کد خبر: ۱۰۸۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۲۷ تير ۱۳۹۶ - 18 July 2017
قطع ارتباط برخی از کشورهای عربی با قطر،فرصت بسیار مناسبی را برای ایران در حوزه توسعه صادرات و ارتقای بعضی صنایع همچون نفت و گاز فراهم نموده که نباید به راحتی و سهولت از آن عبور کرد.
قطع ارتباط برخی از کشورهای عربی با قطر،فرصت بسیار مناسبی را برای ایران در حوزه توسعه صادرات و ارتقای بعضی صنایع همچون نفت و گاز فراهم نموده که نباید به راحتی و سهولت از آن عبور کرد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بحران روابط سیاسی و اقتصادی قطر با برخی از کشورهای عربی با محوریت آل سعود، قطعاً رخداد خوشایندی در منطقه خاورمیانه که آرامش از ضروری ترین نیازهای آن محسوب می شود، نخواهد بود اما به هر ترتیب دنیای سیاست عرصه ای نیست که رخدادها و تحولات آن مطابق میل و نظر کشورهای طرف انجام پذیرد.

به تبع، اقتضائات عالم سیاست ایجاب می‌کند در راستای افزایش فرصت ها و رفع تهدیدات در هر شرایط و موقعیتی گام برداشته شود که این موضوع در خصوص بحران روابط سیاسی و اقتصادی قطر با تعدادی از کشورهای عربی و بهره وری حداکثری ایران از این فضا، مصداق پیدا می‌کند.

اظهار نظرها و موضع‌گیری‌های مقامات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز حاکی از این واقعیت است که اساساً ایرانِ اسلامی به‌صورتی کاملاً اخلاقی و انسانی با این اختلافات برخورد کرده و از اتخاذ و پیاده سازی هرگونه رویه به اصطلاح ماکیاولیستی اجتناب نموده و این رویکرد دقیقاً در شرایطی مد نظر قرار گرفته که برخی از طرف های مقابل قطر در دشمنی و عِنادِ با ایران، از هیچ اقدامی دریغ نکرده اند.

فارغ از حواشی سیاسی این رخداد، حصول این مناقشه، فرصت هایی را در عرصه اقتصادی ایجاد کرده که منافع ملی ایران ایجاب می‌کند در شرایطی که کشورهای عربی با محوریت سعودی همچنان بر آتش اختلاف با قطر می‌دمند، از ظرفیت های موجود به بهترین نحو ممکن بهره برداری شود.

یکی از این حوزه ها به عرصه نفت و گاز باز می گردد، حوزه ای که با اتخاذ تدابیر مؤثر و هوشمندانه می تواند به توفیقات بسیاری منتهی شود.

مهران شوریابی، کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به تلاش مضاعف قطری‌ها در طول سالیان اخیر برای نقش آفرینی فزآینده تر در حوزه های نفتی و گازی اظهار داشت: قطر یکی از رقبای اصلی گازی ایران در منطقه خاورمیانه به شمار می رود و این شکاف میان کشورهای عربی با قطر، می‌تواند رقابت مذکور را به نزدیکی و قِرابتِ بیشتر مُبَدَل نماید و قطعاً در چنین شرایطی می توان با همگرایی و هم افزایی مضاعف،در تولید و صادرات انرژی، علی الخصوص گاز، به توفیقات برجسته تری نائل شد.

وی افزود: میدان گازی پارس جنوبی از اصلی‌ترین کانون های این رقابت محسوب می‌شود که به دلیل وجود برخی از اختلافات و البته سنگ اندازی ها، حصول همگرایی حداکثری به نحوی که انتظار می رود در این عرصه ، سخت و دشوار شده است.

شوریابی گفت: بر اساس برخی گزارشات موجود، انعقاد قرارداد توتال در فاز 11 پارس جنوبی، قطری ها را بر آن داشته تا ظرفیت برداشت خود را در حوزه موسوم به گنبد شمالی افزایش دهند که هدف گذاری آنها به ارتقای 30 درصدی برداشت تا سال 2024 استوار است.

وی افزود: با عنایت به تهدیدها و فرصت های بالقوه موجود در منطقه خاورمیانه احتمالا می رود، فعلاً اختلاف نظر در خصوص این میزان برداشت به نحوی جدی ظهور و بروز پیدا نکند، اما نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که اساساً یکی از کانون های حساس و بحث برانگیز در خصوص پارس جنوبی میان ایران و قطر به امر برداشت ها معطوف می شود که در حال حاضر و بنابر گزارشات موجود، ضریب برداشت (میان ایران و قطر) تا حدودی نزدیک به هم و برابر است.

کارشناس انرژی گفت: به نظر می رسد با عنایت به اختلافات بوجود آمده در ارتباطِ کشور قطر با برخی از دُوَل منطقه، بتوان با تعامل و تمرکز بر وجه اشتراکات، ضریب همکاری های میان تهران و دوحه را در ارتباطِ با پارس جنوبی به حداکثر ممکن افزایش دهد.

مناقشه قطر با کشورهای عربی، روند صادرات گاز ایران را تسهیل و تقویت می‌کند؟

مصطفی خانزاده، محقق و پژوهشگر حوزه انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به ضرورت ارتقای سطح تعاملات و تلاش برای نقش آفرینی هر چه بیشتر در عرصه صادرات عنوان کرد: یکی از کشورهایی که می تواند به عنوان بازار هدف صادراتی ایران در عرصه گازی به شمار رود، معطوف ِ به پاکستان است که رقابت ایران و قطر باعث شده تا کشور مذکور(قطر) با لحاظ کردن برخی تصمیمات به نوعی روند صادرات گاز ایران به پاکستان را سخت و دشوار سازد.

وی افزود: اختلافات ایجاد شده اخیرِ میان کشورهای عربی با قطر، می تواند رقابت میان قطر و ایران را به قرابت هر چه بیشتر تبدیل نماید و در صورت حصول این امر، روند صادرات گاز به پاکستان تسهیل و تقویت خواهد شد.

خانزاده عنوان کرد: البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که تمامی این نظرات و ایده ها زمانی جنبه عملیاتی و کاربردی به خود می گیرد که بحران در خاورمیانه و میان کشورهای عربی اشاره شده تشدید نشود، زیرا اساساً در شرایط بی ثباتی، امکان سرمایه‌گذاری و روند صادرات و امنیت و حفظ آن برای انتقال انرژی، سخت و دشوار خواهد بود.

محقق و پژوهشگر حوزه انرژی گفت: البته ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که زمانی صادرات گاز و نفت و دیگر منابع انرژی زیر زمینی سازنده خواهد بود که ارز حاصله از فروش این منابع، در جهت تولید و توسعه کشور در عرصه های مُوَلِد مصروف شود، در غیر این‌صورت فروش نفت و گاز برای تأمین هزینه های جاری، نمی‌تواند به موفقیت و توفیق پایدار و سازنده ای منتهی شود.

خانزاده در خاتمه یادآور شد: یقیناً هر آنچه امنیت منطقه خاورمیانه بغرنج تر شود، بهره وری رژیم صهیونیستی و ایالات متحده و آل سعود از آتش اختلافات بیشتر خواهد شد و در چنین شرایطی باید تدابیری اتخاذ شود تا به نحوی هوشمندانه از این مسیر و فراز و نشیب های پیش رو عبور کرد و البته به موازات آن، تصمیم‌گیری ها به‌صورتی باشد که دشمنان نظام، با محاسبات و تحلیل های اشتباه ، به این جمع بندی غلط نرسند که تعامل و تلاش ایران برای آرامش در منطقه از موضع ضعف یا هراس بوده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: