کد خبر: ۱۱۰۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - 16 August 2017
ایران با دارا بودن ۱۹ اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو، مقصد گردشگری جذابی برای گردشگران علاقمند به تاریخ و فرهنگ به شمار می رود. اما تهدیدهای مکرر ترامپ مبنی بر خروج از برجام می تواند موانعی را در مسیر پیشرفت صنعت گردشگری ایران ایجاد کند.

ایران با دارا بودن ۱۹ اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو، مقصد گردشگری جذابی برای گردشگران علاقمند به تاریخ و فرهنگ به شمار می رود. اما تهدیدهای مکرر ترامپ مبنی بر خروج از برجام می تواند موانعی را در مسیر پیشرفت صنعت گردشگری ایران ایجاد کند.

به گزارش تسنیم به نقل از ایندیپندنت، از زمان لغو تحریم ها علیه ایران در سال 2016، صنعت گردشگری در ایران رشد قابل توجهی داشته است. ایران با دارا بودن 19 اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو، مقصد گردشگری جذابی برای گردشگران علاقمند به تاریخ و فرهنگ به شمار می رود. اما تهدیدهای مکرر ترامپ مبنی بر خروج از برجام می تواند موانعی را در مسیر پیشرفت صنعت گردشگری ایران ایجاد کند.

در سال 2016 میلادی بیش از 5.5 میلیون گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که حدود نیمی از آنها زائران شیعه از کشورهای خاورمیانه بودند و مابقی از کشورهای آمریکا، اروپا و جنوب و شرق آسیا به این کشور سفر کردند. درآمد حاصل از صنعت گردشگری برای اقتصاد ایران در سال 2016، 8 میلیارد دلار برآورد شده است. دولت ایران می گوید، قصد دارد تا سال 2025 میلادی تعداد گردشگران را به 20 میلیون نفر برساند و ضمن ایجاد جدود 650 هزار شغل در این صنعت، 30 میلیارد دلار از گردشگری کسب درآمد کند.

اما مشخص نیست که آیا این برنامه جاه طلبانه فرصت محقق شدن خواهد داشت یا نه. تهدیدات مکرر ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از توافق هسته ای این نگرانی را ایجاد کرده که ایران ممکن است مجددا به یک کشور ممنوعه تبدیل شود.

با وجود حمله تروریستی داعش به تهران در ماه ژوئن، گردشگران اروپایی در اصفهان چندان نگرانی ای از ناحیه امنیت ندارند. ماتیلده لژئون، گردشگر 27 ساله فرانسوی در این باره گفت: «این کشور نه تنها زیباست، بلکه من در آن بسیار احساس امنیت می کنم.» ما حملات تروریستی زیادی در پاریس، یعنی جایی که من زندگی می کنم داشتیم.

فرانچسکا و روبرتو مارچسی، از میلان نیز در یک تور گردشگری به 5 شهر ایران سفر کرده اند. فرانچسکا از «آرامش و راحتی» موجود در ایران غافلگیر شده و می گوید، ما مدت ها بود که می خواستیم به ایران سفر کنیم و واقعا نمی دانستیم چه جایی در انتظار ماست. مردم ایران واقعا از دیدن گردشگران خارجی خشنود هستند. من خیلی خوشحالم که به اینجا آمده ایم.»

اما سفر این زوج ایتالیایی به ایران احتمالا تبعاتی برای سفر بعدی آنها به آمریکا خواهد داشت. روبرتو می گوید: «این سفر بدان معناست که ما برای سفر به آمریکا باید به سفارت این کشور برویم و در مصاحبه شرکت کنیم. این هزینه بیشتری خواهد داشت، اما ما مجبوریم آن را قبول کنیم... ما نمی توانیم قبول کنیم که ترامپ به ما دیکته کند برای تعطیلات به کجا سفر کنیم.»

اتباع انگلیسی و آمریکایی متقاضی سفر به ایران نیز باید در قالب تورهای سازماندهی شده به ایران سفر کنند. ظاهرا گردشگری از سیاست قابل تفکیک نیست.

از سوی دیگر، بحران به وجود امده بین قطر و کشورهای عربی نیز بر گردشگری ایران تاثیرگذار بوده است. اکنون دیگر سعودی ها، اماراتی ها و بحرینی ها به ایران نمی آیند.

حکیم قاسمی، مدیر یک فروشگاه عرضه صنایع دستی ایران در مورد سفر گردشگرانی از کشورهای منطقه به ایران می گوید: «ما هنوز برخی کویتی ها را در اینجا می بینیم. برخی هم از عمان و قطر به ایران می آیند... هفته پیش من یک مشتری قطری داشتم. من به او گفتم که چطور ما داریم ضرر می کنیم چون سعودی ها دیگر به اینجا نمی آیند و بعد من به او اطمینان دادم که ما با پشتیبانی از کشور او داریم کار درست را انجام می دهیم. او خیلی خوشحال شد و پول زیادی اینجا خرج کرد. او گفت دیگران هم از قطر به ایران خواهند آمد. ما از سایر کشورها از جمله اروپا هم مشتری داریم. من نسبت به آینده خوشبین هستم. ما نمی توانیم به گذشته برگردیم.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: