کد خبر: ۱۰۷۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۲۶ تير ۱۳۹۶ - 17 July 2017
مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی هما با اشاره به مشکلات ۸ سال گذشته این شرکت هواپیمایی گفت: در حال حاضر مشکلات سوختی ایران ایر در ژنوهنوز برطرف نشده است.

مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی هما با اشاره به مشکلات ۸ سال گذشته این شرکت هواپیمایی گفت: در حال حاضر مشکلات سوختی ایران ایر در ژنوهنوز برطرف نشده است.

به گزارش مهر، فرهاد پرورش مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی هما در مراسم معرفی سرپرست جدید این شرکت با اشاره به عملکرد حدود ۸ ساله حضور خود در کسوت مدیریت این شرکت گفت: نزدیک هشت سال پیش و در سخت ترین شرایط کشور در حوزه بین المللی بود که مدیریت هما را برعهده گرفتم. در اکتبر ۲۰۰۹ از کمیسیون اروپایی نامه ای روی میز من آمد و اعلام کردند که وضعیت ایمنی ایران ایر خوب نیست و باید فعالیت این شرکت هواپیمایی محدود شود. سرانجام در حوزه های مختلف از جمله فنی و عملیاتی شرکت ملی ایران را شخم زدند، حتی به ریزترین موضوعات که در سِیفتی و ایمنی تاثیری ندارد، ایراد گرفتند.

مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ادامه داد: به رغم همه این مشکلات مکاتباتی انجام دادیم و تلاش هایی صورت گرفت تا اجازه محدودیت عبور از فضای اروپا را از شرکت هواپیمایی هما سلب کنیم.

پرورش ادامه داد: شرایط تحریم سخت تر شد به طوری که تحریم های یاتا (انجمن بین المللی هوانوردی) و تحریم های سوختی نیز بر شرکت هواپیمایی ایران ایر تحمیل شد. علاوه بر این ۴ اکتبر ۲۰۱۰ مدیرکل ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) در تماس با من اعلام کرد که از فردای آن روز ناچاریم تمام حساب های شرکت هما در جهان را ببندیم؛ در آن زمان از آنها درخواست کردیم که یک هفته به ما فرصت دهند تا پول ها و منابع مالی خود را از حساب ها خارج کنیم، اما این اجازه به ما داده نشد.

وی افزود: حدود ۳۵ حساب فروش بلیت (BSP ) بسته شد و با احتساب حساب های بانکی حدود ۶۰ حساب بانکی شرکت ایران ایر در دنیا به حالت تعلیق درآمد؛ پس از آن تحریم های سوختی را به ما تحمیل کردند و شرکت های سوختی در سراسر دنیا به صورت یکطرفه قراردادهای خود را با ایران ایر لغو کردند.

پرورش همچنین ادامه داد: در حال حاضر همچنان مشکلات سوختی ایران ایر در ژنو برطرف نشده است.

پرورش ادامه داد: حدود پنج سال پیش سفیر آمریکا در تایلند به کمپانی PTT این کشور اعلام کرد اگر به ایران‌ایر سوخت بدهید، سهامم را از این کمپانی خارج می‌کنم. همچنین سفیر آمریکا اعلام کرده بود که از انجام پرواز بلگراد به واشنگتن جلوگیری خواهد کرد.

مدیرعامل سابق ایران‌ایر با اشاره به اینکه خاطرات تلخ هشت سال گذشته را می‌توان در قالب کتاب تدوین کرد، گفت: خوشبختانه به رغم مشکلاتی که در ادامه مسیر همچنان وجود دارد، اما از این شرایط هم عبور کردیم.

وی افزود: در یکی از اجلاس‌های یاتا (انجمن بین‌المللی هوانوردی) مدیرعامل ایکائو اعلام کرد که هیچ‌کدام از ایرلاین‌های حاضر در این اجلاس مشکلات ایران‌ایر را ندارند؛ این در حالی بود که خود مسئولان ایکائو معتقد بودند که تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای علیه ایران وضع شده است اما ناچار به تحمیل این تحریم‌ها بوده‌اند.

نماینده جدید ایران در ایکائو با انتقاد از اظهارات برخی که اعلام کردند ایران‌ایر از منابع دولتی استفاده کرده است، گفت: هزینه تمام این تحریم‌ها طی سال‌های گذشته را خود هما پرداخت کرد و هیچ منابع مالی را از طرف دولت دریافت نکرد.

۴۵۰۰ پرواز اضافی به دلیل تحریم‌های سوختی

پرورش با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵۰۰ نشست و برخاست اضافه انجام می‌دهیم تا به تحریم‌های سوختی فائق بیاییم، گفت: در بخش تحریم‌های بانکی نیز بانک مرکزی از اواسط سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ حتی امکان جابجایی یک دلار پول برای ایران‌ایر را نداشت و در این شرایط همه پول‌ها را دستی جابجا کردیم؛ ضمن اینکه در همان زمان در ستاد تدابیر ویژه مصوب شد که تمام ریسک‌های جابجایی این پول‌ها بر عهده مدیرعامل هما است که با تمام این تعهدات، اما این ریسک را شخصاً پذیرفتم.

مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی ملی ایران ادامه داد: مشکلات بانکی تا حدی بود که در زمان تحریم‌ها یک روز به خاطر دارم به همراه معاون وزیر سابق راه به بانک مرکزی رفتم اما به دلیل حضور مسئولان برای انجام مبادلات بانکی، ما را به اتاق‌های بانک مرکزی راه ندادند. شرایط مبادلات بانکی در آن زمان تا حدی پیچیده بود که راهروهای بانک مرکزی مملو از تقاضا برای رفع مشکلات مالی مسئولان بود؛ ضمن اینکه مدام در راهروهای سازمان برنامه برای اعتبارات در حال رفت و آمد بودم.

وی افزود: مذاکرات دولت یازدهم برای تعامل بین‌المللی آغاز شد و بنده افتخار پیدا کردم از طرف آقای آخوندی به عنوان نماینده این وزارتخانه در مذاکرات ایران و ۱+۵ به آقای ظریف معرفی شدم. خوشبختانه پس از چند ماه مذاکرات به نتیجه رسید. پس از آنکه یک مقدار فضای بین‌المللی و تعاملات ایران با دنیا تلطیف شد، با کمیسیون اروپایی مذاکرات کردیم و با تمام مشکلات سخت توانستیم محدودیت‌های این کمیسیون را برای کشورمان ملغی کنیم؛ به طوری که سال گذشته تمام ایرباس‌های ایران که پیش از این در لیست ممنوعیت پروازها قرار داشتند، از این لیست خارج شدند.

پرورش به شاخص ایمنی که تحت عنوان SSI شناخته می‌شود، اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۶ میلادی شاخص ایمنی ایران‌ایر ۴.۹ درصد بود که با تمام تلاش‌های صورت گرفته و مذاکرات در حال حاضر این شاخص به ۰.۹۸ رسیده است؛ این موفقیت در حالی حاصل شد که بهترین خلبانان و متخصصان حرفه‌ای صنعت هوانوردی، وضعیت ایمنی صنعت هوانوردی کشورها را چک و بازرسی می‌کنند که امیدواریم بتوانیم این وضعیت را حفظ کنیم.

مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی هما همچنین به عملکرد این شرکت در دو سال اخیر پرداخت و گفت: طی دو سال گذشته سه قرارداد بزرگ با کمپانی‌های ATR، ایرباس و بوئینگ منعقد شد که یکی از مهمترین دستاوردهای برجام بود؛ ضمن اینکه یک اقدام کم‌سابقه برای شرکت حامل پرچم به شمار می‌رود.

وی با اشاره به جلسات شبانه‌روزی برای تدوین قراردادهای مذکور به نحوی که به لحاظ حقوقی و سایر موارد حاوی تمام جزئیات باشد، افزود: طی حدود ۱۶ ماه تلاش شبانه‌روزی، یکی از این قراردادها به نحوی تهیه شد که در ۹۰۰ صفحه، تمام مسائل حقوقی در آن ذکر شد. ما ناگزیر بودیم تا خود را به شرایط ایده‌آل برسانیم.

پرورش افزود: انتقادات زیادی طی دو سال اخیر به ما وارد شد و حقیقتاً دو سال سختی را پشت سر گذاشتیم، اما امروز امیدواریم با حمایت‌های دولت، این ریل‌گذاری و مسیری که ایجاد شده، ادامه یابد.

مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی هما تصریح کرد: من اولین همایی بود که به عنوان مدیرعامل این شرکت منصوب شدم و خانم شرفبافی نیز دومین همایی است که مدیریت این شرکت را بر عهده می‌گیرد و امیدوارم در این مسیر موفق باشد.

پرورش همچنین به مشکلاتی که به لحاظ حقوق و دستمزد برای کارکنان و بازنشستگان شرکت هما وجود داشت، اشاره کرد و گفت: هر چند به تمام این مشکلات واقفم اما اولویت اصلی ما در شرایط سخت تحریم‌ها، حفاظت از شرکت ملی ایران بود. ما ناگزیر بودیم هزینه‌های شرکت را کاهش دهیم، چرا که بقای هما در اولویت بود و خوشبختانه توانستیم با تحقق اقتصاد مقاومتی، به آن جامه‌ی عمل بپوشانیم.

پرداخت ۳۸۵۰ میلیارد تومان حقوق کارمندان هما در ۸ سال گذشته

وی ادامه داد: طی هشت سال گذشته که مدیرعامل شرکت هما بودم، ۹۳ ماه حقوق پرداخت کردیم که معادل ۳۸۵۰ میلیارد تومان بود که از این میزان ۱۱۵۰ میلیارد تومان فقط بابت حقوق بازنشستگان پرداخت شد؛ این وظیفه من بود که در کنار سرپا نگه داشتن هما، حقوق و دستمزد کارکنان و بازنشستگان را تأمین کنم اما در شرایط سختی این اتفاقات رخ داد.

پرورش با اشاره به مشکلات تأمین قطعه برای انواع هواپیماها گفت: در این زمینه مهندسان تعمیرات شرکت هما سختی‌های بسیاری کشیدند و در شرایطی که بسیاری از کشورها قطعات هواپیما به ما نمی‌دادند، صبوری کردند و صنعت را سرپا نگه داشتند.

نماینده جدید ایران در سازمان جهانی هواپیمایی با اشاره به اینکه هر پرواز برای ما نزدیک به ۲۰ هزار دلار هزینه دارد، افزود: این هزینه‌ها را پرداخت کردیم تا ثابت کنیم تحریم‌ها در صنعت هوانوردی ایران اثرگذار نبوده است.

مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی ایران‌ایر همچنین به درخواست‌های مکرر نمایندگان مجلس بابت راه‌اندازی مسیرهای پروازی به حوزه‌های انتخابی خود اشاره کرد و گفت: در این شرایط سعی کردیم با توسعه ناوگان کوتاه‌برد، تا حدی مسیرهایی که در گذشته غیراقتصادی بودند را فعال کنیم که این روند ادامه دارد اما واقعیت این است که با ناوگان موجود، در حال حاضر امکان پاسخ به همه این درخواست‌ها وجود ندارد؛ چرا که تازه بازسازی ساختاری هما آغاز شده است.

وی ادامه داد: انتقاداتی از سوی برخی صورت گرفت که در دوران من، تعدادی از هواپیماها زمین‌گیر شده است؛ این یک امر طبیعی است و زمانی که یک هواپیما شرایط پرواز ندارد و عمر زیادی از زمان پرواز آن گذشته است، باید از چرخه عملیات خارج شود. در این مدت ۷ بوئینگ ۷۴۷ و ۳ ایرباس از ناوگان خارج شدند.

پرورش همچنین در واکنش به انتقاداتی مبنی بر واگذاری برخی زمین‌های تحت مالکیت هما گفت: کل زمین‌هایی که از طرف هما در این دوران فروخته شده، حدود ۷۰ میلیارد تومان است اما این مبلغ در مواردی چون توسعه آشیانه‌ها، خدمات فرودگاهی، کترینگ و سایر بخش‌های شرکت هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد پرورش به عنوان نماینده ایران در سازمان جهانی هواپیمایی معرفی شده و قرار است به زودی عازم مقر ایکائو در کانادا شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: