کد خبر: ۱۱۰۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۳ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - 16 August 2017
بانكداري ايراني -رئیس جمهور در جلسه دفاع از کابینه پیشنهادی با اعلام۶ راهبرد اصلی برای نظام بانکی گفت:طبق سیاست های دولت دوازدهم، تامین مالی بنگاه های بزرگ از نظام بانکی به بازار سرمایه منتقل خواهد شد.
 بانكداري ايراني -رئیس جمهور در جلسه دفاع از کابینه پیشنهادی با اعلام۶ راهبرد اصلی برای نظام بانکی گفت:طبق سیاست های دولت دوازدهم، تامین مالی بنگاه های بزرگ از نظام بانکی به بازار سرمایه منتقل خواهد شد.

 به گزارش بانكداري ايراني ،حسن روحانی برای دفاع از کابینه پیشنهادی وارد مجلس شد و با تشریح برنامه‌ها برای دولت دوازدهم، بخشی از راهبردهای اقتصادی گروه را نیز تشریح کرد.

بر این اساس از دیدگاه وی اصلاح نظام بانکی از جمله مواردی است که باید به فوریت در دستور کار قرار گیرد و بنابراین، دولت برای این بخش برنامه‌ای مفصل تدارک دیده که دامنه آن، از اصلاح ترازنامه بانک ها، افزایش سرمایه نظام بانکی، اصلاح نرخ سود بانکی تا برداشتن بار تامین مالی از دوش نظام بانکی و انتقال آن به بازار سرمایه کشیده شده است.

6 راهبرد اصلی دولت دوازدهم برای نظام بانکی

انجام اصلاحات معطوف به بودجه دولت نیست بلکه ترازنامه بانک ها نیازمند این اصلاحات است. ضعف در نظارت بانکی، گسترش موسسات غیرمجاز، سیاستگذاری نادرست پولی، تامین مالی دولت از طریق نظام بانکی، رونق کاذب در بخش مسکن و بنگاهداری بی ضابطه از سوی شبکه بانکی در دهه گذشته، سبب شده تا امروز نظام بانکی با مشکلات اساسی مواجه باشد.

تجمیع این مشکلات در نرخ های سود بالا و کاهش توان تسهیلات دهی بانک ها بروز کرده، پس نگاه دولت و حاکمیت به نظام بانکی به محل تامین منابع برای اجرای دولت و حاکمیت باید تغییر کند.

برنامه دولت این است که بودجه را اصلاح کند ولی باید سیاستگذاری در مجلس و سایر نهادهای حاکمیتی به گونه ای باشد که بار تامین مالی کسری بودجه دولت، شهرداری ها و سایر نهادها بر عهده بانک ها نباشد.

اصلاح نظام بانکی با جدیت هر چه تمام تر ادامه می یابد و از طریق ایجاد نظام رتبه بندی برای بانک ها و موسسات مالی، برنامه اصلاح ساختار بانک ها به اجرا درخواهد آمد. در این رابطه افزایش سرمایه بانک ها نیز در دستور کار است.

با توجه به اولویت موضوع اشتغال در افق میان مدت، بر اساس سیاست های دولت دوازدهم تامین مالی بنگاه های بزرگ از نظام بانکی به بازار سرمایه منتقل خواهد شد تا نظام بانکی بتواند خدمات گسترده تری برای تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط فراهم کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: