کد خبر: ۱۰۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - 28 July 2017
بانكداري ايراني - دولت یازدهم با سیاست انقباض پولی توانست نرخ تورم را در محدوده 10 درصدی نگه دارد و به تبع این کاهش نرخ تورم، نرخ سود بانکی را نیز تا 15 درصد کاهش دهد.
 بانكداري ايراني - دولت یازدهم با سیاست انقباض پولی توانست نرخ تورم را در محدوده 10 درصدی نگه دارد و به تبع این کاهش نرخ تورم،  نرخ سود بانکی را نیز تا 15 درصد کاهش دهد. . شورای پول و اعتبار در تیر ماه 95 نرخ سود سپرده را از 18 به 15 درصد و سود تسهیلات را از 22 و 21 درصد به 18 درصد کاهش دادو در نظر دارد در سال 96 نیز این رویه را تکرار کند.  در حال حاضر به دلیل ثبات در نماگرهای اقتصادی  تیم اقتصادی دولت تصمیم دارد به منظور  پویایی بیشتر نرخ سود بانکی را کاهش دهد .

به گزارش  بانكداري ايراني  ، کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند که نرخ تورم در شش ماهه دوم از 9 درصد به 12 درصد برسد و برای اینکه نرخ تورم با نرخ سود بانکی هماهنگ باشد باید نرخ سود سپرده  کاهش پیدا کند، زیرا  کارشناسان معتقدند که در حال حاضر نرخ سود در اقتصاد ایران به یک مانع مهم برای اشتغال، تولید و یک عامل ثبات‌زدا برای نظام بانکی تبدیل شده است.

 وزیر اقتصاد نیز در این زمینه معتقد است که کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری، عدم رونق بخش مسکن و بازار سرمایه، کاهش قدرت بازپرداخت تسهیلات، افزایش مطالبات غیرجاری، کاهش سودآوری بنگاه‌های تولیدی و افزایش هزینه تجهیز منابع بانک‌ها را از جمله عواقب نرخ سود بالا دانست و تاکید کرد تا زمانی که الزامات نهادی و سیاستی برای کاهش نرخ سود بانکی تدوین و اجرایی نشود، هدف رشد پایدار اقتصادی محقق نمی‌شود. حسین عبده تبریزی در این زمینه می گوید که  عدم تعادل در کل بازارهای مالی را شاهد هستیم که به بازارهای دیگر نیز گسترش پیدا کرده و آن هم به رابطه بین نرخ سود بانکی و نرخ تورم مرتبط است.

 مشاور وزیر راه و شهرسازی می افزاید که  نرخ سود بانکی هم اکنون، نرخ غیر تعادلی است که حاصل فعالیت نهادهای مالی غیرقانونی و برخی موسسات مالی مشکل دار است. نرخ سود بالا باعث شده که کار کردن معنای خود را از دست بدهد چون کسانی که نرخ سود را دریافت می کنند فرض می کنند که ریسکی وجود ندارد و این نرخ سود بدون ریسک از نرخ سود کسب و کار بالاتر رفته و از این نظر ما مشکل اساسی در کشور داریم و تا این مسئله حل نشود اصولا ما نرخ رشد مناسبی را نخواهیم داشت. وی  در نهایت می گوید باید دستوری نرخ سود را کاهش داد. 

مخالفان کاهش نرخ سود بانکی  پیش بینی می‌کنند که  کاهش نرخ سود بانکی میزانی از حجم سپرده‌ها را از بانک‌ها خارج کند، سپرده‌های خارج شده باید مکانی دیگر را برای خود انتخاب کنند که بازارهای موازی با توجه به عدم اعتماد و تغییر نگرش مردم آنچنان جذاب نخواهد بود. 

در کنار این پیش بینی برخی بر این اعتقاد هستند که کاهش نرخ سود بانکی زمانی باعث خروج سرمایه از بانک‌ها خواهد شد که بازارهای همجوار و موازی دارای رونق و جذابیت خاصی باشد  و برخی از کارشناسان معتقدند که در حال حاضر قیمت ارز در سطحی قراردارد که احتمالا با کاهش نرخ سود بانکی  گران شوند و تقاضا روی  ارز اقزایش پیدا کند .

 اما به دلیل اینکه نقدینگی در کشور به شدت افزایش یافته است برخی از کارشناسان معتقدند که دولت باید کاری کند که پول در بانکها بماند نه اینکه به سمت بازارهای موازی مانند سکه ، ارز  و  دلار  برود .  

 بهاء ‌الدین حسینی هاشمی  با تاکید بر اینکه بازار طلا و ارز بازار با ثباتی نیست، یادآور شده است که سیاست‌گذاری باید به گونه‌یا باشد که سرمایه در بانک‌ها ماندگار شود تا رد اختیار امور مولد و رشد دهنده اقتصاد اختصاص یابد.  
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: