کد خبر: ۱۰۹۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - 04 August 2017
قطع روابط تجاری قطر با کشورهای عربی فرصتی را برای ایران فراهم کرد تا آمار صادرات خود به این کشور را افزایش دهد، امری که به سبب نبود حمایت ها و زیرساخت های لازم نتوانسیم از این فرصت تجاری پیش آمده استفاده کنیم.
قطع روابط تجاری قطر با کشورهای عربی فرصتی را برای ایران فراهم کرد تا آمار صادرات خود به این کشور را افزایش دهد، امری که به سبب نبود حمایت ها و زیرساخت های لازم نتوانسیم از این فرصت تجاری پیش آمده استفاده کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قطع روابط تجاری قطر با کشورهای عربی که تأمین کننده مواد غذایی این کشور بودند، فرصتی را برای ایران فراهم کرد تا آمار صادرات خود به این کشور را افزایش دهد.

بسیاری از مسئولان امر براین باروند که دولت به فراهم شدن زیرساخت های صادراتی باید کمک نماید تا صادرات با لنج‌های قدیمی و کهنه انجام نشود که در نهایت محصولات ایرانی کیفیت خود را از دست ندهند. البته ناگفته نماند که طی ماه های اخیر ایران به سبب نبود حمایت ها و زیرساخت های لازم  نتوانست از این فرصت تجاری پیش آمده استفاده نماید.

حال برای اطلاع از آخرین وضعیت تجارت ایران با قطر به سراغ مسئولان مربوطه می رویم:

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ اظهار داشت: تا کنون 5 تریلی معادل 100 تن تخم مرغ به بازار قطر صادر شده است.

وی افزود: سالانه 5 هزارتن تخم مرغ در قطر مصرف می شود که این رقم معادل دو روز تولید کشور است، از این رو صادرات به این بازار مزیت چندانی برای تجار در برندارد. 

نبی پور تصریح کرد: با توجه به آنکه حداقل نرخ هر کیلو تخم مرغ 5 هزار تومان است، از این رو امکان رقابت با سایر رقبا در بازارهای هدف وجود ندارد.

صادرات مرغ منوط به مشوق صادراتی است

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با بیان اینکه صادرات مرغ به قطر کماکان انجام می شود، اظهار کرد: تا کنون مقدار محدودی مرغ با نرخ 1.5 تا 2 دلار به بازار قطر صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه خبری از مشوق صادراتی نیست، افزود: در بازارهای صادراتی رقابت با رقبا مستلزم جایزه صادراتی است، چراکه دولتهای برزیل و ترکیه مزایای فراوانی در اختیار تجار قرار می دهند، در حالیکه صادرکنندگان ایرانی برای حفظ بازارهای هدف مجبور به صادرات هستند.

صادرات با لنج های قدیمی ضایعات را رقم زد

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با انتقاد از این امر که نظارتی بر عملکرد صادرات نیست، بیان کرد: تجار با سلیقه های مختلف نوع حمل و نقل کالای خود را انتخاب می نمایند و این درحالی است که کالاهای صادراتی در درجه اول باید زیرساخت استاندارد داشته باشد.

وی افزود: صادرات محصولات کشاورزی با لنج های قدیمی موجب ضایعات 40 درصدی محصول هنگام بارگیری و تخلیه خواهد شد، چراکه مسیر 15 ساعته، 7 روز زمان نیاز دارد که این امر نقاط ضعف ما در حمل و نقل را نشان می دهد.

نورانی با اشاره به آخرین وضعیت نرخ محصولات کشاورزی در بازارهای هدف گفت: با توجه به نبود زیرساخت های مناسب حمل و نقل، افزایش ضایعات و عدم رعایت استاندارد های بسته بندی محصولات بدیهی است که هندوانه صادراتی ارزانتر از نرخ داخلی به فروش برسد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: صادرات محصولات کشاورزی از بندر بوشهر، بندرلنگه و بندرعباس و برخی اوقات ازطریق حمل و نقل هوایی با تمامی مشکلات صادراتی در حال انجام است .

وی با اشاره به اینکه طی چهار ماه اخیر گمرک آماری را ارائه نکرده ، تصریح کرد: براین اساس گمرک باید میزان صادرات محصولات کشاورزی به قطر طی یک ماه اخیر را اعلام نماید.

صادرات دام زنده همچنان ممنوع است

منصور پوریان رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه صادرات دام زنده داخلی همچنان ممنوع است، بیان کرد: صادرات لاشه های وارداتی از سوی تجار به قطر به سبب بالا بودن هزینه های حمل و نقل صرفه اقتصادی ندارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: