کد خبر: ۱۱۲۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - 10 September 2017
براساس آمار گمرک در چهارماهه نخست سال بیش از 16 هزار و 368 تن چای سیاه وارد کشور شده است.
 براساس آمار گمرک در چهارماهه نخست سال بیش از 16 هزار و 368 تن چای سیاه وارد کشور شده است.

به گزارش میزان، تولید چای با جوانه زدن بوته‌های چای از اوایل اردیبهشت ماه آغاز و حدودا تا پایان مهر ماه ادامه پیدا می‌کند و در کشور خرید آن به طور تضمینی و با قیمت های اعلامی انجام می شود.

شرایط آب وهوایی از قبیل بارش باران و گرم شدن هوا تاثیر به سزایی در زمان جوانه زدن چای دارد از این رو برداشت آن ممکن است هرسال تغییرات بسیاری به خود ببیند.

در همین راستا چندی پیش ایرج هوسمی رئیس اتحادیه چایکاران با بیان اینکه گرمای هوا مانع برگ دهی دوباره باغات چای شده است، گفت: در روز‌های اخیر به دلایل مختلف از جمله کاهش بارندگی و گرمای هوا باغات چای وضعیت مساعدی برای برداشت ندارند.

در کنار مشخص نبودن وضعیت تولید چای در موقعیت های مختلف بحث مطالبات چایکاران نیز مطرح است که در برخی موارد با تاخیر به دستشان می رسد و با افزایش 7 درصدی نرخ تضمینی در سال جاری بازهم عده ای از کم بودن قیمت چای و نداشتن صرفه اقتصادی کاشت آن سخن می گویند.

با این حال رئیس سازمان چای کشور از افزایش 60 درصدی تولید چای در سال 95 نسبت به سال 94 سخن می گوید که بالغ بر 139 هزارتن چای از چایکاران خریداری شده است.

اما با افزایش تولید بازهم نیاز داخل برطرف نمی شود و در کنار تولید بحث داغ واردات چای از کشورهای مختلف جهان مطرح است.

براساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی چهار ماهه نخست سال جاری، در این مدت بیش از 16 هزار و 368 تن چای سیاه از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است.

براساس واردات این حجم چای به کشور، 78 میلیون و 461 هزار و 241 دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر 254 میلیارد و 555 میلیون و 373 هزار و 520 تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

گفتنی است چای سیاه در مدت ذکر شده کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، سری لانکا، کنیا، هند و سایر کشورهای خارجی وارد ایران شده است.

لازم به ذکر است که هر کیلو چای وارداتی با قیمت حدودی 15 هزار و 500 تومان وارد کشور شده است.

در بین کشورهای ذکر شده، سری‌لانکا با صادرات 5 هزار و 955 تن چای به ایران اولین صادرکننده محسوب می شود که در 4 ماه نخست سال درآمد 32 میلیون و 528 هزار و 799 دلاری را نصیب خود کرده است.

بعد از سری لانکا، کشور هند دومین صادرکننده چای به کشور بوده است که در 4 ماهه نخست سال جاری درآمد 31 میلیون و 395 هزار و 680 دلار را به خود اختصاص داده است.

در این میان امارات متحده عربی با صادرات هزار و 308 تن چای به ارزش 6 میلیون و 287 هزار و 170 دلار سومین فروشنده چای به ایران بوده است .

چهارمین صادرکننده چای به ایران، کشور ترکیه با صادرات هزار و 40 تن بوده است که در این مدت درآمد 5 میلیون و 617 هزار و 53 دلاری را نصیب خود کرده است.

همچنین کشور کنیا با صادرات 349 تن چای به ایران رتبه پنجم را در بین صادر کنندگان کسب کرده است و از این طریق درآمد یک میلیون و 360 هزار و 89 دلاری را بدست آورده است.

با وجود اینکه تولید چای در کشور تاحدودی رشد داشته اما هرساله رقم قابل توجهی صرف واردات چای خارجی به کشور می شود که می توان این رقم را با افزایش تولید و حمایت از چایکاران تا حدودی کاهش داد و از طرفی ارز صرف شده برای واردات را در راستای توسعه اشتغال در همین زمینه صرف کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: