کد خبر: ۱۰۹۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - 01 August 2017
اخیرا هر اتفاقی در اقتصاد ایران می افتد به پای نرخ سود بانکی نوشته می شود .این ادعا در حالی مطرح می شود که کسی به این سوال پاسخ نمی دهند که چرا بعد از کاهش 20 درصدی نرخ سود بانکی در 4 سال گذشته ، اتفاق خاصی در اقتصاد کشور نیافتاده است؟
بانكداري ايراني - اخیرا  هر اتفاقی در اقتصاد ایران می افتد به پای نرخ سود بانکی نوشته می شود. اجاره بهاء 50 درصد رشد می کند رئیس اتحادیه مشاوران املاک برای ساده کردن تحلیل ها  تنها به این بسنده می کند که عامل رشد اجاره بهای مسکن نرخ سود بانکی است. 

بازار سهام  که راکد می شود تحلیل گران بورس می گویند اگرنرخ سود کاهش پیدا کند بورس رونق می گیرد.  مسوولین صنعت و معدن رکود در فضای کسب و کار خود را با نرخ سود بانکی  پیوند می زنند . این ادعا در حالی مطرح می شود که کسی به این سوال پاسخ نمی دهند که چرا بعد از کاهش 20 درصدی نرخ سود بانکی در 4 سال گذشته ، اتفاق خاصی در اقتصاد کشور نیافتاده است؟ 

به گزارش بانكداري ايراني  ، مشکلات ساختار اقتصادی کشور به دلایلی چون وابستگی به  نفت و همچنین  بانک محور بودن آن  است و باید رانتی بودن را نیز به  مصائب اقتصادی کشور افزود. 

رشد اقتصادی، بازار آزاد با قوانین کارآمد، تثبیت بازار ارز، سیستم بانکداری کارا و نهایتا تعاملات خارجی می تواند اقتصاد را به سوی بالندگی پیش ببرد اما اینکه همه تقصیرها را به حساب یک عنصر دم دستی گذاشتن تنها مشکل را پیچیده تر می کند و هیچ کمکی به حل بحران نمی کند. 

در این بین موضوعی که کارشناسان ندیده می گیرند ثبات اقتصادی است که در چند سال گذشته شاهد آن بودیم . 

بیماری هلندی که برگرفته از وابستگی نفتی اقتصاد است و بانک محوری اقتصاد ایران از جمله مسائلی هستند که نیاز به سالها ممارست، سعی ، تلاش و اراده ای بزرگ دارد تا به سرانجام نیکی برسد بنابراین برای حل مسائل اقتصادی باید نظام بانکداری را سامان داد نه اینکه یکی از کوچک‌ترین عنصر آن یعنی نرخ سود بانکی را عامل همه بدبختی های اقتصادی کشور بگذاریم. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: