کد خبر: ۱۱۰۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - 16 August 2017
در حالی خبر از نصب جکت فاز ۱۳ پارس جنوبی در شهریور ماه به گوش می‌رسد که روند کُند توسعه این فاز تاکنون ۱۵ میلیارد دلار ضربه به اقتصاد کشور وارد کرده است.
در حالی خبر از نصب جکت فاز ۱۳ پارس جنوبی در شهریور ماه به گوش می‌رسد که روند کُند توسعه این فاز تاکنون ۱۵ میلیارد دلار ضربه به اقتصاد کشور وارد کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت 2 سال و چندماه از منهدم شدن جکت 13A  فاز 13 پارس جنوبی، علی رغم وعده های متعدد مسئولان وزارت نفت هنوز عملیاتی حمل و نصب آن به سرانجام نرسیده است.

در پی پیگیری خبرنگار ما مبنی بر اطلاع  از زمان حمل و نصب این جکت که ساخت آن در امارات انجام شده، مطلع شدیم که  تا چندی دیگر یعنی شهریور ماه نصب سکوی 13 به فرجام خواهد رسید با این حال شانه خالی کردن مجری این فاز از مصاحبه و محرمانه جلوه دادن موضوع برای ماه همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

 خسارت 15 میلیاردی تأخیر در توسعه فاز 13 پارس جنوبی

 هدایت اله خادمی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی در خصوص تأخیر در توسعه فاز 13 میدان مشترک پارس جنوبی اظهار داشت: این پروژه  با پیشرفت 60 الی 70 درصدی تحویل دولت یازدهم شد، در آن زمان تقریباً کارهای زیادی در رابطه با چاه ها و حفاری انجام شده بود.

 وی ادامه داد: اما فاز 13 مثل پروژه های NGL، پالایشگاه سیراف و پالایشگاه ستاره خلیج فارس که مقرر شده بود تا با راه اندازی اش خودکفایی بنزین کشور را رقم زند، رها شده و معطل ماند.

 نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ممکن است علت تأخیر در توسعه این فاز راکمبود منابع مالی و یا بحث مشخص نبود پیمانکار مطرح کنند، در حالی که انتظار می رفت با کارهای مقدماتی انجام شده در این فاز و مشغول بودن پیمانکار وقت، پیگیری پروژه صورت  پذیرد.

 خادمی تصریح کرد: با این اوصاف توسعه فازهای 13 ،14، 2 و 24 در برنامه پنج ساله ششم توسعه گنجانده شده است.

 وی با بیان اینکه توسعه فاز 13 به‌علت قرارگیری در میدان مشترک پارس جنوبی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، افزود: طبق گفته زنگنه وزیر نفت، هر فازی یکسال زودتر از موعد مقرر راه اندازی شود، درآمدی 5 میلیارد دلاری از آن کشور خواهد کرد.

 نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین وزیر نفت اعلام کرده که دیرکرد سالانه در به مدار آمدن هر فازی، 5 میلیارد دلار ضرر و زیان وارد کشور می کند. بنابراین فاز 13 که باید سه سال پیش راه اندازی می شد، تاکنون خسارتی معادل 15 میلیارد دلار بر کشور تحمیل کرده است.

  نادیده گرفتن توان داخلی برای ساخت جکت فاز 13

 خادمی درباره محول کردن ساخت جکت فاز 13 به شرکت بیمه کننده نفتکش نروژی که باعث انهدام آن بوده ، گفت: تاکنون اکثر جکت ها در ایران ساخته شده و توان ظرفیت این امر درکشور وجود دارد، حتی جکت های پارس جنوبی در یاردهای خرمشهر و بندرعباس مهیا شده است.

 وی با بیان اینکه معمولاً ساخت جکت را به خارج از کشور نداده بودیم، افزود: ساخت جکت فاز 13 در امارات که توسط شرکت بیمه‌گر انگلیسی نفت کش نروژی در حال انجام است، تصمیم موجه ای نبوده است.

 خادمی در پایان گفت: وقتی یاردها، کارگاه های و کارخانه های جکت سازی ما امروز تقریباً بیکار و توانایی اجام امور مربوط را به درستی دارا هستند، بنابراین محول کردن آن به خارجی ها خوب نبوده است.

  اختصاص زمانی 3 ساله برای ساخت جکت در امارات

 ساعت 01:30 بامداد دوم فروردین سال 94 و یک نفتکش نروژی با جکت 13A برخورد کرده و باعث انهدام کامل آن شد، با این اتفاق هر 11 حلقه چاه متصل به مخزن به همراه تمامی تجهیزاتش در دورن دریا واژگون شد. پس از مهار شرایط خطرناک توسط یک شرکت ایرانی و تخلیه آوار، مقرر شد تا جکت گیری برای این پروژه ساخته، نصب شود.

 بیمه کننده نفتکش نروژی، یک شرکت بیمه گر انگلیسی بود که بر اساس بررسی های انجام شده مشخص شد که این حادثه غیرعمدی بوده و خسارت وارد بر ایران رقمی میان 180 تا 250 میلیون دلار است، ولی آن زمان به‌علت شرایط تحریم و عدم توانایی در پرداخت مستقیم خسارت، شرکت بیمه گر مذکور برای جبران آن، ساخت صفر تا صد جکت فاز 13 را در امارات بر عهده گرفت.

 با اینکه وزارت نفت در گزارش رسمی خرداد ماه خود به صراحت از پایان عملیات حمل و نصب این جکت تا آخر تیرماه نوید داده، اما با گذشت این ماه هنوز از حمل و نصب این جکت تازه ساز که یاردهای ایرانی بندرعباس و خرمشهر توان و ظرفیت ساخت آن را داشتند، خبری نیست.

  7 سال زمان و تنها پیشرفت 87 درصدی توسعه فاز 13

 طرح توسعه فاز 13 میان مشترک پارس جنوبی به منظور تولید روزانه 56.6 میلیون متر مکعب گاز غنی، 75 هزار شبکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد و  تولید سالانه 1.05 میلیون تن گاز مایع LPG ( پروپال و بوتان) و یک میلیون تن اتان به منظور تأمین خوراک واحدهای  پتروشیمی از خرداد سال 89 در دست انجام است.

 این پروژه در دو بخش ساحلی ( بخش خشکی) و بخش دریایی فعال است، در بخش خشکی این پروژه، ساخت واحدهای دریافت و جداسازی گاز و میعانات گازی، چهار ردیف تصفیه گاز شمال واحدهای شیرین سازی سم زدایی تنظیم نقطه شبنم، هرکدام به ظرفیت پالایش 500 میلیون فوت مکعب در روز، واحد فشرده سازی و تراکم گاز جهت صادرات، واحدهای استحصال و بازیافت گوگرد به همراه واحد جداسازی و دانه بندی گوگرد، واحد احیا منواتلین گلایگول، سرویس های جاینی شامل بخار، توزیع برق، آبگیری از دریا و سرویس های متفرقه از قبیل نیتروژن، هوای فشرده، سیستم آب آتش  نشانی از ( مخزن و تلمبه ها و شبکه) اطاق های کنترل، پست های برق، آزمایشگاه، انبار، کارگاه، دفاتر، چهار مخزن جهت ذخیره و صادرات میعانات گازی و مخازن ذخیره سازی LPG با پیشرفت های مختلف در بخش اجرایی در حال احداث است.

 محمد علی قیم، مجری وقت فاز 13 پارس جنوبی در تاریخ 18 خرداد ماه سال 93 از پیشرفت 78.25 درصدی بخش خشکی این فاز خبر داده و گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته نخستین واحد پالایشگاهی فاز 13 میلیون گازی پارس جنوبی تا پایان سال 93 وارد مدار تولید می شود.

 اما با گذشت 3 سال از این تاریخ، بخش خشکی فاز 13 هنوز تکمیل نشده، چراکه در نوزدهم خرداد امسال پیام معتمد مجری طرح فاز 13 پارس جنوبی از پیشرفت 87 درصدی پروژه خشکی طرح توسعه فاز 13 خبر داده و گفت: راه اندازی واحدهای یوتیلیتی پالایشگاه تا پایان تابستان سال جاری به صورت کامل انجام می شود و پس از این مرحله عمیلیات راه اندازی ردیف اول شیرین سازی گاز ترش فازهای 6،7 و 8 آغاز می شود که هم اکنون از پیشرفت های مناسبی برخوردار است. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: