کد خبر: ۱۰۹۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۶ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - 12 August 2017
اقتصاد ایران قبل از برجام بسته بود، به این معنا که اگر بهترین اقتصاددان ‌های عالم و تمام نوبلیست ‌های جهان را دعوت می‌کردید،‌ در این اقتصاد بسته هیچ‌ کاری نمی‌توانستند انجام دهند و دولت آقای روحانی یکی از بهترین تصمیماتی که گرفت این بود که یک تیم قوی را برای مذاکرات 1+5 انتخاب کرد که منتج به برجام شد.
 اقتصاد ایران قبل از برجام بسته بود، به این معنا که اگر بهترین اقتصاددان ‌های عالم و تمام نوبلیست ‌های جهان را دعوت می‌کردید،‌ در این اقتصاد بسته هیچ‌ کاری نمی‌توانستند انجام دهند و دولت آقای روحانی یکی از بهترین تصمیماتی که گرفت این بود که یک تیم قوی را برای مذاکرات 1+5 انتخاب کرد که منتج به برجام شد.


آلبرت بغزیان اقتصاددان در ادامه این یادداشت در روزنامه روزان می نویسد: به نظر می‌رسد عظمت،‌ تمدن،‌ فرهنگ و رفاه مردم ایران برای دلواپسان مهم نیست. آنها فقط به دنبال نفع باندی و گروهی خود هستند. ما اگر برجام را نمی‌پذیرفتیم، امروز نفت در برابر غذا می‌فروختیم. اگر برجام را نمی‌پذیرفتیم، امروز کشور ما مانند کشور‌ لیبی که مشمول فصل هفت منشور سازمان ملل بود، می‌شد.

بنابراین برجام قابل دفاع است. در دوران تحریم و در دوره دولت آقای احمدی‌نژاد ایران ربع قرن عقب رفت و فساد در اقتصاد نهادینه شد. اگر برجام را نمی‌پذیرفتیم امروز صادرات نفت ما به حداقل 250‌هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده بود و در نهایت به صفر بشکه می‌رسید و این 250‌هزار بشکه هم صرف خرید دارو و غذا می‌شد که به اصطلاح به آن نفت در برابر غذا گفته می‌شود؛ بنابراین برجام خیلی کار‌ها کرد. اگر برجام را نمی‌پذیرفتیم،‌ امروز کشور به لحاظ فقر اقتصادی در وضعیت بسیار اسفناکی قرار داشت اما برجام چه کار کرد؟ امروز صادرات نفتی ما به حدود 2.5میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده است،‌ در حالی که قبل از برجام حداکثر به یک‌میلیون بشکه در روز رسیده بود.

از سوی دیگر، قبل از برجام،‌ اجازه سوخت‌گیری به هواپیما‌‌های ایران نه تنها در آمریکا بلکه در اروپا هم داده نمی‌شد. رفتن آثار تحریم زمان ‌بر است. امروز ما بزرگ‌ترین قرارداد نفتی را با شرکت توتال بسته‌ایم. در زمان تحریم‌ همین شرکت توتال از ایران رفت. اینکه گفته می‌شود برخی نهاد‌ها می‌توانند سرمایه مورد نیاز پروژه فاز 11 پارس جنوبی را تامین کنند،‌ باید گفت ما به لحاظ فناوری در صنعت نفت،‌ حدود 30 سال از دنیا عقب هستیم. 

این آمار برگرفته از گزارش ‌های رسمی شرکت نفت است؛ بنابراین به نظر می‌رسد برجام برای ما کار‌های اساسی انجام داد و اینکه همزمان با سالگرد آن برخی رسانه‌ها یا افراد سعی می‌کنند برجام را بی‌اثر جلوه دهند، منطقی نیست. آنها متوجه کارکرد برجام برای اقتصاد کشور نیستند. سوال این است که چرا تندرو‌ها در اسرائیل و آمریکا با افرادی در ایران در مخالفت با برجام یک فصل مشترک دارند؟

از نظر اقتصادی، اگر برجام اتفاق نمی‌افتاد،‌ امروز نرخ تورم به 500‌درصد می‌رسید و قطعا نرخ دلار بالای 10‌هزار تومان بود. مشکل مخالفان داخلی این است که منافع ملی را مد نظر ندارند. کسانی که به سفارت بریتانیا حمله کردند، باعث شدند بانک مرکزی ما تحریم شود. اگر امروز طرز تفکر دلواپسان در امور اجرایی کشور جاری بود دچار مشکلات اقتصادی گسترده می‌‌شدیم و روزبه‌روز از جهان فاصله می‌گرفتیم.

خوشبختانه در حال حاضر روند رشد اقتصادی ما مثبت شده و تورم کاهنده است. امروز ما به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای پیشرفت و تعالی کشور نیاز داریم.

*منبع:روزنامه روزان،1396،5،21
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: