید کرد: مشاوران املاک سالانه به اتحادیه حق عضویت پرداخت می کنند تا خدمات دریافت کنند و از حقوق صنفی شان دفاع شود اما متاسفانه این وضعیت را شاهد نیستیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: