کد خبر: ۱۱۲۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - 12 September 2017
مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران با اعلام بهبود رویه های کنونی پرداخت سود تقسیمی مصوب مجامع شرکت‌ها، از تدوین الگویی پیشنهادی برای انتشار اوراق بهادار به پشتوانه سودهای تقسیمی مصوب مجامع خبر داد.
مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران با اعلام بهبود رویه های کنونی پرداخت سود تقسیمی مصوب مجامع شرکت‌ها، از تدوین الگویی پیشنهادی برای انتشار اوراق بهادار به پشتوانه سودهای تقسیمی مصوب مجامع خبر داد.

 رضا کیانی درخصوص اوراق بهادار سازی سود تقسیمی با رویکردی بر چگونگی پرداخت سودهای تقسیمی شرکت های بورسی در جمع خبرنگاران گفت: یکی از چالش ‌برانگیزترین مواردی که در مجامع سالانه در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود مقدار و زمان‌بندی پرداخت سود تقسیمی است. شرکت‌ها طبق قانون می‌توانند حداکثر تا 8 ماه پس از برگزاری مجمع نسبت به پرداخت سود تقسیمی اقدام کنند.

وی افزود: مدیران شرکت‌ها عموماً به‌منظور جلوگیری از خروج منابع مالی از شرکت تمایل دارند پرداخت سود تقسیمی را به تعویق بیندازند و از طرفی سهامداران تمایل به دریافت سریع تر سود تقسیمی دارند. از سویی دیگر هر ساله بخش بزرگی از ارزش بازار سهام به‌واسطه پرداخت سود تقسیمی از بازار سهام خارج می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به زمان زیادی که سهامداران شرکت‌ها باید برای دریافت سود تقسیمی در انتظار باشند و خروج حجم قابل توجهی از ارزش بازار سهام، ارایه راهکاری مناسب برای دسترسی هرچه سریع‌تر سهامداران به سود تقسیمی، خارج نشدن سریع منابع مالی از شرکت پس از تشکیل مجمع و جلوگیری از ایجاد بحران نقدینگی برای شرکت ها و همچنین بازگشت سودهای تقسیمی به بازار سرمایه به‌واسطه انتشار اوراق بدهی، الزامی به نظر می‌رسد.

کیانی توضیح داد: مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران در راستای بهبود در رویه های کنونی پرداخت سود تقسیمی مصوب مجامع شرکت‌ها، با بررسی آماری سودهای تقسیمی شرکت‌های بورسی و مطالعه چگونگی پرداخت سودهای ذکر شده، الگویی پیشنهادی برای انتشار اوراق بهادار به پشتوانه سودهای تقسیمی مصوب مجامع را تدوین کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس این الگو سهامداران شرکت‌ها می‌توانند بر اساس اهداف و شرایط،سودهای تقسیمی متعلق به خود را از طریق بورس به فروش برسانند. از طرفی خریداران اوراق می‌توانند با در نظر گرفتن گزینه هایی همچون افق زمانی سرمایه‌گذاری و از همه مهم‌تر نرخ تنزیل، اوراق مطلوب و منطبق با نیاز را خریداری کنند.

مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران عنوان کرد: انتشار هرگونه اوراق بدهی که تعهدی را بر ناشر (شرکت) تحمیل کند، بی‌تردید نیازمند بررسی و ارزیابی ریسک اعتباری ناشر است. در نبود مؤسسات رتبه‌بندی در ایران، گزارش تهیه‌شده در مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران به ارزیابی ریسک دیرکرد در پرداخت سود تقسیمی شرکت‌ها در 3 سطح پرداخته است. در سطح اول اصلاح در زمان‌بندی پرداخت سود مورد مطالعه قرار گرفته است. در سطح دوم شکایت سهامداران بابت سود تقسیمی از شرکت‌ها بررسی و در سطح سوم چگونگی پرداخت سود تقسیمی مطالعه شده است.

حسین پیرایش کارشناس مدیریت تحقیق و توسعه نیز گفت: در تهیه گزارش برای انتشار اوراق سود تقسیمی،تلاش شده با شناخت واقعیت‌های موجود در ارتباط با سود تقسیمی شرکت‌ها، الگویی مطابق با نیازهای ذینفعان طراحی‌ و مسایل متأثر از انتشار اوراق بررسی و در صورت نیاز راهکارهای مقتضی ارایه شود. در این گزارش برای شرکت‌ها طبقه‌بندی و الزاماتی جهت انتشار اوراق سود تقسیمی پیشنهاد شده که می تواند ریسک اوراق سود تقسیمی را تا سطح قابل قبولی کاهش دهد.

وی افزود: همچنین عملیاتی بودن و حفظ فرایندهای موجود همواره یکی از دغدغه‌ها در زمینه طراحی الگو پیشنهادی بوده است. انتظار می‌رود با انتشار اوراق سود تقسیمی سهامداران بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن به وجه نقد ناشی از سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها دسترسی داشته و علاوه بر کسب رضایت سهامداران، بتوان از ظرفیت سودهای تقسیمی در راستای رشد بازار سرمایه  بهره گرفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: