کد خبر: ۱۰۹۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - 08 August 2017
بانكداري ايراني - در چهار سال گذشته یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران مشکلات بانکی بود . موسسات غیرمجازی که اوج مشکلات آنها موسسه کاسپین بود، صورتهای مالی غیر استاندارد بانکها و فیش های حقوقی که گریبان مدیران عامل برخی از بانکها رو گرفت .
 بانكداري ايراني - در نخستین روز هفته جاری مراسم تحلیف رییس دولت دوازدهم برگزارشد و رییس جمهوری نیز تا چند روز فرصت دارد تا لیست اعضای  کابینه خود را جهت دریافت تایید صلاحیت  به مجلس ارسال کند . موضوعی که  بای تحلیل گران و کارشناسان اقتصادی اهمیت دارد تیم اقتصادی دولت دوازدهم است زیرا بزرگترین دغدغه فعلی ایران معضلات اقتصادی است که رییس دولت دوازدهم وعده حل آن را داده است . 

به گزارش  بانكداري ايراني   ، در چهار سال گذشته یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران مشکلات  بانکی بود . موسسات غیرمجازی  که اوج مشکلات آنها موسسه کاسپین بود، صورتهای مالی غیر استاندارد بانکها و فیش های حقوقی که گریبان مدیران عامل برخی از بانکها رو گرفت در کنار دیگر مشکلات ، همه و همه ،  عاملی برای ساختن تصویری زشت از فضای بانکداری ایران شده‌اند. بنابراین باید دولت دوازدهم در فضای بانکداری دست به سه  اقدام عاجل بزند تا مشکلات بازار پول را حل کند . 

 نخستین اقدام اصلاح نظام بانکداری است . به گفته رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی ، شبکه بانکی کشور باید در جهت عرف و استانداردهای بین‌المللی و نظام‌های مالی و بانکی و پولی حرکت کند. در سالهای اخیر که موضوع برجام و تعامل با خارج مطرح بود فرصتی برای هماهنگ سازی با جهان نبود اما در حال حاضر که فضا تغییر کرده و ثبات اقتصادی و سیاسی بر کشور حاکم است زمان تطبیق نظام بانکداری ایران با جهان فرارسیده است . 

دومین گام نیز باید در نظام مند کردن بازار پول باشد اینکه برخی از بانکها یا موسسات سود های آن چنانی پرداخت کنند و رییس کل بانک مرکزی تنها به این بسنده کند که این بانکها ورشکسته اند دردی از سیستم پولی و بانکی ایران حل نخواهد کرد . یا اینکه بانک مرکزی خود اوراقی را منتشر کند که بالاتراز 40 درصد سود تقسیم کند نشان از بی برنامه گی بانک مرکزی دارد . لذا بانک مرکزی باید نظام مند و با انضباط باشد. 

سومین گام نیز اجرای قوانین معطل مانده همچون ماده ۴۶ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و اصلاح نظام پولی  و بانکی کشور است که  این ماده بعد از ۴ سال از اجرای این قانون، هنوز بر زمین مانده و اجرا نشده است ، کما اینکه با اجرای این قوانین می تواند دردهای زیادی از سیستم اقتصادی از جمله رکود را حل کند . 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: