کد خبر: ۱۱۴۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - 04 October 2017
دیپلماسی فعال منطقه‌ای پس از رایزنی‌های فشرده سیاسی در نیویورک، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان را به مسقط، پایتخت عمان رساند.
بانكداري ايرانيروزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: دیپلماسی فعال منطقه‌ای پس از رایزنی‌های فشرده سیاسی در نیویورک، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان را به مسقط، پایتخت عمان رساند.


در ادامه این مطلب آمده است: دولت دوازدهم نخستین ماه‌های خود را پشت سر می‌گذارد و این در حالی است که رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در چندهفته گذشته بارها و بارها بر لزوم پیگیری ایده «بهبود رابطه با همسایگان» تاکید کرده است. ظریف در حالی در راس هیات سیاسی راهی عمان و قطر شده است که این دو کشور از اضلاع شش ضلعی شورای همکاری خلیج فارس هستند که در چندماه گذشته گرفتار شکاف‌های بسیار داخلی شده است. 

عمان که روز گذشته برای چندساعت میزبان هیات سیاسی ایران بود با وجود تمام فشارهایی که از سوی برخی بازیگران منطقه‌ای بر این کشور وارد شده هر روز دامنه رابطه با تهران را وسیع‌تر کرده و البته در حال تنوع بخشی به زمینه‌های همکاری دوجانبه با ایران است. مسقط در تمام بازی‌های منطقه‌ای که در دو سال اخیر میان ایران و عربستان از یک سو و قطر و عربستان از سوی دیگر رخ داده، فاصله خود را با مرکز بحران حفظ کرده و دقیقا به دلیل همین سیاست هوشمندانه بوده که در حال حاضر نیز به محل ارجاعی برای کشورهای متفاوت منطقه‌ای بدل شده است.

**هوای تابستانی رابطه در یک دیدار پاییزی
محمد جواد ظریف ساعت ٩ صبح به وقت مسقط در راس هیاتی سیاسی و نه چندان پرجمعیت وارد فرودگاه بین‌المللی عمان شد. یوسف بن علوی، وزیر مشاور در امور خارجی کشور میزبان از چند دقیقه قبل از خروج همتای ایرانی، پایین پلکان هواپیما منتظر وی ایستاده بود. دیدار وزرای امور خارجه ایران و عمان درست مانند همیشه با تکرار صحنه سلام و علیک گرم و صمیمانه و در آغوش کشیدن یکدیگر همراه بود. یوسف بن علوی و محمد جواد ظریف فاصله فرودگاه تا محل وزارتخارجه کشور میزبان را در یک خودرو طی کردند و به نظر می‌رسد که همین فاصله مکانی، فرصتی بود تا دو وزیر نجواهای دیپلماتیک را با هم داشته باشند. 

اتاقی در طبقه دوم وزارت خارجه عمان به میزبانی بیست دقیقه‌ای برای دو وزیر بدل شد تا تازه‌ترین سوژه‌های منطقه‌ای و پرونده‌های فرامنطقه‌ای را روی میز بگذارند. توسعه رابطه دوجانبه، همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های بانکی، نفتی و گازی، آخرین تحولات منطقه از جمله همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق و تاثیر آن بر تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو کردند. پس از این گفت‌وگوی دوجانبه و پشت درهای بسته، وزیر امور خارجه ایران و همتای عمانی در ناهار کاری مشترک، بحث‌های دوجانبه را ادامه دادند. پس از این دیدار وزیر خارجه کشورمان به دیدار سلطان عمان رفت و رایزنی‌های دوجانبه را ادامه داد.

**دیدار با سلطان قابوس
در دیدار محمدجواد ظریف با سلطان قابوس، پادشاه عمان روابط دوجانبه مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت. ظریف در ابتدا ضمن اشاره به نقش برجسته پادشاه عمان در منطقه این کشور را نزدیک‌ترین کشور به جمهوری اسلامی ایران در منطقه دانست و افزود ایران مایل است عمان نزدیک‌ترین شریک تجاری ایران در منطقه باشد که لازمه آن افزایش روابط بانکی میان دو کشور است. وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه با اشاره به حجم کنونی روابط بازرگانی بین دو کشور اظهار امیدواری کرد که این حجم تا پایان سال جاری به دو برابر رقم کنونی افزایش یابد. همکاری‌های منطقه‌ای در بخش گاز با مشارکت برخی کشورهای علاقه‌مند در منطقه از جمله هند محورهای دیگر دیدار محمدجواد ظریف با سلطان عمان بود.

**مسائل دوجانبه و منطقه در دستور کار سفر ظریف
نوری شاهرودی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار اعزامی اعتماد مبنی بر دستورکارهای دیدار وزرای امور خارجه ایران و عمان گفت: «روابط ایران و عمان روابطی ثابت، مستمر، پایدار و رو به رشد است. امروز شاهدیم که روابط سیاسی در بالاترین سطح ممکن قرار دارد و روابط اقتصادی میان دو کشور نیز روز به روز در حال گسترش است. » نوری شاهرودی ادامه داد: «وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عمان، همواره در حاشیه مجامع بین‌المللی در زمینه مسائل بین‌المللی و مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر دارند و بر اساس توافقی که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفته‌بود، آقای ظریف برای ادامه رایزنی‌ها امروز به مسقط آمدند.» 

وی در مورد مسائل مطرح شده در گفت‌وگوها میان ظریف و بن علوی، وزیر خارجه عمان توضیح داد: «در متن گفت‌وگوهای دوجانبه، وزرای خارجه دو کشور مسائل جاری و موجود در منطقه را مورد بررسی قرار دادند، از جمله مسائلی که برای برخی از کشورهای منطقه پیش‌آمده است و همچنین مسائلی که اخیرا در شمال عراق شاهد آن بودیم، در عین حال بداخلاقی‌هایی که از سوی برخی کشورها در اجرای برجام پیش آمده است از جمله مسائلی است که در گفت‌وگوهای فیمابین بررسی شد و در دیدار ظریف با سلطان عمان نیز موضوع گفت‌وگو خواهد بود.»

**اختصاص بندر السویق به کشتی‌های کوچک ایرانی
نوری شاهرودی در مورد تازه‌ترین پیشرفت‌ها در گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو طرف توضیح داد: «ما به دنبال این هستیم که تسهیلاتی را برای رفت و آمد ایرانیان به عمان فراهم کنیم، مقدمات این توافق مورد بحث قرار گرفته است، مقامات عمان قرار است بندر السویق را به صورت اختصاصی در اختیار ایران بگذارند. در این بندر کشتی‌های کوچک یعنی کشتی‌های 3 هزار تن به پایین به راحتی می‌توانند پهلو بگیرند و بار آنها با ترک تشریفات دست و پاگیر وارد گمرک و ترخیص شود. در عین حال عمانی‌ها تسهیلاتی را برای ثبت شرکت‌های ایرانی در خاک این کشور به وجود آورده‌اند.

بر اساس تسهیلات جدید ایرانی‌ها به سادگی می‌توانند شرکت‌های خود را در خاک عمان ثبت کنند و کالاهای خود را به این کشور صادر کنند یا اینکه برای صادرات مجدد کالاهای خود به کشورهای آفریقایی، کشورهای اقیانوس هند و دیگر کشورهای منطقه، از بنادر و خاک عمان استفاده کنند.» نوری شاهرودی تاکید کرد: «در مجموع نگاه دو کشور یک نگاه رو به بالا و استراتژیک به مسائل سیاسی و منطقه‌ای است و عمانی‌ها به خوبی نسبت به پیشرفت کارها همکاری می‌کنند و این باعث می‌شود که روابط دو کشور بیش از هر زمان دیگری گرم و دوستانه باشد. » نوری شاهرودی خبر داد: « به زودی پروازهای بین دو کشور بیشتر خواهد شد. در هفته جاری خط پرواز بندرعباس به مسقط افتتاح شد و قرار است به زودی پرواز مستقیم اصفهان به مسقط هم اضافه شود و قرار است که خطوط هوایی از تهران به مسقط هم پروازهای بیشتر داشته‌باشند. »

**کردستان خود را وارد شرایط تاریک و سیاهی کرده است
وی در پاسخ به سوال دیگر «اعتماد» درباره رویکرد و موضع مسقط نسبت به برگزاری همه پرسی جدایی کردستان از عراق گفت: «عمانی‌ها خیلی با این قضیه محتاطانه برخورد کرده‌اند، اما می‌توان برداشت کرد که نظر عمانی‌ها به برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق مثبت نبود. بر اساس آنچه در مقالات، یادداشت‌ها، گزارش‌ها و حتی طنزها و کاریکاتورهای منتشر شده در مطبوعات عمان شاهد بودیم، نظر عمانی‌ها این بود که کردستان عراق خود را وارد یک شرایط تاریک و سیاهی کرده که بیرون آمدن از آن به راحتی ممکن نیست. شاهد هستیم که عمانی‌ها می‌گویند این همه‌پرسی در واقع شکستن درخت و دعوت کردن از مردم برای ریختن آرا در درخت شکسته بود. در مجموع ضمن اینکه عمانی‌ها نسبت به این اتفاق خرسند نیستند و متصور هستند که کردستان خودش را به راهی کشیده است که بیرون آمدن از آن مشکل است. می‌توان گفت که بعد از بغداد و آنکارا، مقامات مسقط هم در واکنش به این قضیه با تهران همراه و همسو هستند.»

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1396،7،11
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: