کد خبر: ۱۰۹۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - 06 August 2017
رئیس کل بانک مرکزی خبرهای مهمی از ادغام موسسه ثامن و بانک مهر در موسسه کوثر، زمان یکسان سازی ارز و تسهیلات ۶۷۱ هزار میلیارد تومانی بانک ها در سالجاری داد و پیش بینی کرد تورم تا ۳ ماه دیگر دوباره تک رقمی و افزایش نرخ ارز کند شود.
بانكداري ايراني -رئیس کل بانک مرکزی خبرهای مهمی از ادغام موسسه ثامن و بانک مهر در موسسه کوثر، زمان یکسان سازی ارز و تسهیلات ۶۷۱ هزار میلیارد تومانی بانک ها در سالجاری داد و پیش بینی کرد تورم تا ۳ ماه دیگر دوباره تک رقمی و افزایش نرخ ارز کند شود.

به گزارش بانكداري ايراني ، ولی اله سیف در برنامه تلویزیونی نگاه یک سیما، خبرهای مهمی از ادغام چند موسسه و زمان یکسان سازی ارز و تسهیلات 671 هزار میلیارد تومانی بانک ها در سال جاری داد و اعلام کرد: دو موسسه ثامن و مهر اقتصاد مشکلی ندارند و توانسته اند مدیریت خوبی بر دارایی ها داشته باشند.

وی افزود: بنابراین برنامه بانک مرکزی برای تجمع موسسه اعتباری کوثر با دو موسسه فوق تا یک بانک جدید تشکیل شود. در این میان ثامن بزودی عضو شتاب می شود.

سود 84 درصدی یک موسسه غیرمجاز

این مقام مسئول گفت: رقابت های ناسالم بر سر نرخ سود سپرده در موسسات سبب شده بود جریان منابع و نقدینگی از بانک ها به سمت این موسسه ها هدایت شود که در نتیجه شاهد نابسامانی در بازار نرخ سود بودیم. حتی یک موسسه غیرمجاز تا 84 درصد سود به سپرده گذاران می داد که با همه سختی ها و مقاومت ها سرانجام همه موسسات غیرمجاز ساماندهی شدند.

تورم تا 3 ماه دیگر دوباره تک رقمی و افزایش نرخ ارز کند می شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ تورم در پایان سال گذشته 9 درصد بود اما در فروردین و اردیبهشت مقداری افزایش یافت و در خرداد به 10 و 2 دهم، تیر به 10 و سه دهم درصد رسید اما تورم نقطه به نقطه روند نزولی پیدا کرد. به این معنی است دوباره به دامن  تک رقمی  شدن نرخ تورم بر می گردیم.

سیف افزود: آمار بانک مرکزی در مقایسه با آمار مرکز آمار مقداری بالاتر است و آمار مرکز آمار ایران 2 تا سه درصد کمتر نشان می دهد. خوشبختانه می توانیم این اطمینان را داشته باشیم که در دامنه تورم تک رقمی بمانیم. به علت افزایش تورم نقطه به نقطه، تورم افزایش یافت و این افزایش شاید به علت افزایش قیمت ارز و گروهی از کالاها بود.

وی با بیان اینکه تورم انتظاری روند نزولی دارد، گفت: با توجه به اینکه تورم نقطه به نقطه روند نزولی یافته، شرایطی ایجاد می شود که در ماه های آینده هم روند نزولی تورم را شاهد باشیم. بنابراین تورم تا سه ماه آینده دوباره تک رقمی خواهد شد و افزایش نرخ ارز کند و تعدیل می شود.

به گفته این مقام مسئول، رشد اقتصادی سال گذشته 12.5 درصد با احتساب نفت و 3.3 بدون نفت بود که نشان دهنده خروج اقتصاد از رکود است.

سیف درباره تسهیلات بانک ها هم اعلام کرد: در حالی بانک ها سال گذشته 17.7 هزار میلیارد تومان تسهیلات دادند که این رقم در سال جاری به 671 هزار میلیارد تومان خواهد رسید که حداقل 230 هزار میلیارد تومان، تزریق منابع مالی جدید است. از این مبلغ، حدود 50 هزار میلیارد تومان بابت طرح های اشتغالزا و واحدهای تولیدی کوچک و متوسط پرداخت خواهد شد.

زمان یکسان سازی ارز

به گفته وی، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده یکسان سازی نرخ ارز از اوایل شروع دولت دوزادهم  عملیاتی می شود.

احتمالا" تا یک سال دیگر هم هستم

سیف درباره  گمانه زنی‌ها برای کابینه دولت دوازدهم گفت: در این زمینه رئیس جمهور تصمیم می‌گیرد و بر اساس نیازی که در کابینه احساس کند با نوع عملکرد و شناختی که دارد تصمیم می گیرد اما به صورت معمول دوره‌های مسئولیت بانک مرکزی 5 ساله است و بنده احتمالاً این توفیق را خواهم  داشت که حداقل یکسال آینده را حضور داشته باشم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: