کد خبر: ۱۰۸۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - 31 July 2017
رشد مصرف برق در تابستان سال جاری باعث ثبت رکوردهای بی سابقه ای شده که وزیر نیرو شدت آن را به بیماری لا علاج صنعت برق تشبیه کرده است.
رشد مصرف برق در تابستان سال جاری باعث ثبت رکوردهای بی سابقه ای شده که وزیر نیرو شدت آن را به بیماری لا علاج صنعت برق تشبیه کرده است.

به گزارش میزان، صنعت برق کشور روزهای سخت ای را پشت سر می گذارد تا بتواند بدون خاموشی گرمترین روزهای سال را پشت سر بگذارد. روزهایی که صنعتگران برق تماما در آماده باش کامل هستند و نیروگاه ها با حداکثر توان خود مشغول به فعالیت اند تا خاموشی همراه هم وطنان کشور ما نشود.

رشد مصرفی که در سال های گذشته در حدود 3 تا 5 درصد محاسبه شده در این تابستان بیش از 5 درصد و میانگین آن را در حدود 7 درصد درکشور اعلام کردند و این در شرایطی است در برخی استان‌ها تا 19.8 درصد با رشد مصرف برق روبرو بوده‌ایم.

به طور قطع رشد این چنینی مصرف برق نشان از نبود فرهنگ مصرف انرژی در کشور و اهمیت ندادن به ثروت های ملی است، ثروتی که برای فعالیت های اقتصادی یا افزایش جمعیت صرف نمی شود بلکه برای بخشی بدون ایجاد ارزش افزوده هزینه می شود به همین خاطر وزیر نیرو این شیوه مصرف در کشور را حاکی از وجود یک بیماری لاعلاج در صنعت برق کشور می داند.

بیماری که اگر درمان نشود در سال های آتی باید تمام ثروت کشور را برای پاسخگویی به نیاز موقت کشور هزینه کرد.

برای درک رشد سال گذشته مصرف برق کشور می توان این این رقم را به تنهایی برابر با کل مصرف برق کشوری مثل ارمنستان با 1800 مگاوات مصرف و نزدیک به کشور آذربایجان با مصرفی بالغ بر 3800 مگاوات است.

جای تاسف دارد که حوزه های تولیدی، صنعتی، کشاورزی اقتصاد ما با تعطیلی، کاهش زمان کار یا تغییر در ساعات کاری باید همراه صنعت برق کشور برای پاسخگویی به نیاز برق بخش خانگی، تجاری و عمومی باشند.

حمید چیت چیان وزیر نیرو خبر از پیک سازی 4500 مگاواتی برای پاسخگویی به نیاز کشور داد و گفت اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت پیک سال جاری به 60 هزار مگاوات می‌رسید. بر همین اساس وزیر نیرو پیشنهاد واقعی سازی مصرف برق را مطرح کرد.

در پایان این نکته گفتنی است در کنار بحث مدیریت مصرف از سوی مشترکین، مسئولین نیز باید ضرورت بهره وری انرژی در حوزه برق را طی سال جدی بگیرند تا در تابستان شاهد با پیک های این چنینی مواجه نشوند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: