کد خبر: ۱۱۰۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - 17 August 2017
ت در گذشته بازرگانی میان ملل مختلف بر اساس سیاست موازنه اقتصادی انجام می‌شده است تا اینکه مخالفانی پیدا کرد.
 در گذشته بازرگانی میان ملل مختلف بر اساس سیاست موازنه اقتصادی انجام می‌شده است تا اینکه مخالفانی پیدا کرد.


به گزارش میزان، بازار آزاد یکی از اساس‌های مکتب کلاسیک یا لیبرالیزم در اقتصاد است که آدام اسمیت و دیوید ریکاردو از جمله پایه‌گذاران آن به شمار می‌روند. این مدل تجاری که در ان کالاها و خدمات بدون محدودیت‌های دولتی بین و یا درون کشورها انتقال می‌یابد و این محدودیت‌ها شامل مالیات و تعرفه است.

تفاوت تجارت آزاد با دیگر روش‌های تجارتی این است که تخصیص کالا در میان کشورهای تجاری بر اساس قیمت‌های مصنوع صورت می‌گیرد که ممکن بازتاب واقعی عرضه و تقاضا باشند.

موافقتنامهٔ تجارت ازاد یکی از عناصر کلیدی مناطق تجارت ازاد است. بازار آزاد همان اقتصاد آزاد است که درآن خریداران و فروشندگان بدون هیچ قید و شرطی از لحاظ قیمت و مقدار باهم معامله می‌کنند و هیچگونه اجباری در خرید و فروش نیست. دولت افراد را آزاد گذاشته و تولیدکنندگان به خواست و رضایت خود به تولید می‌پردازند، و دولت هیچگونه مداخله‌ای برای تعین قیمت و مقدار محصول تولیدی نمی‌کند.

تجارت آزاد داری ویژگی‌های زیر است:

• تجارت کالا بدون تعرفه و گمرک و یا دیگر موانع تجاری

• دسترسی آزاد به بازارها

• عدم وجود سیاست‌های منحرف کننده تجارت که به سود برخی از افراد و شرکت‌ها باشد.

• دسترسی آزاد به اطلاعات بازار

• جنبش آزاد کارگری در بین و داخل کشورها

• حرکت آزاد سرمایه در بین و داخل کشورهابیشتر کشورهای دنیا هم اکنون عضو سازمان تجارت جهانی می باشند که هر کدام محدودیت‌های خاصی را اعمال میکنند اما تمامی تعرفه‌ها و موانع تجاری را بر طرف نکرده اند. همچنین بیشتر کشورها نیز عضو مناطق تجارت آزاد می باشند که تعرفه‌های پایین تری را در بین کشورهای عضو دارا می باشند. بیشتر کشورها خطوط هوایی خارجی را از انتقال کالا و مسافر در داخل کشور خود منع کرده اند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: