کد خبر: ۱۰۷۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۲ تير ۱۳۹۶ - 13 July 2017
امروز خشکسالی تا دل مناطق خوش آب و هوای استان اصفهان نیز پیش رفته است، اما روستائیان هیچ‌گاه تسلیم نشده و با خلاقیت و کارآفرینی به آبادانی روستاهای خود مشغول هستند.

امروز خشکسالی تا دل مناطق خوش آب و هوای استان اصفهان نیز پیش رفته است، اما روستائیان هیچ‌گاه تسلیم نشده و با خلاقیت و کارآفرینی به آبادانی روستاهای خود مشغول هستند.

به گزارش تسنیم از اصفهان، بر اساس آخرین آمار در کشور بیش از 20 میلیون نفر ساکن مناطق روستایی هستند و در استان اصفهان هم جمعیتی بالغ‌بر 711 هزار نفر در هزار و 800 روستا زندگی می‌کنند، این در حالی است که بهره‌وری بالای اقتصادی روستاییان از منابع اندک، نشان‌دهنده اهمیت این گروه در توسعه اقتصاد ملی است، بخش کشاورزی روستایی با حداقل سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی، بالاترین نقش را در اقتصاد و تولید دارد.

به‌علاوه نیروی فعال روستایی به‌ویژه جوانان روستایی دارای استعداد فراوانی هستند که می‌توانند نقش بهسزایی را در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی داشته باشند اما در چند سال اخیر به دلیل کمبود امکانات مناطق روستایی، خشک‌سالی‌های پی‌درپی و بیکاری کشاورزان و بی‌توجهی مسئولان به این قشر، مهاجرت به شهرها، افزایش حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی را همراه داشته است.

خلاقیت‌هایی که آبادانی مزرعه را به همراه دارد

هنوز در گوشه و کنار روستاها افرادی هستند که دست روی دست نگذاشته و با همت، تلاش و تحمل سختیهای زیاد روستای خود را آباد کردند و تسلیم خشک‌سالی و مشکلات نشدند.

نمونه این افراد را در مزرعه حسن‌آباد لاونی زفره اصفهان می‌توان یافت، مزرعه‌ای در دل رشته‌کوه‌های زفره، جایی دنج و خوش آب‌وهوا که خشک‌سالی حتی خود را به اینجا رسانده و خانواده آقای قوامی را با مشکل مواجه کرده است.

خانواده قوامی اما در مقابل خشک‌سالی سر خم نکردند و با آگاهی و افزایش علم و دانش و با خلاقیت مزرعه را نجات دادند، مزرعه‌ای که علاوه بر مشکل خشک‌سالی، آب، برق و گاز هم ندارد.


سید حسن قوامی پدر این خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به خشک شدن قنات مزرعه گفت: آب برای آبیاری درختان مزرعه نداشتیم، برای حفظ آن‌ها قالب‌های یخ خریداری می‌کردیم و آن‌ها را کنار درختان نزدیک ریشه‌ها در چاله‌ای قرار می‌دادیم، این راه سبب می‌شد یخ به‌مرور آب شود و آب یک ماه درخت را تأمین کند.

وی با بیان اینکه برای زنده نگه‌داشتن درختان هزاران ترفند و روش را به کار بردیم، افزود: خودم به داخل قنات می‌رفتم و لایه روبی و مسیرش را بازسازی کردم تا توانستم نیم اینچ آب را احیا کنم.

این کارآفرین نمونه افزود: روش آبیاری درختان را قطره‌ای کردیم و توانستیم با همین میزان آب کم سطح زیر کشت درختان را به 14 هکتار برسانیم.

وی بیان کرد: همچنین به همراه خانواده بخشی از کار کشاورزی را به زعفران که نیاز آبی کمتری دارد اختصاص دادیم که موفق شده‌ایم در سال بیش از 10 کیلوگرم زعفران تولید داشته باشیم.

وقتی دست دلالان زعفران کوتاه می‌شود

این کشاورز نمونه افزود: حتی برای فروش محصولمان اجازه ورود دلالان را نداده‌ایم، خودمان بسته‌بندی و برند سازی داریم و محصولات‌مان را به فروش می‌رسانیم.

او معتقد است با همراهی همسر و فرزندانش توانسته از خاک مرده مزرعه در خشک‌سالی، طلا به دست آورد، صندوقچه گنج و طلای او درختان و تولیداتش است.

در حال حاضر سید حسن قوامی در مزرعه لاونی درختان سیب، گردو، انار، بادام، هلو، زردآلو و کشت‌هایی مانند زعفران، زیره و گل شب بو و انواع سبزیجات هم دارد.


پرورش شترمرغ در کنار کشاورزی صرفه اقتصادی دارد

محمد قوامی پسر کوچک این خانواده است که در کنار کشاورزی و همراهی پدر در مزرعه به کار پرورش شترمرغ هم مشغول شد است.

او با بیان این‌که در کنار کار کشاورزی پرورش شترمرغ به دلیل کم‌هزینه بودن صرفه اقتصادی دارد، افزود: شترمرغ تنها حیوان چندمنظوره است یعنی از تمام قسمت‌های بدنش استفاده بهینه می‌شود از جمله گوشت، تخم‌مرغ، پر، نوک، ساقه‌های پا و حتی انگشتان پایش کاربرد دارد.

این جوان کارآفرین روستایی با اشاره به سلامتی گوشت این پرنده گفت: سطح کلسترول گوشت این حیوان از تمام گوشت‌ها به‌مراتب پایین‌تر است و 4 برابر بیشتر از گوشت قرمز آهن دارد، درصد سدیم پایینی دارد و افرادی که مشکل قلبی و عروقی دارند و همچنین کم‌خونی دارند و فشارخون بالایی دارند در حد دارو می‌توانند از این گوشت استفاده کنند.



حمایت بسیج سازندگی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

ابوالقاسم قوامی فرزند بزرگ خانواده که زندگی در شهر را رها کرده و در این مزرعه کار می‌کند، گفت: برای تأمین برق صفحه‌ای خورشیدی را کار گذاشتیم که شب با انرژی خورشیدی مزرعه و خانه را روشن می‌کنیم.

وی افزود: استخری را با پوشش گالوانیزه آماده کردیم، در 6 ماه پاییز و زمستان آب را برای استفاده در فصل تابستان ذخیره می‌کنیم، استخر را دومنظوره کرده و با همت و مشاوره بسیج سازندگی حدود 2000  بچه ماهی در استخر پرورش دادیم تا مسیری دیگر از اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم.

به گزارش تسنیم، این خانواده با تلاش و همت و پشتکار علاوه بر تولید و درآمدزایی در سال برای 200 تا 250 نفر هم اشتغال فصلی ایجاد می‌کنند.

برای تداوم این فعالیت‌ها و افزایش بهره‌وری فعالیت اقتصادی روستاییان باید نواحی روستایی به‌عنوان عوامل مهم این فعالیت موردتوجه بیشتر قرار گیرد.
برچسب ها: خشکسالی ، کارآفرینی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: