کد خبر: ۱۰۸۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - 26 July 2017
بانكداري ايراني -چندسالي است كه كاهش صفر از پول رايج كشور در بين اقتصاددانان مطرح شده‌است. اين موضوع كه با افزايش تورم، كاهش ارزش پول و همچنين افزايش نقدينگي مطرح شده گواه اين نكته است كه با سياست‌هاي پولي بايد وضعيت بازار پول را سروسامان داد اما اين طرح موافقان و مخالفان زيادي دارد.
بانكداري ايراني -چندسالي است كه كاهش صفر از پول رايج كشور در بين اقتصاددانان مطرح شده‌است.  اين موضوع كه با افزايش تورم، كاهش ارزش پول و همچنين افزايش نقدينگي مطرح شده گواه اين نكته است كه با سياست‌هاي پولي بايد وضعيت بازار پول را سروسامان داد اما اين طرح موافقان و مخالفان زيادي دارد.

به گزارشبانكداري ايراني ، برخي از كارشناسان معتقدند كه اين طرح هيچ سودي براي اقتصاد ندارد نكته اي كه اين افراد مطرح مي كنند اين است كه تا كنون در هيچ اقتصادي كاهش صفر كمك شاياني به اقتصاد آن كشورها  نكرده است بلكه تنها جو  رواني را تغيير داده است .  مخالفان اين طرح در توجيه مخالفت خود مي گويند كه  تاكنون بيش از 60 كشور تعدادي از صفرهاي پول خود را حذف كردند و تنها كشور تركيه كه در دهه هاي گذشته با تورم افسارگسيخته ايي روبرو بوده چندين نوبت به كاهش صفر از پول اقدام كرده و در سال2005  شش صفر از لير را  كم كرد اما نتيجه قطعي از اين اقدام نگرفته است . در نهايت اين افراد مي گويند كه پول تنها ضریب تبدیل کالا به واحد پول است و اثری روی سرمایه‌گذاری، اشتغال و تورم ندارد.

اما موافقان طرح مي گويند كه در كشورهايي كه كاهش صفر از پول صورت گرفته است داراي دو پول رائج در كشور نبودند.  در ايران پول رسمي كه از سوي نهادهاي دولتي و صورتهاي مالي ارائه مي شود «ريال» است اما در بازارهاي غير رسمي  «تومان»  دادوستد  اين موضوع سبب شده است تا تيم اقتصادي دولت با كاهش صفر موافقت كند زيرا سردرگمي زيادي در اين خصوص براي بسياري از فعالان اقتصادي ايجاد كرده است . 

 بنابراين تبديل ريال به تومان و يك دست شدن اقتصاد كشور مي تواند رويه خوبي باشد اما در كل در اقتصاد تاثير چنداني ندارد و تنها به لحاظ رواني  مفيد فايده خواهد بود . هرچند تا كنون اقدامي صورت نگرفته و تنها در هيات دولت اين مساله مطرح شده و بايد از مجراي قوه مقننه بگذرد اما تا اينجاي كار بار رواني زيادي داشته است و همين مساله سبب واكنش بانك مركزي شد روابط عمومي بانك مركزي طي اطلاعيه اي اعلام كرد كه تا زمان تصمیم و رای مجلس محترم شورای اسلامی تغییری در واحد پول کشور ایجاد نشد و  خبر «تغییر میزان صفرهای پول» در زمان استفاده از «خودپرداز بانک‌ها» صحت ندارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: