کد خبر: ۱۰۹۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - 07 August 2017
ساختِ لوازم ورزشی در بسیاری از کشورهای دنیا،درآمد مطلوبی برای فعالان این حوزه دارد اما با رکود اقتصادی در ایران، بهره گیری حداکثری از ظرفیت های بالقوه داخلی را در این خصوص،تحت الشعاع قرار داده است.
ساختِ لوازم ورزشی در بسیاری از کشورهای دنیا،درآمد مطلوبی برای فعالان این حوزه دارد اما با رکود اقتصادی در ایران، بهره گیری حداکثری از ظرفیت های بالقوه داخلی را در این خصوص،تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، بصورت تقریبی به تناسب ورزشکارانی که در هر جامعه و کشوری (اعم از حرفه ای یا آماتور) مشغول به فعالیت هستند، نیاز به کارخانجات و مراکز تولیدی برای عرضه لوازم و ادوات ورزشی احساس می شود.

به تعبیر دیگر یکی از شاخص ها برای ارزیابی میزان تقاضا و عرضه محصولات و تولیدات ورزشی به ضریب جمعیتِ فعالِ ورزشکار در هر جامعه ای معطوف می شود.

در کشور ایران، علی‌رغم وجود ورزشکارانی متعدد و متکثر در رشته های گوناگون، رکود حاکم بر بازار، خواب عمیقی را در این بخش ایجاد نموده تا جاییکه به اعتقاد برخی از فعالان این حوزه، تعطیلی و کاهش ظرفیت تولیدی مراکز این‌چنینی در سال های اخیر، میزان تولیدات و عرضه محصولات ورزشی تولید داخل را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

مسعود جاویدنیا،کارشناس بازار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به وفور،تکثر و تنوع تولیدات و محصولاتِ ورزشیِ چینی در کشور عنوان کرد: دلایل و عوامل مؤثر در اوج گرفتن دامنه عرضه محصولات کشور مذکور(چین) در بازار ایران، مستلزم بررسی دقیق و کارشناسی و البته ارائه راهکارهای اصولی برای مهار و کنترل آن  است.

وی افزود: تنوع در ساخت و طراحی لوازم ورزشی از یکسو و تفاوت ملموس قیمت تولیدات چینی با ایرانی از عوامل تأثیرگذار در ظهور و بروز این عارضه به شمار می رود.

جاوید نیا عنوان کرد: عمده لوازم ورزشی چینی موجود در بازار، مشمول البسه ورزشی می شود که البته بعضاً از سوی عده ای سودجو، به چندین برابر قیمت و در قالب و عنوان تولیدات بِرَند، به فروش می رسد.

کارشناس بازار گفت: یکی از عوامل موفقیت و توفیقات کشور چین در حوزه صادرات لوازم ورزشی را باید در حمایت جدی و عمیق دولت چین از فعالان عرصه مذکور جستجو کرد که با پشتیبانی و برنامه ریزی اصولی و قاعده مند، بستری را فراهم نموده اند تا فعالان حوزه مذکور با پایین آوردن هزینه های تولید، زمینه عرضه محصولات خویش را هموارتر و فراخ تر از گذشته نمایند.

وی افزود: بدون تردید، در صورت عدم حمایت دستگاه هی ذی‌ربط و متولی از تولیدکنندگان، شاهد بالارفتن قیمت تمام شده خواهیم بود و این موضوع در بازار رقابتی به مثابه آفتی است که میل و رغبت جامعه مصرف کننده را برای خرید و تهیه چنین محصولاتی سلب می‌کند، زیرا جامعه مصرف کننده یا همان مشتری، خرید محصول یا کالای تولید شده با قیمت معقول و مناسب را حق طبیعی و مسلم خویش قلمداد می کند.

کیفیت تولیدات ایرانی ارتقاء یافته است/تأمین 70 درصد از نیاز بازار از آن‌سوی مرزها

محمد حسین دهدار، یکی از فعالان حوزه تولید لوازم ورزشی در غرب استان تهران، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، ضمن تأکید بر نقش مؤثر کیفیت محصولات در جذب و جلب نظر مشتری گفت: بسیاری از فعالان حوزه مذکور به این واقعیت پی برده اند که در صورت بی کیفیت بودن تولیدات ورزشی، اِقبال بازار به آنها اُفت پیدا می‌کند و این نخستین گام در مسیر ورشکستگی و شکست اهداف اقتصادیِ واحد یا مراکز تولیدی فعال در این حوزه (تولید و ساخت لوازم ورزشی) به شمار می رود.

وی افزود: یکی از دلایل و عوامل گرایش بخش قابل توجهی از متقضایان خرید چنین محصولات و تولیداتی را باید در عقبه ذهنی و تصورات آنها نسبت به کیفیت محصولات ایرانی جستجو کرد.

دهدار عنوان کرد: خوشبختانه در طول سالیان اخیر،کیفیت لوازم ورزشی تا حدودی بهبود یافته ، اما به تناسب این تغییرات کیفی، فرهنگ خرید محصولات ایرانی نهادینه نشده و همچنان کم نیستند افراد،گروه ها و خانوارهایی که از میان تولیدات ایرانی و خارجی، محصولات آن سوی مرزها را به کالاهای ایرانی ترجیح می دهند.

این فعال در حوزه تولید لوازم ورزشی گفت: البته در برخی عرصه ها همچون تولید کفش ورزشی، همچنان شاهد نارسایی هایی می باشیم که دلایل فنی آن به قالب های مورد استفاده در فرآیند تولید محصولات این‌چنینی معطوف می شود.

وی در خصوص میزان واردات لوازم و محصولات ورزشی خارجی به ایران عنوان کرد: بر اساس آنچه که در گزارشات برخی رسانه ها،منعکس شده، 70 درصد از نیاز داخلی کشور از محل واردات محصولات مذکور تأمین می شود که به اعتقاد بنده در صورت دقیق بودن این ارزیابی، عدد و رقم بزرگی محسوب می شود که کاهش و کوچک تر شدن هر چه بیشتر این عدد، ضرورتی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

از کاهش قدرت خرید مردم تا در اولویت نبودن تهیه اقلام ورزشی در سبد خرید خانوارها

اکبر برزگر، یکی از فعالان حوزه توزیع و عرضه محصولات ورزشی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به مشکلات و محدودیت های اقتصادی و به تبع آن کاهش قدرت خرید مردم عنوان کرد: بطور طبیعی در شرایطی که فرد،گروه یا خانواده ای قادر به تأمین ضروریاتِ بدیهی اقتصادی و معیشتی خود نباشد، اولویت خرید اقلام و کالاهای ورزشی محلی از اِعراب نخواهد داشت و یقیناً استمرار این وضعیت ، تولیدکننده و عرضه کننده چنین اقلامی را دچار مشکل و خُسران خواهد کرد.

وی افزود: بقاء و ادامه فعالیت مراکز تولیدی با فروشگاه ها و مغازه های خرده فروشی به شدت وابسته به ضریب تقاضا است، به نحوی که هر آنچه بر میزان تقاضای بازار افزوده شود به همان نسبت توفیقات اقتصادی چنین مجموعه هایی نیز افزایش می یابد و بالعکس در کاهش ضریب تقاضا، روند بروز مشکلات و نارسایی های اقتصادی چنین واحد هایی نیز تشدید و تسریع خواهد شد.

برزگر عنوان کرد: شرایط بازار بگونه‌ای است که عمده خریداران لوازم ورزشی نیز به متقاضیان تهیه البسه و کفش ورزشی محدود و خلاصه می شود و در دیگر بخش ها (تجهیزات و ادوات ورزشی ) رکودعمیقی در بازاراحساس می شود.

این توزیع کننده محصولات ورزشی گفت: حتی در ارتباط با البسه ورزشی نیز مشتریان به تولیدات ارزان قیمت گرایش و تمایل نشان می دهند که به تبع با توجه قیمت تمام شده پایین محصولات چینی، فروش چنین اقلامی بر تولیدات داخلی و بومی، چَربِش و غلبه دارد.

وی در خاتمه یادآور شد: به نظر می رسد تا زمانیکه رونق اقتصادی در بازار حاکم نشود، وضعیت بغرنج موجود ادامه خواهد داشت و برون رفت از چنین معضلاتی با رفع رکود و حمایت جدی و قاطعانه از تولیدکنندگان لوازم ورزشی مُیَسَر و محقق خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: