کد خبر: ۱۱۳۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - 23 September 2017
بزرگترها به ما یاد داده بودند که شخصیت افراد هرگز به لباس و تن پوشی که دارند نیست، بلکه متانت، ادب، وقار، دانایی، علم و بصیرت از مهمترین معیارهای یک انسان شایسته است.
 بانكداري ايراني - روزنامه عصراقتصاد در گزارشی به موضوع بازار پوشاک پرداخت و نوشت: بزرگترها به ما یاد داده بودند که شخصیت افراد هرگز به لباس و تن پوشی که دارند نیست، بلکه متانت، ادب، وقار، دانایی، علم و بصیرت از مهمترین معیارهای یک انسان شایسته است.


در ادامه این گزارش آمده است: از همین رو این شعر شاعر که می گوید: «تن آدمی شریف است به جان آدمیت، نه همین لباس زیباست نشان آدمیت» را همیشه نصب العین قرار می دهیم، اما متأسفانه آنچه که در دنیای پرزرق و برق امروزی ملاک تشخص برخی ها قرار گرفته نوع پوشش و لباس های فشن با مارک های خارجی است، به طوریکه اگر فردی باشید که بتوانید رنگ کیف و کفشتان را با بند ساعت و مچ بند چرمی دستتان ست کنید و مارک تی شرت و شلوار جینتان خارجی باشد و در نگاه اول به چشم آید و شال و کلاه و روسریتان هم بافت فلان کارخانه معروف ایتالیا باشد، آن وقت است که در جمع دوست و رفقا آدم با پرستیژی به نظر می آیید و همه تو را فرد باکلاسی می دانند یا اگر همیشه در زنگ ورزش، لباس های ورزشی با مارک های خارجی ولو بی کیفیت بپوشید، معلوم می شود که شما آدم مد روزی هستید و هزار به به و چه چه پشت سرتان می گویند، البته با کمی تأمل باید گفت همین عده غافلند از اینکه رمز پیروزی در درس، موفقیت در زندگی و کسب موقعیت های اجتماعی و شغلی در درستی کردار و گفتار و صداقت و سادگی است نه مارک های خارجی روی لباسها و کفش های کتانی!

در همین راستا خبرنگار ما به سراغ یکی از فروشندگان پوشاک رفته و با آنها به گفت و گو نشسته که در ذیل می خوانید:

امیر افتخاری یکی از فروشندگان فروشگاه پوشاک مقدم درگفت و گو با روزنامه عصر اقتصاد در خصوص رضایت فروشنده در خصوص فروش پوشاک ایرانی نسبت به فروش پوشاک خارجی گفت: در فروش شلوار و کت شلوار، تولید کالاهای ایرانی بهتر و سود آور تر است اما در زمینه پیراهن از نظر کیفیت و مدل دوخت، فروش پیراهن های خارجی مناسب تر است.

**اتحادیه پوشاک اقدام به برگزاری جشنواره و کمپین های مرتبط در این حوزه نموده است. به نظر شما این اقدامات چه تاثیری در بهبود اوضاع می گذارد؟

از جشنواره و کمپین مجازی که از طرف اتحادیه برگزار شده به دلیل اطلاع رسانی ضعیف اطلاعی ندارم. ولی در خصوص شرکت در جشنواره ها برای فروشندگان که شرکت می کنند مزایا و متقابلا برای تولیدکنندگانی که شرکت نمی کنند معایبی دارد. کسانی که در جشنواره ها شرکت می کنند می توانند کالای خود را در معرض دید مشتری قرار دهند و کالای خود را بفروشند و بازار را در دست بگیرند و طبیعتا در مقابل کسانی که شرکت نمی کنند از این مزایا محروم مانده و از اطلاعات بازار روز در خصوص ذائقه مشتری و کشش بازار عقب می مانند.

**به نظر شما استقبال مردم از خرید کالای ایرانی بلاخص پوشاک چگونه است؟

با توجه به تبلیغاتی که از طرف دولت طی یکی دو سال اخیر در خصوص حمایت از اشتغال و تولید کالای ایرانی انجام شده، دید مردم نسبت خرید کالای ایرانی بهتره شده است ولی رضایت بخش نیست. بعضی مواقع نیز به دلیل ضعیف بودن جنس و کیفیت کالای تولید داخل مشتری جنس خریداری شده را مرجوع و لباس و برند خارجی را خریداری می کند.

**در این بین بعضی از فروشندگان به فروش پوشاک بی کیفیت متهم شده اند. نظر شما در این زمینه چیست؟

به هر حال اکثزیت مشتریان با توجه به قدرت خرید خود جنس و کیفیت را انتخاب می کنند. هر چه قیمت کالا پایین تر باشد از نظر کیفیت و جنس ضعیف تر و بعضی از مشتریان هستند که بالا بودن قیمت برایشان مهم نیست و فقط به کیفیت نگاه می کنند .

**چه شرایطی باید فراهم شود که کالاهای ایرانی به خصوص پوشاک بتوانند با کالاها و برند های خارجی رقابت کنند؟

توجه به برندینگ و ایجاد نمایندگی های متعدد، برای مثال پوشاک جامه مطهری را ببینید، در سر تا سر کشور تعداد کمی نمایندگی از این شرکت می بینید. طبعا از نظر نمایندگی و برندینگ ضعیف می باشد از طرفی شرکت های خارجی در همین حوزه در ایران وجود دارند که از نظر برندینگ و نمایندگی در ایران از طرف دولتشان به صورت جدی حمایت می شوند. در صورتی که در کشور ما از این دست حمایت ها چه در حوزه تولید و چه در حوزه فروش اتفاق نمی افتد و تا زمانی که از طرف دولت و اتحادیه به صورت جدی حمایت نشویم وضعیت تولید و فروش درکشور به همین صورت می باشد.

**به نظر شما اتحادیه پوشاک در برگزاری جشنواره ها از نظر تبلیغات چقدر فروشندگان پوشاک را حمایت می کند؟

تبلیغات که بسیار ضعیف است. به نظر من به دلیل محدودیت تعداد غرفه در نمایشگاه ها، بازار سیاهی به وجود می آید که متاسفانه دلال و واسطه ها با توجه به نفوذی که دارند غرفه های نمایشگاه ها را از طریق واسطه ها اجاره می کنند و با بالاترین قیمت در اختیار شرکت کننده ها در نمایشگاه می گذارند که همین مساله باعث دلسردی فروشندگان پوشاک می شود .

**به نظر شما مهمترین مانع و مشکل فروشندگان در حوزه فروش پوشاک چیست ؟

متاسفانه بزرگترین ضربه به تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک قاچاق پوشاک است. زمانی که تولید کننده در چرخه تولید پوشاک با مشکلات زیادی از جمله مالیات، اجاره مغازه ، اجاره کارگاه، هزینه بیمه، سود بالای تسهیلات و هزینه های بالا سری دست به گریبان است وضعیت تولید و فروش ضعیف شده و همین مساله باعث تعطیل شدن تعداد زیادی از تولیدی ها و فروشگاه ها عرضه پوشاک شده است و ضرر بزرگی به اقتصاد، اشتغال و تولید کشور می زند و تا زمانی که از طرف دولت به طور کامل حمایت ها انجام نشود، نباید انتظار داشته باشیم که مشکلات حوزه پوشاک بر طرف شده است.

*منبع: روزنامه عصر اقتصاد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: