کد خبر: ۱۰۹۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - 14 August 2017
هفدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان توانمندی تولید کنندگان داخلی در صنعت ساختمان را به نمایش گذاشته است. توانمندی که چشم ها را خیره می کند اما وقتی پای در دل تولید کننده ها می نشینی و از حال تولیدشان می پرسی، می بینی که حال تولید خوب نیست و همه در انتظار اتفاقی خوب هستند.
هفدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان توانمندی تولید کنندگان داخلی در صنعت ساختمان را به نمایش گذاشته است. توانمندی که چشم ها را خیره می کند اما وقتی پای در دل تولید کننده ها می نشینی و از حال تولیدشان می پرسی، می بینی که حال تولید خوب نیست و همه در انتظار اتفاقی خوب هستند.


به گزارش  ایرنا، تولیدات صنایع ساختمان که به دست تولید کنندگان داخلی در ایران تولید می شود، بی نظیر است ،کاشی و سرامیک،سنگهای ساختمانی، شومینه و شیشه های رنگی ساختمانی، آبنما، کابینت آشپزخانه،درب و پنجره های چوبی و فلزی با بهترین نقش و بهترین کیفیت،درب های ضد سرقت،شیرآلات ساختمانی، ابزار و یراق و لولا و بسیاری از تولیدات دیگر که حکایتی شیرین 'اگر بخواهیم می توانیم' را در خود دارند.
اگر فقط در راهروهای نمایشگاه قدم بزنی و به محصولات ارائه شده نگاه کنی،توانمندی ها چشمانت را نوازش می کند و از ایرانی بودن خود مغرور می شوی اما وقتی که به سراغ تولید کنندگان می روی دنیایی از حسرت ،حال خوبت را دگر گون می کند و افسوس و نگرانی از وضعیت تولید ذهنت را پر می کند.

**تعرفه واردات کالای مشابه ساخت داخلی را افزایش دهید
'آرش مرادمند' کارشناس فروش این شرکت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا،بیان داشت: بیش از 43سال سابقه کار در تولید درب های استیل پلاست داریم .
وی توضیح داد: مواد اولیه این کارخانه صددرصد از خارج وارد می شود زیرا مواد اولیه این محصول در ایران نیست.
شــــــــــرکت نودر با مسئولیت محـدود ( نیودور سابق) در سال 1352 تأسیس شد. پس از مطالعات اولیه و بررسی صنعت در و پنجره در کشورهای آلمان، ژاپن و ایتالیا مشخص شد که درب های استیل پلاست با چهارچوب های الکتروگالوانیزه بهترین در و چهارچوب مناسب و ایده آل ساختمان می باشد.
کارخانه نودر در کیلومتر 15 جاده خاوران قرار دارد.
وی افزود:درب های تولیدی ضد رطوبت،ضد آب است و دربهای ضد سرقت هم تولید می کنیم.
مرادمند بیان داشت: هم اکنون دربهای ضد سرقت از کشورهای چین و ترکیه هم وارد می شود اما محصولاتی که در ایران تولید می شود از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است هرچند ممکن است کالاهای وارداتی به لحاظ زیبایی در وضعیت بهتری قرار داشته باشند اما به لحاظ کیفیت به پای تولیدات ایرانی نمی رسند.
این کارشناس فروش گفت: در دوران تحریم به دلیل وابستگی مواد اولیه به خارج با مشکلات بیشماری مواجه شدیم زیرا با افزایش قیمت دلار،هزینه مواد اولیه هم برای ما افزایش یافت .
وی اظهار داشت: بیشتر خریداران این گونه درب ها ،ارگان ها و شرکت ها هستند و بساز و بفروش ها به دلیل بالا بودن قیمت،استفاده از این گونه دربها برایشان به صرفه نیست.
وی به سهولت واردات انتقاد کرد و گفت: دولت باید برای حمایت از تولید داخلی تعرفه واردات را افزایش دهد نه اینکه با کم کردن تعرفه راه را برای این گونه واردات باز و تولید کننده داخلی را با موانع روبرو کند.
این فعال بخش خصوصی مهمترین دستاورد دولت یازدهم را به طور تقریب ثابت نگه داشتن قیمت دلار دانست و گفت: ثابت بودن تقریبی قیمت دلار طی چهار سال گذشته دیگر نگرانی برای واردات مواد اولیه ایجاد نکرد.
وی تاکید کرد: تولید کننده داخلی انتظار حمایت دارد.هم اکنون محدودیت تولید داریم. سه تا چهار برابر زمین برای ایجاد کارخانه داریم و می توانیم تولید خود را انبوه کنیم اما کمکی از سوی دولت انجام نمی شود .

**تاثیر منفی افزایش قیمت بر کالاهای صنایع ساختمانی 
'جعفر عامری' مدیر فروش کارخانه تولید کننده شیر آلات در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: رونق تولید کاهش یافته است .افزایش قیمت محصولات تولیدی در سال های اخیر تاثیر منفی روی صنعت ساختمان داشته است.
وی با اشاره به رکود بازار گفت: تا زمانی که رونق به اقتصاد کشور باز نگردد تولید با مشکل مواجه است.
وی توضیح داد: 95درصد مواد اولیه شیرآلات داخلی است و تنها کارتریج(مغزی های شیر) را وارد می کنیم.
وی در خصوص صادرات شیر آلات گفت: بخشی از تولید خود را به کشور افغانستان صادر می کنیم .کشورهای اروپایی نیازهای خود را از میان کشورهای اروپایی تامین می کنند و به طور عام آنها دنبال بازار مصرف برای تولیدات خود هستند.

**واردات بی کیفیت تولید داخلی را تهدید می کند
'مهدی شفیعی ' مدیرعامل کارخانه «سپاهان در» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: درب های بی کیفیت ضد سرقت از چین مانع بزرگی برای تولیدگان داخلی است که درب هایی با بهترین کیفیت تولید می کنند.
وی بیان داشت: تا سال 1389 وضعیت خوب بود اما با شروع تحریم ها روند تولید در کشور با مشکل مواجه شد.
شفیعی گفت :در دوران اوج تولید 45 کارگر داشتیم اما هم اکنون تعداد کارگران به ٣٠ نفر تقلیل یافته است.
وی میانگین تولید روزانه کارخانه خود را 50 تا 70 درب اعلام کرد و گفت : صادرات به کشورهای سوریه و عراق داریم و در صورت حمایت می توانیم صادرات خود را افزایش دهیم.
شفیعی گفت :قیمت کالای مشابه چینی که وارد می شود 15 تا 20 درصد از دربهایی که ما تولید می کنیم ارزانتر است اما کیفیت کالای ایرانی بهیچوجه قابل مقایسه با انها نیست.
وی گفت :درب های چوبی که در ایران تولید می شود دارای عایق حرارتی و ضد سرقت است و مواد اولیه انها تولید داخل است و تنها قفل این دربها را از ترکیه وارد می کنیم.
فعال بخش خصوصی از نبود تسهیلات برای رونق تولید گله کرد و نرخ سود تسهیلات به میزان 15 درصد را برای تولیدکننده بالا دانست.
این تولید کننده معتقد است : در صورت خروج از رکود، تولید رونق می گیرد و این در حالی است که دولت باید تعرفه واردات را افزایش دهد تا تولید داخلی رشد کند.

**گاز و برق ارزان است ،آبگرمکن خورشیدی بازاری ندارد
'حسین زاهدی' تولید کننده 'آبگرمکن خورشیدی گرین' در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: تا زمانی که گاز و برق در ایران ارزان است و دولت فرهنگ سازی برای استفاده از انرژی خورشیدی نمی کند حال و روز تولید کنندگانی نظیر ما روشن است.
وی گفت: آبگرمکن خورشیدی فقط هزینه خرید و نصب دارد و در تمام طول سال علیرغم اینکه خانه ها از آب گرم برخوردار هستند هیچ هزینه ای را نباید پرداخت کنند.
وی تاکید کرد: متاسفانه در ایران قدر نعمت هایی که به رایگان در اختیار گذاشته شده است را نمی دانیم .چرا وقتی که در تمام طول سال انرژی خورشیدی داریم باید هزینه گاز و برق را بدهیم که هم پرهزینه است و هم می تواند موجب آلودگی زیست محیطی شوند.
وی توضیح داد: 70درصد مواد اولیه این آبگرمکن ها داخلی است و نیازی به واردات ندارد.
این تولید کننده گفت: آبگرمکن های خورشیدی می تواند نیازهای یک خانواده را بدهد و در تابستان حتی دمای آب به 100درجه می رسد .مخزن این آبگرمکن ها 300لیتر است.
وی یادآور شد: در این آبگرمکن ها قطعات الکترونیک استفاده نمی شود برای همین امکان خراب شدن اندک است و در صورت بروز هر گونه مشکلی همه خدمات در ایران قابل ارائه است.
زاهدی گفت: خانواده ها یک تا 2میلیون تومان برای نصب و راه اندازی آبگرمکن های خورشیدی هزینه می کنند اما پس از آن دیگر هزینه ای ندارند.
این تولید کننده تاکید کرد: باید فرهنگ سازی برای استفاده از منابع انرژی انجام شود.هم اکنون میزان فروش کارخانه کم است زیرا برای مردم شناخته شده نیست.
اقتصاد ایران سال های طلایی را از دست داده است . دورانی که نفت بالاترین قیمت را داشت و ایران هنوز در وادی تحریم ها گرفتار نشده بود.در آن سال ها می توانستیم با تعامل با جهان جایگاهی در اقتصاد جهانی بیابیم و تنها ار فروشنده نفت بودن خود را برهانیم.
اما نشد .
امروز هم اگر بداد تولید برسیم دیر است اما اگر آن را رها کنیم و سودآوری تنها در تجارت را رقم بزنیم روزی می رسد که این تن نحیف اقتصاد ایران دیگر توان سرپا ایستادن را هم نخواهد داشت.
قرار بود دست اتفاق را بگیریم تا تولید داخلی به زمین نخورد.
امروز تیم اقتصادی دولت باید طرحی نو در اندازد تا تولید بتواند جایگاه خود را بیابد زیرا حال و روز تولید در ایران خوب نیست...

هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان از ساعت 9 تا 18 روزهای 21 تا 24 مرداد ماه پذیرای علاقمندان و بازدیدکنندگان خواهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: